با وجود هشدار پژوهشگران و تحلیلگران اسرائیلی مبنی بر اینکه شکست کودتا در ترکیه به ایجاد تغییرات اساسی در نظام سیاسی این کشور منجر خواهد شد، اما برخی رسانه های خبری رژیم صهیونیستی از تمایل این رژیم به موفقیت کودتا خبر دادند.

معاریو: اگر کودتا در ترکیه موفق می‌شد هیچ مقام اسرائیلی برای اردوغان اشک نمی‌ریخت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، «یوسی میلمن» تحلیلگر امور اطلاعاتی در روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که محافل سیاسی و امنیتی اسرائیل در صورت موفقیت کودتا در ترکیه بسیار خرسند بوده و از شر رجب طیب اردوغان رهایی می یافتند.

میلمن در مقاله خود در روزنامه معاریو نوشت: اگر کودتا در ترکیه موفق می شد، هیچ کس در کابینه و یا نهاد امنیتی برای اردوغان اشک نمی ریخت، اگر ارتش ترکیه زمام امور را در این کشور بدست می گرفت، اسرائیل خرسند می شد.

وی افزود که تلاش برای کودتا در ترکیه هرگز بر روابط بین این کشور و اسرائیل به خصوص پس از امضای توافق آشتی اخیر بین تل آویو و آنکارا، تاثیری نخواهد داشت.

از سوی دیگر تحلیلگران صهیونیست پیش بینی کردند که شکست کودتا در ترکیه به تقویت جایگاه حزب عدالت و توسعه و نفوذ اردوغان خواهد انجامید. 

در همین رابطه «درور زئیف» کارشناس مسائل خاورمیانه به خصوص ترکیه گفت: ترکیه جدید امروز متولد شد و شکست کودتا به اردوغان مشروعیت می بخشد و این فرصت را به وی اعطا می کند تا میراث آتاتورک را که این کشور چندین دهه است اسیر آن باقی مانده، تغییر دهد.

زئیف همچنین در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اظهار داشت: در تمامی کودتاها، ارتش ترکیه سعی می کند این کشور را به گرایش افراطی لائیک بازگرداند اما شکست کودتا نشان می دهد که ارتش قادر به انجام این کار نیست و ترکیه به دولت دیگری تبدیل شده است.

از سوی دیگر «ایلی شاکید» سرکنسول اسبق اسرائیل در استانبول گفت : اتفاق غافلگیرکننده آمدن مردم به خیابان ها برای مقابله با کودتا بود، تحرک گسترده مردمی منجر به شکست کودتا شد.

شکید در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارونوت افزود: جناح محافظه کار مردمی که هواداران اردوغان هستند، پیروز شدند.
«جاک لیفی» سفیر اسبق رژیم صهیونیستی در آنکارا نیز تاکید کرد: طراحان کودتا تحولات صحنه ترکیه را درک نکرده بودند تحولاتی که باعث شده ملت وارد عرصه سیاست شده و فرصت موفقیت هر گونه کودتای سیاسی را کاهش داده است.

وی در مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی افزود: اردوغان موفق شد ترک ها را بیشتر وارد عرصه سیاست کند و این امر آگاهی آنها نسبت به حقوقی سیاسی خود را بالا برد و آنها توانستند تلاش برای کودتا را ناکام گذارند.

همچنین «دانی کشمارو» مجری برنامه مشهور گفت وگو در کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که درک قشر وسیعی از مردم ترکیه به خصوص جوانان درباره اینکه کودتا بخشی از توطئه بین المللی است، باعث شد که مردم به دور اردوغان حلقه بزنند.

وی افزود: وجود این درک و احساس مردم ترکیه به اردوغان توانایی انجام طرح هایی برای اجرای اصلاحات را می دهد.

«ایال عیران» روزنامه نگار صهیونیست نیز در این باره در صفحه خود در توئیتر نوشت که برخی شواهد و قرائن نشان می دهد که برخی از کشورها از کودتا در ترکیه اطلاع قبلی داشتند و اقدام فرانسه برای تعطیلی سفارت خود در آنکارا گواه بر این مسئله است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.