استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در طول تاریخ، خسارت هایی به حوزه‌های علمیه وارد شده است، گفت: امروز کتاب‌های حدیثی در حوزه‌های علمیه مغفول مانده‌اند و حوزویان به احادیثی که شیخ انصاری در کتاب «رسائل» آورده است، اکتفا می‌کنند.

کتب مغفول مانده‌ در حوزه‌های علمیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین حسین غیب غلامی، استاد حوزه و دانشگاه امروز (31 تیر) در نشست هم اندیشی «بررسی جایگاه تاریخی و سندی تأسیس و توسعه مسجد مقدس جمکران» که در سالن امام خمینی (ره) ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد، عنوان کرد: ما سیر تتبع نفی بعضی از قضایای تاریخی را باید داشته باشیم.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در گذشته شبهات در متون و اسناد نبود، درباره تاریخ شبهات، پس از آن که مستدرک تألیف شد، بسیاری از محدثین عامه که نسبت به خط سیر اهل حدیث مقلد بودند، به این کتاب اشکال کردند، نسبت به کتاب وسائل نیز این اشکال به آن وارد شد که تساهل در حدیث دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی بیان داشت: تساهل و تشدد در حدیث نفی نمی شود، ولی نکته ای که وجود دارد این است که نباید از نظر دور داشت که مذهب تشیع که ما وارث آن هستیم، به اعجاز به دست ما رسیده است، به طوری که خون‌های زیادی به زمین ریخته شد تا متون شیعه به دست ما رسیده است.

 

وی یادآور شد: امروز برخی افراد برای این که سندیت اصول کافی را از بین ببرند، به مرعات العقول مجلسی توجه زیادی دارند، در حقیقت برخی نافین و معاندین قصد دارند که مجلسی را با مرعات العقول معرفی کنند تا بدین وسیله اصول کافی را زیر سوال ببرند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ما سال هاست زیر چتر اجتهاد و استنباط هستند، اما در عین حال که این همه برکات در حوزه‌ها وجود داشته است، اما خسارت هایی نیز به حوزه‌ها وارد شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی افزود: امروز کتاب‌های حدیثی در حوزه‌های علمیه مغفول مانده اند و کسی آنها را نمی شناسد، همان احادیثی که مرحوم شیخ انصاری در کتاب «رسائل» آورده است، برای حوزویان کافی است و مراجعه به کتب حدیثی صورت نمی گیرد.

 

وی تصریح کرد: مرحوم مجلسی حدیث در مرعات را بر اساس اسناد تضعیف می‌کند، در حالی که در بحارالانوار بر اساس متون فتوا می‌دهد و علما باید به این مسائل توجه داشته باشند.

 

پژوهشگر مباحث مهدویت تأکید کرد: اگر در سند هر حدیثی یک نفر تضعیف باشد، یک روایت هم باقی نمی ماند، اگر ما در پی تضعیف احادیث باشیم، حدیثی باقی نمی ماند.

 

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی عنوان کرد: حدیثی که برخی جهات آن ضعیف باشد، به آن مضعف می‌گویند، ولی به آن ضعیف نمی گویند؛ اگر متن حدیثی دارای یک قوت بود، آن متن شهادت بر تثبیت آن روایت می‌دهد.

 

وی اظهار داشت: بسیاری از روایات ما نقل به معنا شده است، که در اثر تطور ازمنه و اعصار مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است و متأسفانه علم آن در حوزه‌ها نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: در بسیاری از احادیث ما کلمه راوی با کلمه امام قابل تمییز نیست و دوری حوزه‌های علمیه از کتاب‌های حدیث این آفت را به وجود اورده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی بیان داشت: مساجد زیادی به اسم امامان و امام زمان (عج) ساخته شده است که این مساجد در قالب خواب، شهود، رویا و ... به امر امام ساخته شده است، اما هیچ یک از این مساجد مانند جمکران رشد نکردند.

 

وی بیان کرد: ما در گذشته جمعیتی از قمیین را می‌بینیم که در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا می‌کنند، در گذشته اگر یک راوی یک حدیث ضعیف نقل می‌کرد، توسط قمیین از قم تبعید می‌شد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند حافظ این شریعت است، دست خداوند است که این شریعت را حفظ کند؛ افرادی هستند که اشکال می‌کنند، اما این اشکالات از بیرون می‌آید.

 

حجت الاسلام والمسلمین غیب غلامی افزود: نقدی که بر مفاتیح الجنان گرفته شد، در عربستان چاپ شد، اشکالاتی که به مباحث دینی شیعیان می‌شود، در عربستان چاپ و تولید می‌شود.

 

وی تأکید کرد: کسانی که اشکال بر سندیت مسجد مقدس جمکران می‌کنند و در میان جوانان شبهه ایجاد می‌کنند، هرگز طرفدار دین نیستند و درصددند که تشیع  و آنچه که قوت اسلام و فخر دین است را خلع سلاح کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: ما باید به متن روایت تأسیس مسجد مقدس جمکران توجه کنیم، ما باید نسبت به نماز مسجد و نسبت به اعمال آن توجه کنیم، برخی قصد دارند که شعایر دینی را مملکت و ملت ما بگیرند، اما موفق نمی شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.