عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که اهداف صنعتی، تجاری و گردشگری تعریف شده برای مناطق آزاد محقق نشده است گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران بودند این مناطق بتوانند جای آنها را بگیرند اما همین مناطق اکنون تبدیل به بازاری برای این کشورها شده اند.

مناطق آزاد، بازار کشورهای عربی خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین هاشمی تختی در خصوص مناطق آزاد تصریح کرد: مناطق آزاد آن گونه که جزو اهداف مان بود و قانون گذار به آن پرداخته بود و دولت انتظار آن را داشت، عمل نکردند.

وی افزود: مناطق آزاد به ویژه مناطق آزاد کیش و قشم، در واقع مناطق آزاد صنعتی، تجاری و توریستی است اما بیشتر به تجارت پرداخته شده است و در بخش صنعت و توریسم واقعا کاری نکرده ایم.

نماینده مردم هرمزگان به منطقه آزاد قشم اشاره کرد و افزود: این منطقه آزاد بسیار بزرگ است، زیرا خود جزیره قشم وسعت زیادی دارد و فضا برای کار و توسعه صنعت و تجارت و همچنین جذب توریسم، وجود داشت که متاسفانه چنین اهدافی تحقق نیافته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آن زمان که اعلام شد این مناطق آزاد هستند، کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران بودند که این جزایر بتوانند جای آنها را بگیرند اما متاسفانه آنگونه که می خواستیم و جزو اهداف مصوبه مناطق آزاد بود، تحقق پیدا نکرد زیرا در بخش صنعت و توریسم ضعیف عمل کردیم، هر چند که در مباحث تجاری نیز دارای ضعف های زیادی هستیم.

وی با تصریح بر اینکه نتوانستیم به اهداف مان برای مناطق آزاد برسیم، گفت: یکی از اهداف مناطق آزاد مبحث مبادلات نفتی است که این موضوع برای جزیره قشم در نظر گرفته شده بود ولی به این موضوع نیز دست نیافتیم در حالی که آنجا آزادراه کشتی ها است و می توانستیم سوخت آنها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: ما به اندازه کافی سوخت داریم اما آنها ندارند ولی با این وجود کشتی ها برای سوخت گیری به کشورهای منطقه می روند.

عضو کمیسیون عمران مجلس به صنعت کشتی سازی نیز اشاره کرد و آن را یکی از اهدافی عنوان کرد که به آن دست نیافتیم و بیان داشت: البته در بندرعباس این کار انجام می شود ولی نه با تمام ظرفیت و برای ساخت کشتی به کشورهای دیگر سفارش می دهیم.

وی درباره صنعت عنوان داشت: در این حوزه، در مناطق آزاد به ویژه جزیره قشم هدف این بود که بتوانیم صنایع استراتژیک را تولید کنیم تا پایه ای برای صادرات شود و البته داخل کشور نیز تامین شود، اما متاسفانه این جزیره و سایر مناطق آزاد تبدیل به بازاری برای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شده ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.