۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 402434

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران افزود: ارزشیابی باید جزئی از فرآیند یاددهی - یادگیری محسوب شود، زیرا هدف آن بهبودبخشیدن و اصلاح کردن آموزش و نه صرفاً تعیین میزان موفقیت در پیشرفت تحصیلی است.

 ارزشیابی، حلقه مفقوده فرآیند آموزشی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حمیدی، معاون آموزش ابتدایی شهر تهران گفت: جوامع نوین به انسانهایی بالنده نیاز دارند که بتوانند با بینش مناسب مجموعه‌ای از مهارتها را در مشاغل گوناگون به کار گیرند . انسانهایی شا یسته، خلاق و مبتکر با مهارتهای گسترده که در نظام آموزشی علمی و نظام مند به اهداف مشخص دست یابند. در این میان آموزش ابتدایی از اهمیت و نقشی موثر برخوردار است . قضاوت درست در زمینه میزان و عمق یادگیری باید متکی به شواهد و اطلاعات گوناگون و مستندی باشد که به طور مستمر در فرآیند یادگیری گردآوری شود . این فرآیند از مرحله گردآوری اطلاعات تا قضاوت درباره کیفیت و مطلوبیت یادگیری، ارزشیابی نام دارد و جزئی از فرآیند آموزش محسوب می شود که در هر مرحله از آموزش باید فعالانه عمل کند . لذا لازم است نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان به صورت مستند مورد ارزیابی قرارگیرد .

وی در ادامه تاکیدکرد: به نظر می رسد حلقه مفقود شده فرآیند آموزشی، نظام ارزشیابی است که به استناد تعاریف علمی و وظایف تعریف شده از عهده گرآوری اطلاعات برای سنجش تحقق یافتن اهداف برنیامده است . پی بردن به میزان عمق یادگیری تنها از طریق سیستم ارزشیابی میسر است تا به عنوان چشم و گوش نظام آموزشی عمل کند و نقاط قوت و ضعف دروندادها، فرآیند ها (یاددهی - یادگیری)، بروندادها و پیامدها را پیدا نماید .ارزشیابی زمانی بیشترین تاثیر را می گذارد که منعکس کننده یادگیری همه جانبه و تعامل و عملکرد آشکار فراگیران و آنچه آنها با دانش خود انجام می دهند باشد، لذا نمی‌توان ارزشیابی را نقطه پایان کار دانست.

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران افزود: ارزشیابی باید جزئی از فرآیند یاددهی - یادگیری محسوب شود، زیرا هدف آن بهبودبخشیدن و اصلاح کردن آموزش است نه صرفاً تعیین میزان موفقیت در پیشرفت تحصیلی. ارزشیابی اگر در مسیر فرآیند آموزشی انجام گیرد، تعیین می کند که چه چیزی، به چه کسی، در چه زمانی، به چه منظوری و چگونه باید آموزش داده شود تا رفتارهای مطلوب و منطبق با اهداف فراگرفته شوند.

براساس گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، حمیدی گفت: عصر کنونی نیازمند بازنگری عمیق در این فرآیند است، زیرا دانش آموزان تنها نیازمند این نیستند که بدانند چه نمی دانند بلکه خواهان این مسئله هستند که بدانند چرا نمی‌توانند از دانسته‌های خود عملاً در زندگی واقعی بهره بگیرند (یادگیری عمیق و کاربردی ). آنها دوست دارند که موانعی که بر سر راه یادگیری و به کارگیری دانسته هایشان است ، شناخته و از میان برداشته شود .برقراری این فرصت ها نیازمند ارزشیابی مستمر و تکوینی است که لحظه به لحظه و گام به گام به همراه آموزش و یادگیری بر عملکرد ذهنی و رفتاری دانش آموز نظارت کند و بازخوردهای لازم را بموقع در اختیار آنان قرار دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.