گروه «سیاست» قدس آنلاین/ مجید تربت زاده: توی چند دهه گذشته، نخست وزیران جزیره ، هر بار که با سؤال « آیا در صورت نیاز ،دستور استفاده از سلاح اتمی را صادر می کنید؟» رو به رو می شدند ، خبرنگاران و یا نمایندگان مجلس را پیچانده و از جواب دادن طفره می رفتند. خانم «ترزا می» اما در این زمینه اهل پیچاندن نبود. وقتی «جورج کریوان» نماینده حزب ملی اسکاتلند این سؤال را از او پرسید ،مثل مرد! توی چشم نمایندگان پارلمان نگاه کرد و گفت: «بله...حتی اگر ۱۰۰ هزار زن و مرد و کودک بیگانه به وسیله آن کشته شوند».

رهبر «حزب بدجنس ها»

رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس در توجیه درخواست بودجه 40 میلیارد دلاری برای نوسازی و تجهیز زیر دریایی«ترایدنت» که به موشکهای هسته ای مجهز است ، این را هم اضافه کرد که:« باید خدمت شما افراد محترم عرض کنم که منطق اصلی بازدارندگی این است که دشمنان ما بدانند ما آماده ایم تا از سلاح های هسته ای استفاده کنیم اما مایل به این کار نیستیم»!

* «تاچر» یا «مرکل»؟

 شباهت هایش به صدر اعظم آلمان کم نیست. «ترزا می» و «آنجلا مرکل» هر دو متولد دهه 50 ، کشیش زاده ، متمایل به راست های میانه و عمل گرا هستند و مذاکره کنندگان خوبی به شمار می روند. اما با همه این شباهت ها ،انگلیسی ها امروز به سبب شرایطی که در آن قرار دارند و به قول تحلیلگران پرچم اقتدارشان به حالت نیمه افراشته در آمده است ترجیح می دهند، تصویری مقتدرتر از نخست وزیرشان به جهانیان ارایه کنند. شاید برای همین است که بیشتر «ترزا می» را به بانوی آهنین و نخست وزیر پیشین انگلیس یعنی«مارگارت تاچر» تشبیه می کنند. آنها سخت کوشی و جدیت «ترزا می» را آنقدر شبیه به «تاچر» یافته اند که صبح روز پس از انتخاب نخست وزیر جدید در روزنامه هایشان تیتر زدند: «آیا تاچر از قبر بیرون آمده است؟» . در هر حال باید به انتظار روزهای آینده و نحوه عملکرد «می» در  رابطه با خروج از اتحادیه اروپا نشست و بعد قضاوت کرد که آیا دومین نخست وزیر زن بریتانیا می تواند آب اقتدار از دست رفته این کشور را به جوی بازگرداند؟

* کشیش زاده سیاستمدار

سال 1956 در «ایست بورن» به دنیا آمد. پدرش، پدر«هوبرت برایزر» کشیش کلیسای انگلستان بود و از دارِ دنیا یک همسر و فقط همین یک فرزند را داشت. «ترزا» بعدها از دانشگاه آکسفورد و در رشته جغرافیا  فارغ التحصیل شد و بلافاصله در بانک انگلیس مشغول به کار شد. رابطه رشته تحصیلی جغرافی و بانکداری را البته من هنوز پیدا نکرده ام! سال 1980 «بی نظیر بوتو» در یک میهمانی «حزب محافظه کار» دختر 24 ساله کشیش را به «فیلیپ می» بانکدار سرشناس انگلیسی معرفی کرد و این اشنایی بسرعت به ازدواج انجامید. نخستین تلاشهای «می» برای ورد جدی به عالم سیاست در سالهای 92 و 94 با شکست رو به رو شد و سرانجام سال 97 و در 41 سالگی به عنوان نماینده شهر«میدن هد» به پارلمان راه یافت. سال 2002 به ریاست حزب محافظه کار انگلیس رسید و تا سال 2010 که وزیر کشور شد، با اختلاف رأی بالا رقیبان را کنار می زد و روی صندلی مجلس می نشست. عضو خوش سابقه پارلمان ، تنها فردی است که 6 سال متوالی در پست وزیر کشور فعالیت کرده است و چندین دوره نیز عضو کابینه «سایه»  ، وزیر زنان ، رئیس هیأت مدیره حزب محافظه کار و...بوده است.

* آخرِ بدجنس ها

خانم سیاستمدار از آن « انگلیس» های اصیل به شمار می رود! سال 2005 در یک سخنرانی برای اعضای حزب محافظه کار گفت: با افراد فقیر ارتباط بیشتری برقرار کنید تا شهرت بد این حزب به عنوان «حزب بدجنس ها» کمی تغییر کند!

او که تا پیش از رأی مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا و استعفای کامرون از طرفداران باقی ماندن در اتحادیه بود حالا ادعا می کند سفت و محکم پای نظر مردم کشورش ایستاده و کشورش را از این وضعیت بحرانی عبور خواهد داد. در توصیف خودش گفته است: «من سیاستمدار اهل خودنمایی نیستم، دائم از یک استودیو خبری به استودیوی دیگر نمی روم، سر ناهار با همکارانم غیبت بقیه را نمی کنم و در بارهای اطراف پارلمان نمی چرخم، اما کارم را بلدم».

البته پرونده 6 ساله او در وزارت کشور نشان می دهد چندان اهل لفاظی و شعار دادن نیست. در باره خروج از اتحادیه اروپا جدی حرف می زند و قصد دارد سیاست ها وبرنامه هایی را که پیش از این در وزارت کشور اعلام کرده را با توجه به شرایط جدید کشورش همچنان دنبال کند. بحث به فروش گذاشتن جنگل های عمومی ، کاهش بودجه رفاهی، اعزام نیرو به عراق و افغانستان ، افزایش شهریه تحصیلات عالی ، کاهش اعضای مجلس عوام ، ایجاد محدودیت برای مهاجرت اتباع خارجی به انگلیس و ... از جمله سیاست های اعلام شده از طرف «می» است که با وجود انتقادهای مخالفان اصلاً تصمیم ندارد از آنها کوتاه بیاید.

* فمینیست دو آتشه ، امید صهیونست ها

چند سال پیش با تیشرتی در برابر خبرنگاران ظاهر شد که روی آن نوشته شده بود: « یک فمینیست ،این شکلی است» و با افتخار اعلام کرد که بله من فمینیست هستم. از مدتاه قبل نیز تلاش می کرد زنان را برای در اختیار گرفتن پست های دولتی و یا نمایندگی مجلس ترغیب کند. اهل توضیح دادن در باره زندگی خصوصی اش نیست و همیشه هم در برابر سوال خبرنگاران در این مورد سکوت می کند. مهم ترین اقدامش در دفاع از حقوق زنان شاید این بود که توانست با تلاش فراوان قانون ازدواج همجنس بازان را در انگلستان پیش ببرد و به تصویب برساند! بتازگی هم اعلام کرده تصمیم دارد زنانه ترین کابینه تاریخ انگلیس را تشکیل دهد

«هاآرتص» پس ار انتخاب او به نخست وزیر نوشت: «ترزا می» دوست واقعی و قدرتمند اسرائیل خواهد بود»... راستی این را هم یادم رفت ، خانم «می»  با وجود ازدواج در سن 24 سالگی حالا و در 60 سالگی فرزندی ندارد ، سرش شلوغ نیست و می تواند درست و حسابی در ساختمان شماره 10 بنشیند و نخست وزیری اش را بکند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.