قدس ‌آنلاین/ مهدی شهرآبادی: مشکل کمبود آب شرب در استان بوشهر هر روز بحرانی تر می شود به گونه ای که انتشار خبر آبرسانی با تانکر به شهر بوشهر نشان داد که فقرآب در این استان جدی است.

دشتستان، خشکستان می شود

یکی از شهرهایی که بشدت از معضل کمبود آب رنج می برد، دشتستان بوشهر است.

 

* ضرورت تأمین بودجه برای آبرسانی به دشتستان

در این خصوص نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی می گوید: مشکل کمبود آب شرب در این شهرستان جدی است و رسیدگی به مشکلات مردم در مناطق شهری و روستایی از اساسی‌ترین اولویت‌های مسؤولان است.

محمدباقر سعادت با اشاره به اینکه برای کمبود آب باید به سمت اصلاح الگوی مصرف برویم، می افزاید: باید مسؤولان ذی ربط در اختصاص بودجه به بخش آب استان بوشهر اهتمام جدی داشته باشند.

وی تصریح می کند: تلاش می‌کنیم در سال جاری اولویت تخصیص اعتبارات شهرستان را به بخش آب اختصاص دهیم تا مشکلات مردم در این حوزه رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر هم با اشاره به مشکلات تأمین آب بوشهر و اراضی کشاورزی آن می گوید: سدهای دالکی، باغان، دشت پلنگ و اهرم در نقاط گوناگون استان طراحی شده که اجرایی شدن آن ها منوط به تأمین اعتبار و مشارکت بخش خصوصی در این حوزه است.

رجایی با اشاره به اینکه سد دالکی یکی از طرح‌های مهم است و با بیان اینکه اعتبارات سهم دولت در این خصوص سال گذشته پرداخت نشد، می افزاید: تأمین اعتبار پیش بینی شده دولت در این بخش در سال گذشته تنها 10درصد تخصیص یافت که جوابگوی اجرای این طرح نیست.

 

* 2میلیون اصله نخل در آستانه خشکیدن

رئیس شورای اسلامی روستای نظرآقا ‌در دشتستان نیز با تأکید بر تأمین اعتبارات لازم برای تسریع اجرای سد دالکی می افزاید: مردم و کشاورزان این منطقه برای تسریع در ساخت سد دالکی خواستار انتقال فریادهای مظلومانه خود به مسؤولان هستند.

وی با اشاره به اینکه در منطقه حوزه سد دالکی دومیلیون اصله نخل وجود دارد، خاطرنشان می کند: این درختان در حوزه سد دالکی در آستانه خشکیدن است که تکمیل این سد نجات زندگی مردم این منطقه را در پی دارد.

داراب هاشمی‌پور با اشاره به اینکه ساخت سد دالکی نقش مهمی در اشتغال پایدار و اقتصاد منطقه دارد، اظهار می دارد: متأسفانه روند اجرایی ساخت سد دالکی مردم و کشاورزان را ناامید کرده و انتظار این تولیدکنندگان را برآورده نمی‌کند به گونه‌ای که کشاورزان به کارهای دیگر روی می‌آورند.

 

* وضعیت فوق بحرانی در حوزه آب

نائب رئیس شورای اسلامی وحدتیه نیز با بیان اینکه هم اکنون حداکثر در سال دو نوبت طبق برنامه زمانبندی آب به نخیلات اختصاص می‌یابد، می گوید: این وضعیت خیلی بحرانی است به گونه‌ای که برخی از نخیلات خشک شده‌اند.

محمد دایتی با بیان اینکه با ساخت سد دالکی بیش از دو میلیون اصله نخل آبیاری می‌شود، خاطرنشان می کند: این نخیلات در حوزه‌های دالکی، وحدتیه، آبپخش و اراضی پایین دست نجات می‌یابند و راه‌اندازی این سد در تأمین آب آشامیدنی برخی روستاها، کنترل سیلاب‌ها، تولید برق و آبیاری مزارع نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

امام جمعه آبپخش در شهرستان دشتی نیز با اشاره به مشکلات شهروندان در خصوص کمبود آب آشامیدنی، می گوید: شهر آبپخش از وضعیت آب شرب نامطلوب و کمبود آن رنج می‌برد و از مسؤولان می‌خواهم در این رابطه اهتمام جدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام رضایی همچنین خواستار تخصیص آب منطقه کوثر به شهر آبپخش شده و  می افزاید: برای بهبود وضعیت آب در آبپخش باید همه مسؤولان کمک کنند.

کارشناسان معتقدند که خشکی زمین ها وچاه آب ها در استان به خصوص منطقه دشتستان وهمچنین کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی منطقه، رسیدگی به حوزه تأمین آب دشتستان را در اولویت امور مدیریت برنامه های استان قرار داده  که با توجه به کشاورزی بودن منطقه وهمچنین جمعیت بالای آن باید اقدام های اجرایی برای انجام پروژه های گوناگون مانند سدها وطرح های ذخیره آب سرعت بگیرد.

بنا بر این هرگونه اهمال یا کم کاری مسؤولان در این زمینه می تواند به یک بحران زیست محیطی مانند پدیده گرد وغبار یا مهاجرت دامن بزند که باید در این زمینه فکری اساسی شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.