رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تهران و کابل مشترکات فراوانی دارند، گفت: ۳هزار دانش‌آموز و ۱۶ هزار دانشجو و فارغ‌اتحصیل افغانستانی در ایران حضور دارند.

۳هزار دانش‌آموز و ۱۶ هزار دانشجو افغانی در ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز (چهارشنبه 23 تیر) با هیئتی از فعالان سیاسی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو مشاور رئیس جمهور افغانستان، تعدادی از اساتید دانشگاه، فعالان سیاسی، فرهنگی و رئیس و اعضای شورای ولایتی استان هلمند افغانستان حضور داشتند.

ولایتی در این دیدار، با بیان اینکه ایران و افغانستان مشترکات تاریخی، اعتقادی، دینی، مذهبی و فرهنگی دارند گفت: کمتر کشوری پیدا می‌شود که چنین اشتراکات متعددی داشته باشد. ما حتی برای سخن گفتن با یکدیگر نیز نیاز به مترجم نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از کشورهای بسیار مهمی که نقش تاثیرگذاری و شکل‌گیری فرهنگ و تمدن اسلامی داشته افغانستان بوده است.

وی تصریح کرد: افغانستان از موقعیت بسیار مهم جغرافیایی و سیاسی برخوردار است که این موضوع سبب شد در گذشته شوروریها و انگلیسیها و اکنون نیز آمریکاییها به این کشور چشم طمع داشته‌اند و بحمدالله مجاهدت مردم افغانستان منجر به پیروزی آنها شده است.

ولایتی تاکید کرد: از ابتدای بروز مشکلات دراز‌مدت در افغانستان،  جمهوری اسلامی ایران شاهد حضور تعداد زیادی از مهاجمین افغانستانی در این کشور بوده و هست که در کنار مردم ایران زندگی می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: افغانستان از امکانات و نعمات زیرزمینی بسیار زیادی برخوردار است. به تازگی قراردادی میان ایران، هند و افغانستان منعقد شده که آنها می‌توانند از امکانات ایران برای صادرات و واردات خود استفاده کنند.

وی به تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت: حدود 300 هزار دانش‌آموز و 16 هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند.

ولایتی با اشاره به دستور اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ثبت‌نام از فرزندان افغانستانی که در ایران هستند ،گفت: این دستور باعث شد که بلااستثناء هر کودک و یا جوان افغانستانی که در ایران حضور دارد تحصیل کند و آموزش ببیند که این نکته بسیار مثبتی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: هر دو کشور مشکلات مشترکی دارند، تهاجم بیگانگان و مخالفین اسلام و فرهنگ افغانی و ایرانی آنهایی را که به دنبال سلطه فرهنگی در کشورهای اسلامی هستند باعث شده که کشور ما و شما چشم طمع داشته باشند. البته شکر خدا مردم به این آگاهی رسیده‌اند که مقابل نفوذ آنها را بگیرند.

وی افزود: در حوزه‌های، علمی و بین‌المللی می‌توان مطالعات مشترک داشت و این کار را میان و افغانستان ادامه داد. در حوزه دانشجویی تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ما بیش از حد نیاز کشور است و ما 4 میلیون و 500 هزار دانشجو داریم. همچنین تعداد زیاد صندلی خالی در مراکز آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.

ولایتی خاطر نشان کرد: این امکانات آموزشی هم در دانشگاههای دولتی و هم در دانشگاههای غیردولتی وجود دارد و ما این آمادگی را داریم که بورسیه در اختیار دانشگاههای افغانستان از جمله دانشگاههای هلمن قرار دهیم که تحصیلات تکمیلی خود را در اینجا بگذرانند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحصیلات تکمیلی توانمند است و یکی از حوزه‌هایی که بعد از انقلاب در کشور توسعه یافت آموزش تحصیلات عالی بود.

وی در ادامه سخنان خود به تعداد افراد غیرایرانی در دانشگاهها، مراکز آموزش عالی کشور و حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: حدود دهها هزار نفر از کشورهای مختلف عربی،‌ آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین و دیگر کشورهای جهان در جمهوری اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

حاجی محمد کریم رئیس شورای ولایت هلمند در این دیدار با بیان اینکه  از کشور همسایه و دوست افغانستان، ایران بسیار سپاس گذاریم، گفت: ایران  در بخشهای مختلفی از جمله  توسعه، اقتصاد، آموزش و پرورش  و عمران بیش از کشورهای منطقه به ما کمک کرده است.

وی افزود: در استان هلمند حدود 300مدرسه، 4دانشگاه دولتی و خصوصی فعالیت دارد که حدود 5000 دانشجو در بخشهای مختلف درحال  تحصیل هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.