قدس آنلاین/مریم احمدی شیروان: سال ۱۳۸۹؛ خبر آغاز به کار اولین مزرعه پرورش تمساح آن هم توسط بانوی جوان ایرانی، باعث تعجب همگان شد. امروز و پس از گذشت حدود ۵ سال از آغاز فعالیت خانم مهندس روستایی و همسرشان در زمینه پرورش موجوداتی بازمانده از عصر دایناسورها؛ سراغ ایشان رفتیم و به گفت‌وگو نشستیم. با ما همراه باشید:

این خانم ۱۵۰ کروکودیل پرورش می‌دهد

 

*تمساح همان کروکودیل است؟

تمساح یکی از خانواده کروکودیل هاست و نقاط مشترک زیادی با هم دارند. هر دو، هر جنبنده‌ای که بتوانند شکار می‌کنند، از ماهی و لاک‌پشت گرفته تا میمون‌ و بوفالو. همگی حس بویایی و بینایی و شنوایی بسیار خوبی هم دارند. اما تفاوت‌هایی هم دارند، مثلاً محل زندگی کروکودیل‌ها با تمساح‌ها متفاوت است. البته از نظر ظاهری هم در شکل فک با هم متفاوتند. از نظر رفتاری نیز تفاوتهای مختصری دارند. شکل پوزه تمساح‌ها شبیه کفه بیل پهن است در صورتی‌که شکل پوزه کروکودیل‌ها مثل یک عدد هشت فارسی باریک است. اسم علمی تمساح‌ها الیگیتور است.

 

*بین این همه جاندار؛ چرا کروکودیل؟

علاقه به خصوصیت این حیوان و نو بودن پرورش این حیوان در بین سایر فعالیت‌های پرورشی، علت انتخاب کروکودیل برای پرورش بود.

 

*گفته می شود درصد بالایی از تولیدکنندگان این موجود ترسناک را در جهان خانم‌ها تشکیل می‌دهند. به نظر شما علتش چیست؟

تعدادی از پرورش دهندگان کروکودیل در جهان خانم ها هستند و البته در مزارع، پرسنل خانم نیز پا به پای آقایان کار می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که قضاوت در مورد توانمندی‌های خانم‌ها و کارهایی که اراده می‌کنند و انجام می‌دهند ساده نیست.

 

*پرورش کروکودیل دل و جرات فراونی لازم دارد؟

شروع هر کاری دل و جرات می‌خواد و اداره هر کسب و کاری شهامت می‌خواهد؛ ولی در مورد حیوانات وحشی خصوصاً کروکودیل‌ها مقدار بیشتری شجاعت برای برخورد با حیوانات لازم است.

 

*کروکودیل‌ها مثل ایگوانا و پیتون حیوانات خاصی هستند. می‌شود از آنها هم در منزل نگهداری کرد؟

خیر.

نگهداری کروکودیل‌ها در خانه اصلاً ایده خوبی نیست. چون با رشد حیوان و جثه گرفتن‌شان خطرات آن برای نگهداری‌کننده و اطرافیان بیشتر می‌شود.

 

*هنگام حمله کروکودیل باید چکار کرد؟

هنگام حمله انجام دو کار ضروری است. اول اینکه اگر کروکودیل شما را گاز گرفت مقاومت نکنید و با چرخش سر حیوان، همراه آن حرکت کنید زیرا با کوچکترین مقاومتِ شما، حیوان تحریک شده و عضو گاز گرفته شده شما را قطع می‌کند. دوم اینکه در صورت امکان با انگشت به چشم حیوان حمله کنید. کروکودیل حساسیت بالایی نسبت به سلامت چشمهایش دارد و ممکن است شما را رها کند.

 

*پوست هایی که از پرورش کروکودیل ها تهیه می شود کجا مصرف می شود؟

مزرعه ما یک مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل هاست و تولید پوست و محصولات کروکودیل را ندارد. صرفاً کروکودیل در همه سنین به باغ وحشها و مراکز حیات وحش کشور منتقل می شود.

البته ناگفته نماند که قیمت چرم تمساح نسبت به سایر چرم‌ها بیشتر است و کیفیت آن نیز بالاتر است. در دنیا کشورهای زیادی از پوست و گوشت کروکودیل استفاده تجاری می‌کنند مانند: استرالیا، مالزی، تایلند، آمریکا، برزیل و ...

 

*به عنوان خانمی که پرورش دهنده کروکودیل است در ضمن هم خانه‌دار و هم مادر است؛ زندگی‌تان چه تفاوت و سختی‌هایی با دیگر خانم ها دارد؟

من و همسرم 5 سال پس از ازدواج‌مان پیگیری راه‌اندازی اولین مزرعه پرورش کروکودیل ایران را شروع کردیم. قبل از راه‌اندازی مزرعه در تهران و شرکت‌هایی جداگانه کار می‌کردیم. با شروع تلاش برای ساخت مزرعه از تهران به قشم مهاجرت کرده و با همکاری هم ساخت این مزرعه را انجام دادیم و اکنون حدود 15 نیروی ثابت داریم.

ما همیشه لیست کارها را تقسیم می‌کنیم و کارها را با هم انجام می‌دهیم؛ ولی کارها خیلی زیاد است و وقت زیادی از ما می‌گیرد. در اصل، کار و زندگی‌مان یکی شده است و بعضی اوقات هیچ مرزی بین کار و زندگی ما نیست.

 

*دوست دارید دخترتان هم راه شما را پیش بگیرد؟

دخترم حیوانات را خیلی دوست دارد و امیدوارم در آینده به این شغل علاقمند باشد. البته این فقط یک امیدواری است. ایشان قطعاً راه دلخواه خودش را برخواهد گزید.

 

*برای آینده چه برنامه ای دارید؟

ما همواره در حال توسعه طرحمان هستیم. برنامه‌ریزی سالهای بعد همگی در زمینه توسعه است. در حال حاضر غیر از مزرعه پرورش کروکودیل در جزیره هنگام از توابع جزیره قشم یک پارک حیوانات هم در جزیره قشم داریم که پذیرای گردشگران است.

برنامه‌های آتی توسعه پارک حیانات از نظر وسعت و توسعه و تکمیل ظرفیت مزرعه است. مجموعه ما در حال حاضر 150 سر کروکودیل دارد که امید است طی سه سال آینده به دو برابر این ظرفیت برسیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.