رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از اعتراض بخش خصوصی ایران نسبت به تعلل بانک های اروپایی در همکاری با همتاهای ایرانی خبر داد و از نماینده انگلیس در پارلمان اروپا رفع موانع در این زمینه را خواستار شد.

 نماینده انگلیس در پارلمان اروپا: مسیر برقراری ارتباط با برخی ذهنیت ها روبروست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تهران، مسعود خوانساری در دیدار نماینده انگلیس در پارلمان اروپا، در تهران افزود: انتظار می رود برای رفع مشکلاتی که مانع همکاری اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می شود، تلاش لازم به عمل آید. 
رییس اتاق تهران یادآوری کرد: نماینده انگلستان (ریچارد هویت) دستکم تا دو سال آینده که خروج این کشور از اتحادیه اروپا به طور رسمی اجرا شود، در پارلمان اتحادیه اروپا حضور دارد. 
خوانساری گفت: رفع موانع از سوی اتحادیه اروپا به کُندی صورت می گیرد و نتیجه مورد انتظار هنوز به دست نیامده است.
به گفته رییس اتاق تهران، شرکت های اروپایی در رابطه با ایران آزادی عمل ندارند و مشکل اصلی نیز تبادل پول است و چنانچه این مانع برداشته شود، همکاری ها از سر گرفته می شود. 
خوانساری گفت: بانک های اروپایی تحت تاثیر آمریکا قرار دارند و از جریمه شدن توسط این کشور نگرانند. 
وی اضافه کرد: چنانچه شرکت ها و بانک های اروپایی وارد همکاری با ایران نشوند، ایران می تواند مانند آنچه در زمان اعمال تحریم ها به وقوع پیوست، همکاری های خود را با شرق توسعه دهد اما مناسب نیست دو طرف از بهره گیری از این فرصت باز بمانند.

** نماینده انگلیس در پارلمان اروپا: مسیر برقراری ارتباطات با برخی ذهنیت ها و بی اعتمادی روبروست
نماینده انگلیس در پارلمان اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای حمایت از توافق برجام آمادگی کافی دارد تحریم ها از میان برداشته شود. 
«ریچارد هویت»* مسیر برقراری ارتباطات، با برخی ذهنیت ها و بی اعتمادی روبروست و در فضای جدید باید سعی شود اعتماد و حسن نیت برقرار کرد. 
هویت تاکید کرد مشکلاتی که در روان سازی مبادلات بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد، قابل درک است اما باید پذیرفت در سال های گذشته، تغییراتی در قواعد بانکی بین المللی ایجاد شده که عادی سازی روابط بانکی ایران با سیستم بانکی بین المللی را دشوار ساخته است و این مساله ای نیست که به سرعت قابل حل باشد.
وی گفت: مذاکراتی اکنون میان بانک های ایرانی و کارشناسان بانکی اروپایی بر سر مسایل فنی بانکی در جریان است و انتظار می رود بانک های ایرانی آمادگی خود را برای پاسخگویی به پرسش ها یا ابهام ها ارتقا دهند. 
به گفته وی، تعلل به وجود آمده در مناسبات بانکی مربوط به اتحادیه اروپا نیست اما تلاش می کند از نفوذ خود برای برقراری زودتر این روابط استفاده کند. 
نماینده انگلیس در پارلمان اروپا افزود: پارلمان نسبت به رفع این موانع تلاش می کند اما چنانچه بخش خصوصی ایران هم پیشنهادی برای حل این مسائل دارد ارایه کند. 
وی گفت: هنگام مراجعت به بروکسل، مسائل مطرح شده در این نشست را پیگیری می کنم، البته مساله کمی پیچیدگی دارد. 
هویت اعلام کرد تاکنون با شماری از وزیران اتحادیه اروپا گفت وگوهایی داشته است و آنان می گویند به دنبال رفع مشکلاتند تا روابط به حالت اولیه بازگردد. 
وی یادآور شد: تاکنون بیش از 80 هیات از اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده اند و دیدارهایی با مسئولان سیاسی و بازرگانان ایرانی داشته اند و اعزام این هیات ها، نشانه ای از تمایل اروپا برای همکاری با ایران است. 
این مقام انگلیسی گفت: اتحادیه اروپا از ایالات متحده آمریکا مستقل است اما در کنار توسعه روابط با ایران، خواهان تداوم ارتباطات خود با آمریکا هستیم. 
نماینده پارلمان اتحادیه اروپا درباره رای کنگره آمریکا برای توقف اجرای قرارداد ایران برای خرید هواپیما از شرکت های ایرباس و بویینگ گفت: برخلاف آنچه در کنگره به تصویب رسید، از سوی اتحادیه اروپا تلاش می شود توافق خرید هواپیما با این دو شرکت به طور کامل اجرا شود. 
وی مشخص شدن زمینه های بالقوه همکاری را خواستار شد تا هنگام بازگشت به بروکسل بتواند پروژه های اجرایی را پیگیری کند. 
به گفته رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، حجم مبادلات تجاری تهران و لندن تا پیش از لغو تحریم ها دو میلیارد و 500 میلیون دلار قرار داشت اما پس از آن به 450 میلیون دلار کاهش یافت.
به گزارش ایرنا، توافق برجام که بیست و سوم تیرماه 1394 در وین پایتخت اتریش بین ایران و 5+1 امضا شد، شامگاه بیست و ششم دی ماه پارسال شکل اجرایی پیدا کرد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.