این حرف را با اعتقاد و اطمینان می گویم که بسیاری از اتفاقات قرآنی ماحصل تلاش خانواده های معتقد ، معلمان و مربیان دلسوز و عاشق و برخی بچه های ساعی مساجد و کانون های فرهنگیست نه برنامه ها و بودجه های تصویب نشده دولتی.

 ماجرای تلاوت قاری اراکی در مکه / کلکسیون افتخارات از کراچی تا پاریس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، مجید جدیدی از جمله هنرمندان و قاری جوان و خوش ‌ذوق استان مرکزی است که صدا و قلمش در سطح کشور قابل ستایش است؛ این هنرمند برجسته استان مرکزی بارها در مسابقات کشوری و بین المللی حائز رتبه های نخست شده است وی هم اکنون در سمت معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان مرکزی مشغول به خدمت است. حال در گفتگویی که با ایشان ترتیب داده‌ایم خواستم هر آنچه دل تنگش می خواهد بگوید که گفت حرف برای گفتن زیاد دارم و سر صحبتش را با این سوال باز می کنم؛ از او می پرسم دغدغه مجید جدیدی چیست؟

 

                                         

 

با خنده ای تلخ می گوید معیشت و ادامه می دهد: هنر متاع کسادیست خاصه درین شهر، در این زمانه و اوضاع هرآنچه درباب تکریم و احترام و کمک به هنرمند می شنوید تعارفی بیش نیست اگر می بینید من و امثال من هنوز مشغول کار هنری هستیم صرفا و صرفا اعتقاد و علاقه است والا یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان روزگار ما بحث معیشت است . شاید امروز از منظر صرفه و صلاح اقتصادی وقت گذاشتن برای امور هنری  منطقا غلط باشد ولی هنرمند به معنای واقعی کلمه می سوزد تا بسازد .با دقت در تاریخ می بینیم هر زمان به هنرواقعی و هنرمند بها داده شده و حکومت ها و مردم از آن حمایت کرده اند تاثیرات فرهنگی مثبتی در سطوح مختلف جامعه داشته است.

 

در خصوص امور قرآنی هم باید گفت علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و حمایتهای ایشان با تجربه ای که در بیست سال گذشته داشته و برخوردهای مختلف را دیده ام  عرض می کنم  در نگاه اغلب مسئولان جایگاه قاریان و حافظان قرآن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که قانون آن براساس قرآن و اهل‌بیت(ع) تبیین و تصویب می‌شود، جایگاه در خور شأنی نیست ؛ و تا آنجا با او کار دارند و مطرح است که بنای ارائه ی گزارش داشته باشند، مشکل و ایراد کار هم مسولیت گرفتن افراد غیر متخصص است ...این حرف را با اعتقاد و اطمینان می گویم که  بسیاری از اتفاقات قرآنی ماحصل تلاش خانواده های معتقد ، معلمان و مربیان دلسوز و عاشق  و برخی بچه های ساعی مساجد و کانونهای فرهنگیست نه برنامه ها و بودجه های تصویب نشده دولتی که اگر حمایت و برنامه ریزی و اجرای دلسوزانه  و متعهدانه سفارشات رهبری معظم وقوانین بود شاهد وضعیتی به مراتب بهتر و قرآنی تر شدن جامعه مان بودیم... اگر اعتقاد و بنای کار فرهنگی اثر گذار داریم و منویات رهبر فرزانه انقلاب  را که براساس فرهنگ قرآن عزیز و سیره معصومین علیهم السلام  است  چراغ راه میدانیم چه مسیری بهتر از قرآن و معارف آن؟ گرچه بنده بعنوان معلم و مربی علاوه بر نکات آموزشی و تخصصی بر مسائل تربیتی و نوع نگاه به مقوله فرهنگ قرآنی تاکید و اهتمام دارم ولی وقتی نوآموزی اوضاع  را اینگونه می بیند  کم کم انگیزه و رغبتش به کار و  شور و اشتیاقش به طی این مسیر کم می شود  این واقعیت تلخی ست  که بعد از 20 سال جلسه داری و آموزش به عینه دیده ام.

 

                                                               

 

این هنرمند اضافه کرد: هرکاری نیازمند حمایت مالی است  و مقوله فرهنگ نیازی مضاعف  به این حمایت دارد متأسفانه باید بگویم  با این شرایط آینده خوبی نه تنها برای خوشنویسی، بلکه برای سایر رشته‌های هنری قابل تصور نیست، چرا که علاوه بر کمبود امکانات زیرساختی، مشکلات معیشتی هنرمندان نیز مزید بر علت است و همین امر موجب می‌شود تا بعضی  از ایشان بجای ارتقاء هنر حرفه ای خود  مجبور به کسب درآمد از داشته های خود بوده و با فضای تمرین و تعالی بیگانه شوند.  

 

همانگونه که  مسولان عمرانی  با تلفن و اطلاع رسانی یک شهروند چاله و آسفالت محله را سریعا اصلاح می کنند که امری پسندیده و بایسته است ، مسولان فرهنگی هم  این مقال واین دغدغه ها را که ناشی از واقعیاتی  گرچه تلخ است را هشدار و اطلاع رسانی یک هنرمند کوچک  محسوب کنند.

 

خلاصه دلش پر بود از گلایه و شکوه از مسئولانی که دل نمی دادند برای رفع مشکلات هنرمندان و قاریان کشور برای تلطیف کردن جریان مصاحبه از علاقه خانواده اش به هنر و معلمی اش می پرسم  و می گوید:  از سال 1377 جلسه آموزشی فنون تلاوت را اداره کرده و هر دوشنبه این جلسه آموزشی برگزار می شود ، از حدود ده سال گذشته تا کنون نیز این برنامه در مسجد آاکبر اراک دایر است و  از سال 1378 نیز در انجمن خوشنویسان تعلیم خط داشته و اکنون نیز در مرکز آموزش خط و کتابت اقع در خیابان حاجباشی  در خدمت هنرجویان هستم.

 

                                                                    

   

او اضافه کرد: برادرم هم تا دوره ممتاز کار کردند همسرم هم که حافظ کل قرآن هستند نگار گری کار کرده اند.

 

عبدالباسط ایرانی:

 

از او می خواهم خاطره ای از برنامه های قرآنی اش برایم بگوید نفسی عمیق می کشد و می گوید: خاطره که زیاد است. ولی به مورد جالبی اشاره می کنم در اولین سفرم به سرزمین وحی در مسیر مسجد النبی وارد مغازه ی پارچه فروشی شدم و در بدو ورودفروشنده لب به اعتراض و تا حدی اهانت  گشود که شماها در ضلالت هستید  ودر پاسخ من که دلیلش را پرسیدم گفت قول غیر قول رسول الله بدعه و کل بدعه فی ضلاله، منظورش احادیث بود، عرض کردم خب این قولی هم که شما نقل کردید قولی غیر قول پیامبر (ص) است . بعد اشاره کرد به عدم دقت ایرانی ها به اوقات نماز و حضور در مسجد که گفتم  بله متاسفانه تعداد کمی اینطور هستند و شما فقط آنها را می بینید در صورتی که اکثرا اینطور نیستند ...بحث و داستان اصلی از اینجا شروع شد که گفت قرآن شما شیعیان با قرآن ما متفاوت است و شما صحیفه زهراء سلام الله علیها دارید که البته مبرهن و واضح بود تبلیغات منفی علیه شیعه و خصوصا ایرانی ها باعث جبهه گیری این فرد شده بود ..قرآن جیبیی همراهم بود که نشانش دادم و گفتم این قرآن ماست ببین با قرآن شما تفاوتی دارد؟ نگاه کرد و گفت این قرآن چاپ بیروت است  نه ایران، گفتم من قاری قرآن هستم می خوانم ببین تفاوتی بین قرآن ما و شما هست؟ که با چهرهای پیروزمندانه و با حسی خاص گفت بخوان، من هم دو سه فراز از سوره بلد را در اوج برایش خواندم ...چشمانش مملو از تعجب و هیجان شده بود با هیجان زاید الوصفی اصرار به ادامه تلاوت داشت به دلایلی ادامه نداده و گفتم شرایط تلاوت مهیا نیست باید کرسی تلاوت باشد با عجله صندلی خودش را برایم آورد و با باز کردن رول پارچه سفید آنرا آماده نشستن من کرد و خودش هم روی زمین نشست و گفت برایم بخوان  ..حدود پنج دقیقه ای که برایش تلات کردم تماما دست بر سر گذاشته و سبحان الله وماشاء الله می گفت  دیگر کاملا با آدم چند دقیقه قبل فرق می کرد  با هیجان زیاد رفت بیرون از مغازه و همسایگان و رفتگر و عابرین رو داخل مغازه دعوت می کرد که بیایید عبدالباسط ایرانی رو ببینید ..قبل از خداحافظی گفت من به شما و هرکس از همسفرانتان  که شما معرفی کنی پارچه را به قیمت خرید خودم میدهم و با احترام فراوان که ناشی از تاثیر قرآن عزیز بود بنده را بدرقه کردند.

                                                                         

 

چه عاملی باعث روآوردن شما به خوشنویسی شد؟ در ابتدا اهتمام پدر و علاقه ایشان که از همان دوران ابتدایی برای من و برادرم قلم و لوازم خوشنویسی می خریدند..بعد هم دوستانی داشتم که خوشنویس بودند واین انگیزه بنده رو برای ادامه بیشتر می کرد.

 

پیشنهاد شما برای برون رفت از وضعیت فعلی و بهبود آن چیست؟

 

بهبود و ارتقاء شرایط فعلی عزمی عمومی مبتنی بر فرهنگ سازی رو میطلبد و همه ی آحاد جامعه  باید دخیل باشند ..ولی برای راهبری و هدایت ماجرا وظیفه اصلی بعهده تصمیم سازان و مسولین و بعد هم خود هنرمندان است . ببینید تجربه ای که مثلا  در اصلاح و بهبود فرهنگ ترافیک داشتیم شاید در طول ده پانزده سال  تلاش ما را و جامعه ی ما را به جایگاه فعلی که هنوز هم ایده آل نیست رسانده پس هم تلاش همگانی لازم دارد هم برنامه ریزی و هم صبر.

 

ضمن این که مسولان و برنامه ریزان می توانند باید معتقد باشند که هنرمندان ، جامعه قرآنی و ... بازوان فرهنگی ایشان بوده و هیچ پیشرفتی بدون حضور و دخالت ایشان به مرز توفیق نمی رسد.

 

این هنرمند و قاری برتر کشوری که متولد شهریور ماه 1353 است ادامه می دهد قرائت قرآن کریم را از محضر اساتیدی همچون آقای محمود قاسمی(اراک) و استاد حاج محسن خدام حسینی .حاج احمد ابوالقاسمی فراگرفته است.

 

                                                            

 در ادامه به برخی آثار و افتخارات ایشان اشاره می شود:

کسب رتبه های برتر در مسابقات قرآنی :

مسابقات قرآنی تسنیم  ( سازمان دارالقرآن الکریم )

مسابقات جلسات تهران بزرگداشت  استاد مولایی

مسابقات استانی و منطقه ای سازمان  اوقاف وامور خیریه (12 عنوان)

جهادگران کشور - ورزشکاران کشور - اذان بسیجیان کشور

 

                                                     

تحقیقی پژوهشی:

 

کارشناسی در برنامه های قرآنی صدا و سیما ی قرآن (سیره و زندگینامه و بعضا تحلیل تلاوت)

 

سفرهای تبلیغی قرآنی:

 

عربستان سعودی..در قالب گروه کاروان نور قاریان جمهوری اسلامی در حج سال 1382.و سفر عمره تبلیغی و تلاوت در برنامه های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری

سوریه -سال 1381

مالزی- سال 1389

پاکستان-.همزمان با هفته وحدت و تلاوت در برنامه های قرآنی در شهرهای کراچی و حیدر آباد 1391

فرانسه -به مناسبت ماه مبارک رمضان و تلاوت در محافل قرآنی شیعیان پاریس و همچنین تلاوت در نماز جمعه پاریس که تلاوت( حدود یک ساعت) بصورت زنده از 17 شبکه رادیویی اروپا و شمال افریقا پخش گردید ..سال 1392

سودان- به مناسبت ماه مبارک رمضان سال1393

تونس -به مناسبت ماه مبارک رمضان سال 1394  

 

خوشنویسی

 

 

 

خوشنویسی را از سال 1375 در محضر استاد حبیب الله امیدوار در اراک آغاز کردم  و در ادامه از سال 1379 تا کنون از محضر جناب استاد سید محمد حسینی موحد کسب فیض کرده ام همچنین در انجمن خوشنویسان  اراک از سال 1379 بصورت پیوسته تا کنون تدریس داشته ام.

 

اهم عناوین و کسب رتبه ها :

کسب رتبه اول خط ثلث در ششمین دوره  مسابقات سراسری قرآن عترت دانشگاه آزاد اسلامی 1378

کسب رتبه دوم خط ثلث در جشنواره خوشنویسی کتابت سوره مبارکه کوثر –فرهنگسرای ارسباران تهران  1379

کسب رتبه اول خط ثلث و دوم تیمی (فوءاد)در مسابقات تیمی ( حفظ-قراءت و خوشنویسی) قرآن کریم کشور 1381

کسب رتبه اول رشته نسخ و ثلث در بخش دانشجویی دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم  1381

کسب رتبه اول رشته نسخ وثلث در پنجمین جشنواری ملی باغ بسم الله –حوزه هنری  1384

کسب رتبه دوم سومین جشنواره تولیدات حوزه هنری کشور در خط ثلث  1392

کسب رتبه برترکشور در آزمون فوق ممتاز خط ثلث- انجمن خوشنویسان ایران  1392

کسب رتبه اول جشنواره ملی خوشنویسی رضوی  در خط ثلث      1394

کسب رتبه اول چهارمین جشنواره تولیدات حوزه هنری کشور در خط ثلث    1394

 

نمایشگاه ها :

شرکت در بیش از 70 نمایشگاه جمعی داخل کشور

برگزاری نمایشگاه انفرادی  در پاریس   1392

برگزاری نمایشگاه انفرادی  در فرهنگسرای ملل تهران    1392

برگزاری نمایشگاه انفرادی و کارگاه آموزشی خط ثلث در خارطوم (سودان)  1393 

برگزاری نمایشگاه  انفرادی و کارگاه آموزشی خط نستعلیق و ثلث در دو استان تونس و الکاف  کشورتونس 1394

داوریها:

داور بخش خوشنویسی اولین جشنواره فرهنگی هنری ثقلین –دانشگاه های منطقه چهار کشور 1383

داوری بخش خوشنویسی  جشنواره هنری قرآن کریم استان مرکزی  1385

داوری  جشنواره مرحله نهایی (کشوری) جشنواره فرهنگی هنری دانشگاه سما در رشته خوشنویسی   1387

 داوری بخش خوشنویسی  جشنواره قرآنی کشوری مهر مبین 1388

  اهم آثار:

کتابت کتیبه ساق گنبد (نمای بیرونی) مصلی بزرگ اراک در طول 70 متر و عرض 70 سانتیمتر(سوره انسان)

کتابت کتیبه گنبد حسینیه اعظم زنجان  در طول 40متر درعرض 1 متر(کل سوره مبارکه فجر)

کتابت کلیه خطوط کتیبه های نمای بیرون  مسجد الزهراء اراک اعم از کتیبه های ایوان (سوره انسان) ، مدخل ورودی  وگلدسته ها، اسماء الحسنی و کتیبه محراب (سوره حمد)

کتابت محراب مسجد  آیت الله سلطان اراک (سوره شمس)

کتابت کتیبه های نمای خارجی مصلی خمین

کتابت کتیبه ها ی حرم امامزاده ابوطالب(ع) خمین

کتابت کتیبه های (جهت آیینه کاری) حرم سلطان سید احمد(ع) هزاوه اراک

کتابت کتیبه های حرم امامزاده محمد عابد(ع) اراک

کتابت کتیبه های حسینیه روستای انجدان

کتابت کتیبه (گچ بری) مسجد امام حسین (ع) روستای گیلی (سوره نجم)در طول  30 متر و عرض 60 سانتیمتر

کتابت خطوط ضریح امامزاده محمد عابد (ع)

تهیه و تدوین کتاب خامه شوق  ویژه نسخ فارسی و ثلث  که دراسفند ماه سال 1389به شمارگان 4000 جلد به چاپ رسید

چاپ ده عنوان پوستر نفیس از آثار و خطوط  توسط نهادها و ارگانهای فرهنگی هنری

مسئولیت های فرهنگی هنری:

عضو شورای انجمن خوشنویسان اراک از سال 1388 تا کنون

مسئول فرهنگی و هنری فرهنگسرای آیینه اراک (از سال 1381 تا 1383)

مسئول  امورفرهنگی و قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی (از سال 1384 تا 1387)

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان مرکزی از سال 1392 تا کنون                                                   

 

                                                   

 

 

   

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.