تحولات چند روز گذشته در قضیه یمن و همچنین دیدارهای مقامات اسرائیلی و سعودی در مورد یمن این احتمال را قوت می‌بخشد که عربستان با مشارکت مستقیم اسرائیل یک عملیات جدید را برای یمن طراحی و در روزهای آینده به اجرا بگذارد.

عملیات مشترک عربستان و اسرائیل در یمن صحت دارد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حملات عربستان با گذشت بیش از یک سال و چهار ماه هنوز به یمن ادامه دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان این حملات دستاوردی را برای عربستان نداشته است. اگر تلفات  انسانی ملت یمن و خسارت های مادی به زیرساخت‌های این کشور را دست آورد عربستان تلقی کنیم در این حملات بخش زیادی از زیرساخت‌های یمن را تخریب و 6 هزار یمنی را به شهادت رسانده است.

طی چند هفته اخیر با اعلام آتش‌بس بین طرف های درگیر در یمن مذاکرات سیاسی برای حل بحران این کشور بین نمایندگان منصور هادی و عربستان از یک طرف و نمایندگان داخلی یمن از طرف دیگر آغاز شد. طی مدت مذاکرات چند نکته قابل اهمیت وجود دارد که به ترتیب زیر هستند:

1 ـ پیش شرط‌های نمایندگان هیئت ریاض و مانع  تراشی برای موافقیت مذاکرات

2 ـ ادامه حملات هوایی و پروازهای شناسایی عربستان بر فراز یمن

3 ـ ارسال تجهیزات سنگین از امارات و استقرار آن در اطراف صنعاء

4 ـ مذاکرات سری عربستان و اسرائیل در مورد مسئله یمن از جمله احتمال تحویل یک پایگاه نظامی به اسرائیل در جنوب یمن

تجهیزات گسترده نظامی در اطراف پایتخت یمن

یک مسئول نظامی یمن و منابع محلی در استان مارب فاش کردند که خودروهای زرهی زیادی وارد این استان شده‌اند.

این منابع اعلام کردند که خودرو‌های نظامی طی دو روز گذشته از امارات وارد شده‌اند و مخصوص جنگ شهری هستند.

همچنین «ناصر الطاهری» یکی از فرماندهان وابسته به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن اعلام کرد که نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی مقادیر زیادی تجهیزات نظامی به این استان وارد کرده‌اند و هدف از این تجهیزات حمایت از نیروهای منصور هادی در نبرد با انصارالله است.

وی همچنین افزود که با ارسال این سلاح‌ها تجهیزات نظامی نیروهای هادی تکمیل شده است و نیروهای ائتلاف متجاوز نیروهای خود را در جبهه های زیادی از جمله جبهه مارب مستقر کرده‌اند.

تغییر راهبرد جنگ در یمن و ورود مستقیم اسرائیل

این در حالی است که برخی از منابع یمنی اعلام کرده‌اند که عربستان پایگاه هوایی تعز در نزدیکی دریای سرخ را در اختیار نیروهای اسرائیلی قرار می‌دهد.

همچنین ژنرال «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفت که «عینات شلاین» سفیر اسرائیل و همتای سعودی او "خالد الفیصل بن ترکی" سفیر عربستان در اردن، در جلسه ای که توسط "ولید عبیدات" سفیر اردن در اسرائیل برگزار شد؛ دیدار و گفت و گو کردند.

«خالد الفیصل بن ترکی" سفیر عربستان در اردن در این گفت‌و‌گو با اشاره به طولانی شدن جنگ در یمن گفت که کشورش ناچار است راهبرد جنگ را تغییر دهد از این رو بسیار مایل به استفاده از تجربیات نظامی اسرائیل است.

فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از سفیر رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل برای ارائۀ مشاورۀ نظامی به عربستان در جنگ با یمن آمادگی کامل دارد اما همکاری دو جانبۀ اسرائیل-عربستان در یمن، مشروط به اعطای پایگاه هوایی تعز در نزدیکی دریای سرخ به اسرائیل خواهد بود.

تعلل در مذاکرات سیاسی و وقت خریدن برای تجهیز مجدد

تجهیز نیروهای نظامی ائتلاف متجاوز در یمن و ادامه حملات نظامی و پروازهای شناسایی مستمر به ویژه در صنعا پایتخت یمن و سه استان شمالی یعنی، حجه، صعده و الجوف و همچنین استان مارب افزایش یافته است.

با نگاهی به تحولات ذکر شده این احتمال وجود دارد که عربستان از مذاکرات سیاسی کویت به عنوان یک زمان استراحت استفاده کرده است. طی این مدت عربستان تلاش کرده تا نیروها و تجهیزات جدید را به یمن وارد کند و با بازنگری طرح های قبلی خود طرح جدیدی را  برای عملیات نظامی در یمن طرح ریزی کند. در این میان مذاکره مقامات اسرائیلی و سعودی این احتمال را قوت می بخشد که در آینده نزدیک حمله جدیدی با مشارکت اسرائیل علیه یمن آغاز شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.