کارشناس مذهبی گفت: قرار گرفتن در عصر غیبت ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با فلسفه غیبت، فلسفه حکومت امام زمان (عج)، شرایط قبل از ظهور، ظهور و پس از آن را دوچندان می کند.

 مهدویت از مهمترین ارکان در تربیت نسل آینده است

به گزارش قدس آنلاین ، حجت الاسلام محمدحسن راستگو، مربی و مبلغ صاحب سبک درباره آموزش مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان درباره نحوه تربیت مهدوی کودکان تصریح کرد: یکی از مسایل مهم و موثر در تربیت نسل آینده، آشنا کردن آنها با معارف دینی است. به خصوص این که ما امروز در دوره غیبت قرار داریم و امام زنده ما (عج) در غیبت به سر می برند.

 

وی افزود: این شرایط (قرار گرفتن در عصر غیبت) ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با فلسفه غیبت، فلسفه حکومت امام زمان (عج)، شرایط قبل از ظهور، ظهور و پس از آن را دوچندان می کند.

 

این مبلغ دینی اظهار کرد: برای این مهم لازم است چند مسئله با هم هماهنگ شود. نخست موضوع رسانه ها؛ از خبرگزاری ها گرفته، روزنامه ها، ماهنامه ها، سایت ها و شبکه های مختلف اجتماعی که باید معارف الهی را به مردم آموزش داده و آنها را با این مباحث آشنا کنند. البته درباره کودک و نوجوان بایست قالب القای ما نیز کودکانه، غیرمستقیم، جذاب و متنوع باشد، ما نمی توانیم در این مقوله با یک مقاله علمی یا سخنرانی خشک و خسته کننده با کودکان و نوجوانان برخورد کنیم بلکه باید از طریق قالب های مختلف مانند قصه، معما، مسابقه، پرسش و پاسخ، بازی های گوناگون یا ضرب المثل ها مطالب را به آنها آموخت.

 

حجت الاسلام راستگو  محور دوم در این زمینه را خانواده دانست و گفت: برای ورود خانواده به این بحث و تاثیرگذاری آن، ابتدا باید پدر و مادر، خود اهل مطالعه درباره حضرت حجت علیه السلام، درباره منتظران و به طور کلی مباحث مهدوی باشند.  البته مطالعه صرفا به خواندن کتاب محدود نمی شود و حتما لازم نیست کتابی در این زمینه تهیه کرد. امروز افراد می توانند از نرم افزارها و سایت های مورد وثوق برای کسب اطلاعات و آگاهی استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: مسئله سوم برای تربیت مهدوی، نوع برخورد خانواده ها با بچه ها و ایجاد فضایی است که در آن نام و یاد حضرت مهدی علیه السلام زنده شود. اشتباه نشود وقتی می گوییم فضای مهدوی به این معنا نیست که مدام در خانه بگوییم «یا حجت ابن الحسن العسکری (عج)» یا همه جای خانه عکس و تابلوی امام زمان (عج) را نصب کنیم؛  مقصود این است که فضایی که در خانه حاکم است یعنی اخلاق و رفتار پدر، مادر و سایر اعضا باید در احترام به امام زمان (عج)، عشق به ایشان و شناخت آن حضرت (عج) و ذکر ویژگی های ایشان با هم هماهنگی داشته باشد.

 

مربی و کارشناس مسایل کودکان در ادامه با اشاره به اهمیت نقش آموزش و پرورش در این باره گفت: محور چهارم در این رابطه که تاثیر بسزایی دارد، آموزش و پرورش است.  حتما باید در خلال درس ها و یا اگر در کتب درسی مطلبی در این باره وجود ندارد شخص مربی و معلم و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در مدارس، دانش آموزان را با این مباحث مهدوی آشنا کنند و ابزارهای مختلفی نیز برای این منظور وجود دارد. از جمله تئاتر، فیلم، مسابقه کتبی، مسابقات حضوری و غیرحضوری، اردو و ... که همه می تواند وسیله ای باشد برای آموزش های غیرمستقیم به دانش آموزان.

 

موضوع و محور دیگری که حجت الاسلام راستگو به آن اشاره کرد نقش روحانیت در این زمینه است که وی در این باره گفت: روحانیت در این زمینه مسئولیت فراوانی دارد؛ ائمه جمعه، ائمه جماعات و روحانیونی که در مدارس یا مساجد به عنوان مبلغ فعالیت می کنند به ویژه در ماه های رمضان، محرم و صفر و یا اعیاد و جشن های بزرگ مانند عید غدیر، عید قربان و عید فطر که حضور مردم بیشتر است باید از این موقعیت های استثنایی استفاده کنند و  مباحث را به صورت یک برنامه و مجموعه از پیش تهیه شده و برنامه ریزی شده با محتوای رقیقی که برای همه به خصوص کودکان قابل فهم باشد، بیان کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ابزارها و امکانات روز جهان در این عرصه اشاره کرد و افزود: راه اندازی سایت ها و پایگاه هایی که نوجوانان خودشان امکان استفاده از آنها را داشته باشند و بتوانند با زبان خود مطالب متنوع مهدوی را جستجو کنند و یا استفاده از کتاب های قصه زیبا و رنگی برای کودکان بسیار مفید و بسیار تاثیرگذار و همچنین ضروری است. همچنین، نمایشگاه هایی که می توان در مساجد یا مدارس یا مراکز فرهنگی برپا کرد از جمله ابزارهایی هستند که در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرند به عنوان مثال برپایی نمایشگاه هایی که با حضور در آنها به معلومات افراد در این عرصه افزوده می شود و یا انگیزشی در وجود آنها برای پیگیری مباحث مهدوی ایجاد می شود.

 

حجت الاسلام راستگو در پایان خاطرنشان کرد: وقتی همه این ابزارها در کنار هم و به صورت هماهنگ عمل کنند می توانیم شاهد نتایج بسیار مثمرثمری باشیم. از این مسئله نیز نباید غفلت کرد که امروز شبکه های اجتماعی در امر تبلیغ، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار هستند تا جایی که تاثیرگذاری این شبکه ها حتی بیش از صدا و سیما بوده و برای نسل جوان از جذابیت فوق العاده ای برخوردار است.  

 

وی یادآور شد:‌ شبکه های اجتماعی می توانند با ایجاد گروه های فعال و مثبت در این زمینه کمک حال ما باشند. چرا که با توجه به اینکه افراد با خواست و اختیار خود به این شبکه ها وارد و یا از آنها خارج می شوند و فعالیت کردن یا نکردن و ارتباط گرفتن یا نگرفتن با سایر گروه ها و شبکه ها به اختیار خودشان است بنابراین، با علاقه در این فضاها وارد شده و ساعت ها وقت می گذارند به همین دلیل بهترین روش این است که ما به شکل صحیح این امکانات را هدایت کرده و در مسیر استفاده درست قرار دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.