۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
کد خبر: 401328

قدس ‌آنلاین / مجید تربت زاده: آخرین تشکر کدخدایی از نمایندگان بر می گردد به سال ۹۲ که نتوانست نظر موافق وکلای مجلس را برای عضویت در شورای نگهبان به دست بیاورد. واکنش آقای سخنگو به این ماجرا مانند همیشه متین و بدون حاشیه سازی بود. آرام و خونسرد گفت: « از نمایندگان محترم که این بار را از دوش من برداشتند تشکر می کنم... به دانشگاه بر می گردم و فعالیتم را در آنجا بیشتر خواهم کرد...».

بازگشت سخنگو

بار اول نبود که از مجلس تشکر می کرد، البته و بدون شک بار آخرش هم نخواهدبود. «عباسعلی کدخدایی» را می گویم که دیروز نمایندگان ، او ، محمد رضا علیزاده و سید فضل الله موسوی را از میان 5 گزینه پیشنهادی رئیس قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان انتخاب کردند. «کدخدایی» دیروز گفت: « از اعتماد نمایندگان محترم و حسن ظن رئیس و هیأت رئیسه مجلس و نیز روسای کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های سیاسی و منطقه ای نسبت به خودم تشکر می کنم ».

آخرین تشکر کدخدایی از نمایندگان بر می گردد به سال 92 که نتوانست نظر موافق وکلای مجلس را برای عضویت در شورای نگهبان به دست بیاورد. واکنش آقای سخنگو به این ماجرا مانند همیشه متین و بدون حاشیه سازی بود. آرام و خونسرد گفت: « از نمایندگان محترم که این بار را از دوش من برداشتند تشکر می کنم... به دانشگاه بر می گردم و فعالیتم را در آنجا بیشتر خواهم کرد...».

* اصفهان- تهران – هال سیتی

زاده سال 1340 در شهر اصفهان است . 36 سالی می شود که برای ادامه تحصیل از شهر پدری به تهران کوچ کرده اما هنوز هم اگر دقت کنید رگه هایی از ته لهجه اصفهانی را در حرف زدنش پیدا می کنید. دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران در سالهای نخست پیروزی انقلاب هنوز ترم دوم را می گذراند که کلاسهای دانشگاه به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شد. کدخدایی اما کار ، درس و رشته حقوق را نیمه تمام نگذاشت. مدتی در بخش حقوقی ستاد انقلاب فرهنگی به کار مشغول شد و زمانی که شهید بهشتی دانشجویان رشته حقوق را دور هم جمع کرد و برای آنها کلاس درس برپا کرد ، کدخدایی فرصت شاگردی در مکتب و درس شهید بهشتی را پیدا کرد. مدتی نیز در دادسراهای نوپای آن زمان به عنوان دادیار مشغول به کار شد. پس از بازگشایی دانشگاهها ، دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی تمام کرد و سال 1366 به سپاه پاسداران رفت و مدیر کل امور حقوق وزارت سپاه شد. پیش از آن آزمون اعزام به خارج داده و پذیرفته شده بود اما اعزامش تا سال 70 به تعویق افتاد. کدخدایی با مدرک دکتری حقوق بین الملل از دانشگاه «هال» انگلستان به ایران بازگشت و ضمن تدریس در دانشگاه تهران مدتی در صدا و سیما ، نخستین مطالعات حقوقی را در زمینه «ماهواره و پخش مستقیم» به کمک چند تن دیگر به عهده گرفت. آقای حقوقدان اهل قلم نیز هست و از او حدود 9 کتاب و مقالات بسیاری در نشریات تخصصی در زمینه حقوق اساسی و حقوق بین الملل به چاپ رسیده است.

* هنوز نمی داند کار کیست؟

هر چند  در یک برنامه تلویزیونی و در باره رفتنش به شورای نگهبان با لحنی میان شوخی و جدی گفته است: «هنوز هم برای من روشن نیست چه کسی مرا برای عضویت در شورای نگهبان معرفی کرد» اما برای ما روشن است که سال 80 رئیس قوه قضائیه برای نخستین بار نام کدخدایی را در فهرست 5 نفره معرفی شده به مجلس نوشت. البته روز اعلام اسامی افراد پیشنهادی ، دانشجویان در کلاس درس روزنامه را پیش روی کدخدایی گذاشتند و او اعلام کرد تا آن لحظه کسی در باره رفتنش به شورای نگهبان با او حرفی نزده است!

سال 80 با رأی نمایندگان مجلس، کدخدایی به جمع 6 نفره حقوقدانان شورای نگهبان راه یافت. چهار سال بعد با حکم آیت الله جنتی  سخنگوی شورا شد. پیش از او ابراهیم عزیزی و غلامحسین الهام این سمت را به عهده داشتند.

به نظر شما امروز و 15 سال پس از پیشنهاد غیر مترقبه و ناگهانی حضور در شورای نگهبان ، این بار کسی با سخنگوی سابق در باره حضور دوباره اش در این شورا رایزنی کرده است یا اینکه هنوز هم کدخدایی نمی داند چه کسی او را برای بازگشت به شورای نگهبان معرفی کرده است؟

* انتقاد ها

هرچه سایت ها و سوابق خبری مربوط به کدخدایی را بررسی کردیم نتوانستیم انتقاد شخصیت های سیاسی از رفتار سخنگوی سابق را پیدا کنیم . حافظه مان هم در این زمینه کمک چندانی نکرد. به جای آن البته تا دلتان بخواهد تعریف و تمجید از خدمات کدخدایی و همچنین منش و رفتار شغلی او ، اینجا و آنجا دیده می شود. کسی که 12 سال سابقه حضور در شورای نگهبان را دارد و معاونت اجرایی و امور انتخابات این شورا را در پر التهاب ترین سالها به عهده داشته است از نگاه دیگران به سفارش ناپذیر بودن، صداقت، نرمخویی ، صلاحیت بالای علمی ، ارتباط خوب با مخاطبان و رسانه ها، پاسخگویی شایسته به مسایل روز، پرهیز از ورود به جناح بندی های سیاسی و ... شناخته می شود.

                                                                                                              

آیت الله قرهی او را فردی بریده از دنیا ، آگاه و مجرب و همواره هشیار معرفی می کند و آیت الله جنتی نیز معتقد است در زمان نظارت بر انتخابات، کل کارهای اجرایی شورا را شخص کدخدایی به انجام می رسانده است و به گونه ای کار کرده است که هرگز نمی توان از او ایرادی گرفت.

بدیهی است در این زمینه هرگاه انتقادی از گوشه و کنار مطرح شده بر عملکرد شورای نگهبان بوده است تا شخص «کدخدایی» . انتقاداتی که البته خود  او نیز گاه و بیگاه در کسوت سخنگو با پذیرش برخی اشکالات و اشتباهات در روال انجام کار ، آنها را قابل جبران دانسته است.

* ان شالله این طور نخواهد شد!

پس از اینکه ، از سخنگویی شورای نگهبان کنار رفت اگرچه در باره دلایل رأی نیاوردنش سکوت کرد و تصمیم داشت همه وقتش را در دانشگاه و به تدریس و تحقیق  و حضور در هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا ( انتصاب از سوی رهبر انقلاب)بگذراند اما چندان هم از شورای نگهبان دور نشد.

 در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» وقتی مجری از او خواست در باره دلایل سیاسی ماجرا صحبت کند، کدخدایی بسیار سنجیده سخن گفت:« من تابع قانونم ...مجلس نظرش را در باره من اعلام کرده و من آن را می پذیرم ... اما اینکه در این ماجرا چه اتفاقات سیاسی ای افتاده را اجازه بدهید آقایان سیاسی بیان کنند و مطلب را بگویند»!

کدخدایی البته در آن برنامه از دلایل جدا نشدن کاملش از شورای نگهبان ، خیلی روشن و واضح سخن گفت . با اینکه از سمت معاونت انتخابات شورا استعفا داده بود، اما بیشتر اعضا (لابد در فضایی دوستانه)اصرار کردند که باید این مهم را خودت انجام بدهی و کدخدایی به صورت غیر رسمی درخواست آنان را پذیرفت. اما دوستان به این قول غیر رسمی اکتفا نکردند و در جلسه ای رسمی گفتند: استعفای کدخدایی مورد قبول است اما ما می خواهیم کارش را همچنان ادامه بدهد.

سال 92 و در پایان برنامه «شناسنامه» در پاسخ به این سؤال که ایا ممکن است دوباره سخنگویی شورای نگهبان را قبول کنید؟ گفت: ان شالله این اتفاق نخواهد افتاد... شما فکر می کنید امروز و در سال 95 این اتفاق خواهد افتاد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.