انتصاب جانسون به عنوان وزیر خارجه انگلیس، واکنش های جهانی را به همراه داشت.

انتصاب وزیر خارجه جدید انگلیس جنجال آفرید!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  انتخاب بوریس جانسون، شهردار سابق لندن به عنوان وزیر امور خارجۀ بریتانیا، با موجی از واکنش‌های رسانه‌‌ای به خصوص دربارۀ اظهارنظرهای عجیب این سیاستمدار در مورد رهبران جهان، روبرو شده است.

روز چهارشنبه دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد و جای خود را به "ترزا مِی،" وزیر کشورِ کابینه خود داد.
کامرون که از مخالفانِ طرح خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا (برکسیت) بود، پس از رأی آوردن این طرح در همه‌پرسی عمومی در تاریخ 3 تیر، سه هفته آشفتگیِ سیاسی و نوسان شدید بازارهای مالی در انگلیس کناره‌گیری کرد و مِی به عنوان یکی از موافقان این طرح جایگزین وی شد.
مِی پس از انتصاب خود، جانسون را که یکی از خبرسازترین سیاست‌مداران و از رهبران اصلیِ موافقان برگسیت طی ماه‌‎های گذشته بود، به عنوان وزیر امور خارجه جایگزین فیلیپ هاموند کرد و وزارت دارایی را به هاموند سپرد.
اما این تصمیم به سرعت به موضوعی بحث برانگیز در دنیا مبدل شد و واکنش‌های بسیاری برانگیخت.
تایم: خطاهای نامعقول جانسون در روابط خارجی
نشریۀ مطرحِ تایمِ آمریکا با انتشار گزارشی به موضوع انتخاب جانسون با نگاهی تمسخر‌آمیز پرداخته است. این نشریه نوشت: "مردی که به دلیل اظهارات توهین آمیز خود مجبور به عذرخواهی از همۀ کشورها شده است اکنون به عنوان دیپلمات ارشد بریتانیا فعالیت خواهد کرد."
تایم در ادامه به چندین مورد از اظهارات و اقدامات بحث برانگیز جانسون در قبال سیاست‌مدارانِ سراسر دنیا پرداخت که موجب عذرخواهی این سیاست‌مدار شده است.
خطاب قرار دادن مردم کشور کنگو با لفظی نژادپرستانه دربارۀ رنگ پوستشان در سال 2002 و آدم خوار خواندن مردم کشور پاپوآ گینه نو در سال 2006 از جملۀ این موارد است.
جانسون در سال 2007 در ستونی که در روزنامۀ دیلی تلگرافِ انگلیس در اختیار داشت، در شرحی توهین‌آمیز از ظاهر هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ سابق آمریکا و نامزد دموکرات، انتخاب ریاست جمهوری ایالات متحده را شبیه به یک «پرستار سادیسمی در یک بیمارستان روانی» دانست.
وی البته دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخاباتِ امریکا را نیز بی‌نصیب نگذاشته و بارها به تمسخر او پرداخته است و دربارۀ باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا نیز گفته بود: «این‌که اوباما مجسمۀ نیم‌تنۀ وینستون چرچیل را از دفتر ریاست جمهوری امریکا خارج کرده است، نماد نفرت آبا و اجدادی‌ رئیس جمهور نیمه-کنیایی آمریکا از امپراتوری انگلیس است."
شهردار سابق لندن با تشبیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به یک شخصیت فانتزی در فیلم هری پاتر و نگارش یک شعر بسیار توهین‌آمیز و مستهجن دربارۀ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز طی سال‌ گذشته با انتقادات بسیاری روبرو شد.
گاردین: جانسون به لغزش‌های بین‌المللی معروف است
روزنامۀ انگلیسی گاردین نیز فهرستی از اشتباهات و اظهارات توهین‌آمیز جانسون طی سال‌های گذشته منتشر کرده است.
براساس گزارش این روزنامه، شهردار سابق لندن در سال 2015 در جریان سفر به توکیو، پایتخت ژاپن، در یک مسابقۀ راگبی کنترل خود را از دست داد و رفتاری خشونت‌آمیز با یک پسربچۀ 10 ساله داشت.
در فهرست این روزنامه از رویدادی در سال 2008 در چین نیز یاد شده است. جانسون در اختتامیۀ مسابقات المپیک در این کشور گفته بود: «با احترام به میزبانانِ چینیِ ما باید بگویم که پینگ پنگ بر سر میزهای نهارخوری انگلستان در قرن نوزدهم اختراع شد و ویف واف نامیده می‌شد.»
سی.ان.ان: انتخاب جانسون بعید به نظر می‌رسید
شبکۀ خبریِ سی.ان.انِ امریکا نیز گزارشی از عملکرد عجیبِ بین‌المللی جانسون طی سال‌های گذشته منتشر کرد و نوشت انتخاب این فرد به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا بعید به نظر می‌رسید.
این شبکه با جمع‌آوری برخی از اظهار نظرها پس از انتصاب جانسون به روزنامۀ انگلیسیِ دیلی میرور اشاره کرد که در تیتر روی جلد خود آورده است: «دنیای عزیز... متاسفم»
در این گزارش آمده است که مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا نیز هنگامی که خبر انتصاب جانسون را در یک نشست خبری شنید، لبخندی از روی ناباوری زد و سپس به سرعت سعی کرد بیان بی‌طرفانه‎‌ و دیپلماتیک خود را از سر بگیرد.
نخست وزیر جدید بریتانیا در انتصاب‌های دیگر خود، مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس را در سمت خود ابقا کرد و "امبر راد" را به عنوان وزیر کشور معرفی کرد.
"لیام فاکس" به عنوان وزیر تجارت بین‌المللی منصوب شد و وزارتخانۀ جدید برکسیت نیز که مسئول خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا است، به دست ویود ویویس سپرده شد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.