نشست خبری «وصله ناجور» با موضوع مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد امروز با حضور علیرضا زاکانی، محمدسلیمانی، حجت‌الله عبدالملکی، احمد امیرآبادی فراهانی به همت پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.

لزوم شفاف سازی دولت در اقتصاد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست خبری «وصله ناجور» با موضوع مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد به همت پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه 29 تیر) با حضور علیرضا زاکانی، محمدسلیمانی، حجت‌الله عبدالملکی، احمد امیرآبادی فراهانی برگزار شد.

**ایجاد بانک جامع اطلاعات اقتصادی لازمه جلوگیری از فساد است

 

حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در این نشست خبری با اشاره به دلایل بوجود آمدن مفاسد اقتصادی و پدیده حقوقهای نجومی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل این پدیده نداشتن اطلاعات اقتصادی جامع است. این مسئله باعث شده مفسدان در پشت سنگر بی‌اطلاعی ناظران اقتصادی دست به فساد بزنند که لازم است یک بانک جامع اطلاعاتی، اطلاعات اقتصادی افراد را دسته‌بندی کنند.

عبدالملکی ریشه این پدیده را نظام اقتصادی دوران سازندگی دانست و بیان کرد: در آن دوران عده‌ای اجازه تولید بانک اطلاعاتی جامع را ندادند.

وی محرمانه بودن و عدم افشاء اطلاعات را عامل بعدی ایجاد مفاسد اقتصادی دانست و گفت: اطلاعات به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند. در مورد اطلاعات خصوصی و شخصی محرمانه بودن قابل قبول است اما در مورد  اطلاعات عمومی قابل قبول نیست و باعث ایجاد فساد می‌شود مثلاً یک کارگزار دولت که از بیت‌المال حقوق دریافت می‌کند طببعی است که اطلاعات اقتصادی این فرد کاملاً شفاف منتشر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)‌ با اشاره به محرمانه بودن بحث قراردادهای نفتی گفت: بحث قراردادهای نفتی نه تنها برای مردم بلکه برای متخصصین این حوزه هم محرمانه بوده که این عدم افشای اطلاعات باعث اتصال این موضوع به بحث مفاسد اقتصادی شده است.

عبدالملکی با اشاره به اثرات نامطلوب عدم شفافیت و افشای صحیح اطلاعات اقتصادی بیان کرد: عدم شفافیت و افشای صحیح اطلاعات اقتصادی سیستم اقتصادی و بهره‌وری کشور را کاهش می‌دهد و همچنین عدالت توزیعی را خدشه‌دار می‌کند.

**فشار مالیاتی در دوران رکود بر دوش افراد خوش حساب است/90 هزار میلیارد تومان معوقات دانه درشتهاست

 

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم قم در این نشست خبری، اظهار کرد: موضوع شفافیت که از جنبه‌های مختلف مطرح می‌شود مورد غفلت واقع شده است و اگر همه رفتارهای مسؤلان شفاف باشد ما مشکلات اقتصادی نخواهیم داشت.

امیرآبادی با بیان اینکه ما در بانکها، بیمه‌ها، مالیات و گمرک مشکل شفافیت داریم، افزود: 20 درصد فرار مالیاتی و 40 درصد معافیت مالیاتی در کشور وجود دارد و بسیاری از این معافیتها بعضاً به ناحق است و فضای رقابتی ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: در دوران رکود در بحث مالیات فشار بر روی کسانی است که خوش‌حساب هستند اما مراکز قدرت و ثروت، پشت فرارکنندگان از مالیات است.

نماینده قم در مجلس با اشاره به مشکلات موجود در بحث گمرک عنوان کرد: سفارشات و رانتها و نیز دور زدن قانون، برای افرادی خاص و در یک زمان مشخص صادر می‌شود.

امیرآبادی با بیان اینکه در کشور 90 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دانه درشت داریم، خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از افراد هستند که معوقات کلان بانکی دارند. به عنوان مثال فردی که کارهای اقتصادی خاصی می‌کند میلیاردها تومان به بانک بدهکار است و نکته جالب اینکه بانکها از قوه قضائیه شکایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه باید با باندبازیها در نظام اسلامی برخورد کرد، افزود: رئیس بیمه که هیچ تخصصی ندارد مدیر عامل یکی از مهمترین شرکتهای بیمه‌ای است و چون برادرش در ستاد انتخابات رئیس جمهور بوده است به عنوان رئیس بیمه انتخاب شده است.

نماینده قم در مجلس افزود: رئیس بیمه دیگری از نزدیکان رئیس‌جمهور است که سابقه بیمه‌ای ندارد اما فعالیتهای بیمه‌ای در کشور انجام می‌دهد.

امیرآبادی با اشاره به بحث دریافت حقوقهای نجومی، گفت: باید برای مردم، حقوقهای مسؤلان شفاف باشد و مردم بدانند نماینده و وزیر چه مقدار دریافت می‌کنند و خرج و مخارج تبلیغات انتخاباتیش از کجا می‌آید.

وی با بیان اینکه اشرافیگری، تبعیض و فساد به جمهوری اسلامی ضربه می‌زند، خاطر نشان کرد: امریکا و اسرائیل هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند اما اشرافیگری، تبعیض و فساد به نظام ما ضربه می‌زند و افکار عمومی و جنبشهای دانشجویی باید این دغدغه‌ها را مطالبه کنند.

**مسؤلان به چشم طعمه به بیت‌المال نگاه نکنند/ هدایت نقدینگی و سرمایه‌های کشور به سمت تولید

 

محمدسلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به نامگذاری سال با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بیان کرد: بحث اقتصاد بسیار مهم است. در چند سال گذشته مقام معظم رهبری شعار سال را اقتصادی انتخاب کرده‌اند که این امر نشان می‌دهد راهکار اصلی حل مشکلات اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است.

وی درباره بایدها و نبایدها در اقتصاد مقاومتی، افزود: بایدها یعنی تکیه بر تولید داخلی، هدایت سرمایه‌های کشور و نقدینگی به سمت تولید است به طوری که تولیدکننده اصلی سود ببرد و کارآفرینی ایجاد شود. همچنین از فروش نفت خام جلوگیری و به کالاهای دارای ارزش افزوده تبدیل شود.

سلیمانی درباره نبایدها در حوزه اقتصاد مقاومتی، افزود: در حوزه نبایدها باید شفافیت در اقتصاد باشد. بانکها باید تمام تراکنشهای مالی را در سطح کلان رصد کنند. لذا نیازمندیم یک زیرساخت به نام نظام جامع اطلاعات بانکی تشکیل شود.

وی در ادامه به دلایل رانت‌خواری و ریخت و پاش در کشور اشاره کرد و گفت: کشور در حال توسعه و پیشرفت است از این رو باید مراقب بود تا ریخت و پاش یا رانت‌خواری صورت نگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ادامه خطاب به مسئولین کشوری بیان کرد: در فرآیند اقتصاد مقاومتی مسئولیت و بیت‌المال نباید به صورت یک طعمه در نظر گرفته شود.

**کتمان‌کاری در دولت رو به افزایش است/ضرورت شفافیت در اقتصاد کشور

علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری، اظهار کرد: انقلاب اسلامی قیامی بود که علیه فساد و ظلم در قالب تبعیض و نمونه‌هایی به مانند فقر انجام شد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی شکل گرفت تا مدینه فاضله‌ای که در آن رشد و کمال معنوی نصیب انسان شود، افزود: قرار است در کنار رشد و کمال معنوی جامعه‌ای پیشرفته پیش روی یک جامعه قرار گیرد.

نماینده سابق تهران در مجلس با تاکید بر اینکه در 38 سال گذشته برکات زیادی از انقلاب اسلامی به مردم، منطقه و جهان رسیده است، گفت: به فراخور توانمندیها و اقتضائات ایران برخی توانمندیها فعلیت نیافته است و بخشی نیز به عناصری به عنوان مانع نقش‌آفرینی کردند.

زاکانی تصریح کرد: برخیها شرایط را به سمتی بردند که امروز شاهد یک فساد سیستمی در کشور هستیم که از پایه و اساس با انقلاب اسلامی در تعارض است و با منافع ملی ضدیت و با مصالح مردم و جامعه نیز مخالفت دارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید با این فساد مبارزه کرد، گفت: برخورد با فساد یا باید از طریق مسئولان انجام شود و یا اینکه از طریق جنبش عمومی و یا از طریق افکار عمومی صورت گیرد تا موانع پیشرفت از جلوی پای مردم برداشته شود.

زاکانی با بیان اینکه شفافیت در اقتصاد نوعی پیشگیری قبل از درمان است، افزود: این پیشگیری می‌تواند آفتهایی که امروز ایجاد شده را کمتر کند.

وی با اشاره به اینکه امروز شفافیت در اقتصاد یک اولویت و ضرورت است، ادامه داد: مسؤلان باید با شفاف‌سازی اعتماد عمومی را افزایش دهند و التیام‌بخش جراحاتی که در حقوقهای سرسام‌آور به پیکره جامعه وارد شد، باشند.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید قانون از کجا آورده‌اید را در کشور بکار بگیریم، تصریح کرد: مسؤلان باید شفاف کنند که چه داراییهایی دارند و آن را از کجا آورده‌اند؟.

زاکانی با اشاره به دریافتیهای نامتعارف برخی مدیران دولتی، ادامه داد: ما دلنگران بودیم که با این فیشهای حقوقی برخورد سطحی انجام شود، البته امیدواریم با شفافیت در اقتصاد، خائن از خادم بازشناخته شود و عناصر خائنی که اندک هستند و به آبروی نظام خدشه وارد کرده‌اند را بتوانیم کنار بگذاریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه نمایندگان مجلس چگونه می‌توانند در مقابل برخی اقدامات که مانع از شفاف‌سازی می‌شود، ایستادگی کنند، گفت: قانون این اجازه را به دولت و نمایندگان مجلس داده است با اقدامات هنجارشکنانه برخورد کنند، حال اگر نمایند‌ه‌ای نخواهد از این مجوز خود استفاده کند، خودش می‌داند.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید این فرهنگ نیز در دولت ایجاد شود که قوای سه‌گانه مکمل یکدیگرند، تصریح کرد: در 12 سالی که بنده در مجلس بودم، این احساس را داشتم که حدفاصلی بین دولت و مجلس ایجاد شده که آزاردهنده است.

زاکانی با بیان اینکه برخی کتمان‌کاریها و پنهانکاریها در دولت نیز اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: این کتمان‌کاری بسیار آسیب‌زننده است، حتی در برخی قراردادها هیئت‌مدیره و مدیران یک شرکت یا دستگاه از مفاد قراردادها بی‌اطلاع هستند که در قرارداد پژو، چنین اتفاقی رخ داده است.

در پایان این نشست سخنرانان به سؤالات اصحاب پاسخ دادند که مشروح آن به شرح زیر است:

احمد امیرآبادی فراهانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا قراردادهای نفتی همچنان محرمانه است و در اختیار کارشناسان قرار نگرفته، گفت: درباره قراردادهای نفتی هیئت وزیران یک مصوبه داشته که مجلس ایرادات را به وزیر نفت اعلام کرد.

وی افزود: در جلسه‌ای که با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت داشتیم وی اعلام کرد تنها اطلاعات مخزنهای نفتی را به شرکتهای خواهان قرارداد اعلام کرده‌ایم و قراردادی نوشته نشده که محرمانه باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در مجلس نهم 5 جلسه با حضور بنده، احمد توکلی، الیاس نادران، محمد دهقان، حسین نجابت و حجت‌الاسلام بحرینی و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت برگزار شد که وزیر نفت برخی ایرادات در قراردادهای نفتی را پذیرفت.

فراهانی افزود: اما با اطلاعاتی که کسب کرده‌ایم همچنان آن قراردادها اصلاح نشده و زمان ارائه آنها به مجلس نیز مشخص نیست.

حجت‌الله عبدالملکی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا شفافیت اطلاعات اقتصادی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم به نظام ضربه می‌زند یا خیر، گفت: رسانه‌ها می‌توانند متولیان و مسؤلان را متوجه برخی اتفاقات کنند که معتقدم مسؤلان خیلی وقت است که نمی‌خواهند به برخی موضوعات توجه کنند، اگر مسؤلان متوجه نشدند رسانه‌ها می‌توانند افکار عمومی را آگاه کنند.

وی ادامه داد: عدم شفافیت اقتصادی کارآیی اقتصاد را کاهش و زمینه را برای فساد فراهم می‌کند.

امیرآبادی در پاسخ به همین سؤال گفت: اگر شفافیت بود امروز شاهد فیشهای نجومی نبودیم البته ممکن است این  افشاگری به نظام ضربه بزند.

وی با بیان اینکه یک لیست بلند بالا در 3 قوه از خویشاوندسالاری استخراج کرده‌ایم، گفت:‌ شفافسازی اجازه نمی‌دهد برخی اتفاقات رخ دهد.

محمد سلیمانی با اشاره به قراردادهای نفتی گفت:‌ به علت اینکه مردم ایران تجربه قراردادهایی به مانند دارسی را دارند و مارگزیده هستند نباید از مفاد قراردادها بی‌اطلاع باشند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در قراردادهای نفتی شفاف سازی نمی‌کند و مبهم عمل می‌کند، گفت: دولت زیر بار شفاف‌سازی نمی‌رود و می‌خواهد با گردن‌کلفتی از آن عبور کند که این یک خطر بزرگ است.

نماینده تهران در مجلس نهم با انتقاد از سازمان حسابرسی درباره فیشهای حقوقی گفت: حساب رسانی که ارقام  حقوقهای برخی از مدیران را به درستی انعکاس نداده‌اند، باید به پای میز محاکمه بیایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.