نشریه آمریکایی 'هافینگتون پست' در گزارشی درباره کودتای نافرجام بامداد شنبه (۲۶ تیرماه ) در ترکیه نوشت: مقامات سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که جمعه شب در شبکه سی ان ان حضور یافته بودند، به طراحان کودتا در ترکیه مشاوره می دادند.

مقامات سابق سیا به طراحان کودتا در ترکیه مشاوره می دادند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، به نوشته هافینگتون پست، یک افسر سابق سیا گفته است: من پیش از این در کودتاها دست داشتم.
این نشریه آمریکایی با بیان اینکه در روزهای خوب گذشته، زمانی که سیا اغلب در کودتاهای نظامی در دمکراسی های خارجی کمک می کرد، افزود چندین مقام سابق (سیا) جمعه شب در سی ان ان ظاهر شدند و به بحث درباره تلاش کودتای نظامی در ترکیه پرداختند که به این اشاره داشتند که به نظر، افسران آماتور تلاش برای این کار را داشته اند و حداقل یکی از این مفسران بیش از اندازه ناامید از نافرجام ماندن کودتا برای سرنگونی یک دولت منتخب دمکراتیک بود. 
هافینگتون پست اضافه کرد: یکی از این افراد 'روبرت بائر' (Robert Baer) افسر کهنه کار سابق سیا و به ظاهر یکی از مشارکت کنندگان سابق در کودتاها بود. بائر به 'اندرسون کوپر' مجری برنامه سی.ان.ان گفت که کودتای ترکیه 'حرفه ای انجام نشد'.
به نوشته این نشریه آمریکایی، بائر به سی ان ان گفته بود: من پیش از این در کودتاها دست داشتم، آنها (کودتاچیان) باید در دقایق اول سی ان ان ترک، ایستگاه رادیو، شبکه های اجتماعی و اینترنت را می بستند.
بائر افزوده بود: حتی اگر آنها (کودتاچیان) اردوغان را بازداشت نمی کردند، باید از همان ابتدا مراقب همه آنها می بودند.
هافینگتون پست با توجه به سخنان این مامور سابق سیا در مصاحبه با سی ان ان نوشت: بائر همچنین فاش ساخت که در چند ماه گذشته درباره احتمال کودتا با افسران ارتش ترکیه بحث کرده بود.
بنا بر این گزارش، بائر به سی ان ان گفته بود: من چند ماه پیش گمانه هایی را درباره یک کودتا با افسران ترکیه مطرح کرده بودم که آنها گفته بودند مطلقا چنین چیزی وجود ندارد، و بطور آشکار آنها در (این کودتا) دست نداشتند؛ بنابراین حمایت محدودی درمورد این کودتا (از سوی آنها) وجود دارد.
هافینگتون پست در ادامه نوشت: بائر تصدیق کرد که چشم انداز موفقیت کودتا تاریک بود، اما تاکید کرد که همچنان می توانست پیروز شود. اگر ارتش ترکیه و عوامل کودتا، خواستار جنگ با مردم می بودند، این به معنی جنگ داخلی بود که اکنون مانند جنگ داخلی نیست، اما فردا روز دیگری است و قطعا مردم اطمینانی به ارتش یا دولت ندارند.
هافینگتون پست در ادامه درباره تحلیل های کارشناسان سابق سیا در سی ان ان نوشت: 'جیمز وولسی' (James Woolsey) رئیس سابق سیا که پیشتر خواستار به دار آویختن 'ادوارد اسنودن' افشاگر اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا بود، در تحلیل خود درمورد کودتای ترکیه، آن را یک شکست تاکتیکی خواند.
وولسی به سی ان ان گفته بود: در کودتاها با عملیات نظامی، طرح ها در نخستین بخش عملیات (درست) پیش نمی ورد و هنگامی که وارد عمل شدید، شما باید به اندازه کافی برای تغییر تاکتیک هایتان انعطاف داشته باشید، و به نظر نمی رسد طراحان این کودتا چنین انعطافی را داشتند.
بنابراین گزارش، این مقام سابق سیا گفت که وی سال گذشته شش ماه را در ترکیه به سر برده و به این نکته اشاره کرد که با کودتا نیازی به تغییر روابط نزدیک آمریکا با این کشور نبود.
وولسی گفت: این یک وضعیت خوشحال کننده نیست و ممکن است بسیار تلخ شود، اما در نهایت یک جنبه مثبت دارد که مایل آن را بیان کنم، ترکیه با نیروی انسانی اش، موفق و مترقی است. 
وی نتیجه گیری کرد : ما (آمریکا) به ترکیه نیاز داریم. ما نیاز داریم با این کشور کار کنیم و ترکیه نیز نیاز دارد با ما کار کند.
هافینگتون پست در ادامه گزارش خود نوشت: 'وسلی کلارک' (Wesley Clark) ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده سابق ناتو در اروپا نیز در شبکه تلویزیونی سی ان ان ظاهر شد. کلارک نیز تاکتیک های به کار رفته در این کودتا را مورد انتقاد قرار داد.
این نشریه آمریکایی افزود: نتیجه نبرد بین افسران ارتش طرفدار کودتا با غیر نظامیان و نیروهای امنیتی هوادار دولت، بر اساس گزارش نیویورک تایمز منجر به کشته شدن 265 نفر شد.
هافینگتون پست تصریح کرد: تا صبح شنبه، کودتا به نظر در آخرین 'گیر و دار' خود بود، هنگامی که دولت هزاران نفر از نظامیان که در براندازی حکومت بازداشت کرده بود، سربازان کودتاچی که پل های عمده در استانبول را به اشغال درآورده بودند، خود را به نیروهای وفادار اردوغان تسلیم کردند. اردوغان روز شنبه فاتحانه به استانبول بزرگترین شهر ترکیه بازگشت و کنترل کامل کشور را بدست گرفت.
این نشریه آمریکایی اضافه کرد: تفسیر مقامات سابق سیا درباره کودتای ترکیه از این جهت قابل توجه است که سیا تاریخ طولانی در تسهیل کودتاها در کشورهای خارجی با توجه به برتری منافع مالی یا ژئوپلتیک آمریکا داشته است؛ این امر به ویژه در جنگ سرد واقعیت داشت، زمانی که آمریکا شماری از دولت های خارجی در سراسر جهان را که بسیار همخوان با اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، سرنگون کرد .
هافینگتون پست نوشت: باور بر این است که سیا حداقل در شماری از کودتاهای نظامی ترکیه از سال 1960 میلادی دست داشته است.
نظامیان و آژانس های اطلاعاتی آمریکا همکاری نزدیکی با تشکلات امنیت ملی ترکیه داشته اند؛ آمریکا نفوذ پنهانی بر سیاست های ترکیه به عنوان بخشی از دوره جنگ سرد به عنوان یک کشور متحد خود، داشته است.
این نشریه آمریکایی تصریح کرد: آمریکا از لحاظ تاریخی همچنین یک شریک در عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای جدایی طلب در بخش های جنوب شرقی ترکیه است؛ عملیاتی که بطور معمول از سوی گروه های حقوق بشر مورد انتقاد قرار می گرفت. بطور مثال، آمریکا به ترکیه در پیدا کردن و بازداشت 'عبدالله اوجلان' درسال 1999میلادی کمک کرد.
هافینگتون پست در پایان نوشت: کاخ سفید در بیانیه ای دراواخر جمعه گذشته (25 تیرماه) اعلام کرد رئیس جمهوری و وزیرخارجه آمریکا توافق دارند که تمامی احزاب در ترکیه باید از دولت دمکراتیک و منتخب ترکیه حمایت کنند، خویشتنداری نشان داده و از هرگونه خشونت و خونریزی خود داری ورزند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.