کارکنان این شرکت در مصاحبه های خود اعتراف می کنند که ما در رابطه با نشان دادن هر نوع «بی بند و باری»،«شر» یا «پلیدی» هیچ گونه تابو و توقفی نداشتیم اما درباره اینکه حتی یک مسئله کوچک بخواهد مفهوم خدا را القاء کند محدودیت جدی داشتیم.

ماموریت انیمیشن ها برای حذف خدا از باور کودکان در جامعه منتظر!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علی قهرمانی، عضو انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه درباره تحلیل  ساختار انیمیشن های آخرالزمانی و هدف از ارائه و ساخت این انیمیشن ها اظهار کرد: معمولا هنگامی که بحث انیمیشن مطرح می شود اولین چیزی که به ذهن عموم ما (از کارشناسان تا مردم عادی) خطور می کند این است که انیمیشن یک اسباب سرگرمی و گذران وقت است. در حالی که حتی اگر در یک دوره کوتاه نیز اینگونه بوده باشد - آن هم نسل اول کارتون ها و انیمیشن ها که شاید این گونه بودند - اما حتی همان انیمیشن ها نیز با هدف خاص و پیام خاص تولید می شدند و معمولا دارای پیامی بودند. به عنوان مثال برای این تولید می شدند که کودک و مخاطب خود را با یک فضای ویژه آشنا کنند.

 

وی افزود: حتی اگر قصد و غرضی نیز در کار نباشد نمی توان هدفدار بودن این تولیدات را انکار کرد. برخی می گویند شما دچار توهم توطئه شده اید و تصور می کنید عده ای می خواهند چیزی را به ما دیکته کنند؛ ما به هیچ وجه دنبال بیان چنین چیزی نیستیم گرچه می دانیم و موارد فراوانی را نیز دیده ایم که این گونه بوده و است. من افرادی را که هنوز در این رابطه شک دارند به مصاحبه هایی از کارکنان «والت دیزنی» ارجاع می دهم که در سایت های مختلف منتشر شده است. مصاحبه هایی درباره اینکه در این شرکت رسانه ای هیچ کس حق ندارد از خدا نام ببرد و محور همه امور، شر، پلیدی و نگاهی است که کابالیسم به جهان دارد که خدا را منبع شر و پلیدی نیز می داند.

 

مدیر موسسه ندای فطرت با اشاره به برخی اظهارات کارکنان این شرکت رسانه ای بیان کرد: کارکنان این شرکت در مصاحبه های خود اعتراف می کنند که ما در رابطه با نشان دادن هر نوع «بی بند و باری»، «شر» یا «پلیدی» هیچ گونه تابو و جایگاه توقفی نداشتیم اما درباره اینکه حتی یک مسئله کوچک بخواهد مفهوم خدا را القاء کند به شدت تحت محدودیت بودیم. پس این نشان می دهد که توطئه ای در کار است.

 

حجت الاسلام قهرمانی گفت: اما حتی در مواردی هم که توطئه ای در کار نیست باید این نکته را مدنظر داشت که «هنر» این ویژگی را دارد که آینه تمام نمای وجودی خالق خود است، «هنر» آنچه را که خالق آن در درون خود دارد را بازتاب می دهد. اگر خالق یک هنر، فردی بی دین باشد مفاهیمی که القا می شود ناخواسته مفاهیم ضددینی خواهد بود. اگر خالق یک اثر هنری فردی باشد که با الهیات مسیحی- یهودی زندگی می کند آنچه را هم که خلق می کند همین مفاهیم را انتقال خواهد داد.

 

وی تاکید کرد: بهترین حالت این است که تصور کنیم خالقان این آثار معتقد، مومن و پایبند به مفاهیم آیین کنونی مسیحیت هستند. حتی با وجود همه انحرافاتی که در این آیین به وجود آمده است. در چنین وضعیتی که بهترین حالت ممکن می تواند باشد باز این موضوع مانند مسیری است که ما نمی توانیم در آن قرار بگیریم. شما اگر به کشورهای اروپایی سفر کرده باشید دیده اید که اتوبان ها و خیابان های آنها کاملا با اتوبان های ما متفاوت است همچنان که نوع ساختار ماشین های آنها متفاوت است به عنوان مثال فرمان اتومبیل در سمت راست قرار دارد. اگر ما بخواهیم در این کشورها با اتومبیل های ایرانی حرکت کنیم دچار مشکل می شویم چون آن جاده و اتوبان با آن نوع وسیله نقلیه هماهنگی دارد و بر اساس آن طراحی شده است.

 

کارشناس رسانه ای افزود: ما اگر آن نوع اتوبان سازی و آن نوع جاده را نیز بخواهیم در کشور خودمان داشته باشیم یا حتی با آن نوع وسایل نقلیه مسیرها و اتوبان های ایران را طی کنیم دچار مشکل می شویم. چون وسیله نقلیه و جاده باید با هم هماهنگی و سنخیت داشته باشند و به اصطلاح با هم بخواند. موضوع هنر، فرهنگ و ... نیز همین است. جاده ای که آنها طراحی می کنند یا اتومبیلی که در آنجا طراحی می شود شاید برای خود آنها مفید باشد ما با فرهنگ خاص و ویژه خودمان نیاز به جاده مخصوص خودمان نیز داریم. بنابراین، در بهترین حالت هم که توطئه ای در کار نیست باز این طراحی و این مسیر ما را با چالش مواجه می کند.

 

حجت الاسلام قهرمانی با تاکید بر این که باید پذیرفت که انیمیشن تنها سرگرمی نیست و حتما پیام دارد، تصریح کرد: من در طول یک و نیم دهه ای که در رابطه با سواد رسانه ای فعالیت داشته ام به این نتیجه رسیدم که اتفاقا گاه انیمیشن، پیام های بسیار قوی تر و عمیق تری نسبت به فیلم های سینمایی را منتقل می کند. به عنوان مثال به انیمیشن «آواتار» یا مجموعه سه گانه «پاندای کونگ فوکار» اشاره می کنم. مفاهیم کلیدی که در این انیمیشن ها وجود دارد بسیاری از فیلم های قوی نیز نتوانسته اند آنها را منتقل کنند اما در سه گانه پاندا به راحتی بیان شده است.

 

وی ادامه داد: موضوعاتی از قبیل قدرت درون، آرامش درون و گنج درون؛ این موارد از جمله مفاهیمی هستند که درست در مقابل ادیان و آموزه های دینی قرار می گیرند چون بحث دین نوین یا جنبش عصر جدید - که به دنبال تولید مفاهیمی در مقابل دین است و بیشتر از صنف جریان های شبه عرفانی است-  بسیاری از مفاهیم خود را در قالب انیمیشن به مخاطب القاء می کند که این مخاطب نیز بیشتر کودکان هستند. چرا که بزرگ ترها اولا شخصیت شان شکل گرفته و ثانیا باید چندین فیلم را ببینند تا یک مفهوم و یک کلیدواژه در ذهن آنها نهادینه شود در حالی که کودک با یک یا دو انیمیشن این مفاهیم را در ذهن خود نهادینه می کند چون ذهن او یک  لوح خالی است که آماده نقش بستن است.

 

عضو انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه گفت: بنابراین، کودک در این انیمیشن ها مفاهیم را به شکل آرام دریافت می کند بدون اینکه تحلیلی از آنها داشته باشد. شما می توانید ببینید که این انیمیشن ها تا چه حد معناگرا بوده و مفاهیم عمیقی را در خود دارند. به عنوان مثال اثر "آخرین کنترل کننده باد" و همچنین "آواتار" که بحث تناسخ و مباحثی که در عرفان واره های شرقی و غربی وجود دارد را به راحتی به مخاطب القاء می کنند بدون اینکه حساسیتی ایجاد کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: این مفاهیم بسیار عمیق هستند و شما اگر با عرفان واره ها به خصوص شبه عرفان های شرقی آشنا باشید می بینید که بسیاری از آموزه های آنها در قالب یک انیمیشن با جذابیت و بیان تصویری بسیار ساده بیان می شود، در حالی که شاید در فیلم ها این امکان وجود نداشته باشد. بنابراین، باید توجه داشت که انیمیشن جایگاه بسیار مهمی دارد و جزو رسانه های مادر و کلیدی است که باید روی آن سرمایه گذاری شود و آن را تحلیل کرد و این تحلیل ها مقدمه تولید دانشی خوب و عمیق باشد برای ساختن انیمیشن هایی که هم بومی اند و هم کیفیت خوبی از نظر گرافیک و ساختار دارند و هم از نظر معنا و محتوا قابل قبول باشند.

 

حجت الاسلام قهرمانی یادآور شد: همچنین، باید در نشانه شناسی ها و تحلیل گفتمان ها، دانش هایی تولید شود که ما یاد بگیریم چگونه پیام های خود را در قالب نشانه ها و سایر مواردی که در فیلم قابل جای گذاری هستند، منتقل کرده و در آینده ای نزدیک آثاری فاخر تولید کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.