دبیرکل اتحادیه عرب که به‌تازگی به این سمت منصوب شده است، با نادیده گرفتن حضور کمرنگ سران عرب در بیست و هفتمین اجلاس عربی گفت که اجلاس نواکشوت نشان داد اتحادیه عرب یک نهاد مُرده نیست.

 اتحادیه عرب یک «نهاد مُرده» نیست!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، احمد ابوالغیط شب گذشته پس از اتمام اجلاس عربی در نواکشوت پایتخت موریتانی، در کنفرانس خبری مشترک با «اسلکو ولد احمد ازید بیه» وزیر خارجه موریتانی گفت که اجلاس عربی در شرایط غیرعادی برگزار شد زیرا موریتانی تنها توانست طی سه ماه و نیم ترتیبات برگزاری این اجلاس موفقیت‌آمیز را فراهم کند که نشاندهنده قدرت سازماندهی خوب این کشور دارد.

وی افزود: عنوان «اجلاس امید» به این اجلاس اطلاق شد تا امید را در دل ملت‌های عربی زنده کند با توجه به اینکه جهان عرب طی سالهای اخیر فجایع زیادی به خود دیده است اما اجلاس موریتانی ثابت کرد که اعراب و اتحادیه عرب یک نهاد مُرده نیستند.

وی اشاره کرد که در این اجلاس درباره توسعه اقدام مشترک عربی بحث و گفت‌وگو شد و وی نیز برای توسعه عملکرد اتحادیه عرب تلاش می‌کند و تصمیمات اجلاس عربی نیز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و بیانیه نواکشوت نیز یک سند باارزش است که تمایل اعراب برای تحقق اهداف در زمینه‌های مختلف را نشان می‌دهد.

ابوالغیط درباره تشکیل نیروی مشترک عربی نیز اظهار داشت که یک گزارش 20صفحه‌ای در این باره برای سران کشورها و وزرای خارجه و دفاع عربی ارسال کرده است و سران عرب نیز از وی برای انجام رایزنی‌های بیشتر جهت دستیابی به تفاهم درباره تشکیل این نیرو درخواست کرده‌اند.

خواب عمیق سران عرب در اجلاس نواکشوت

این اظهارات ابوالغیط در حالی است که تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها از نشست بسیار کوتاه سران عرب در موریتانی، از بی‌تفاوتی سران شرکت کننده در این نشست به وقایع و مسائل مطرح شده در آن حکایت دارد.

در تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از این نشست، بیشتر سران شرکت کننده در خواب عمیق به سر می‌برند.

نشست پایانی اتحادیه عرب در پایتخت موریتانی دیروز در حالی برگزار شد که این نشست، به‌عنوان کوتاهترین زمان برگزاری و کمترین حضور سران و ادامه اختلافات دولتهای عربی، رکوردهایی تاریخی را برای خود ثبت کرد.

به‌نقل از شبکه العالم، با وجود تلاشهای موریتانی برای برگزاری هرچه بهتر بیست و هفتمین نشست اتحادیه عرب، این نشست، به‌دلیل نتایج و نحوه برگزاری به ضعیف‌ترین نشست در تاریخ این اتحادیه تبدیل شد.

در نشست مذکور فقط سران 6 کشور عربی (سودان، یمن، جیبوتی، جزایر کومور، قطر و کویت) حضور یافتند؛ همچنین درحالی که قرار بود نشست 2روزه برگزار شود، در همان روز نخست به کار خود پایان داد.

در این نشست اختلافات دولت‌های عربی نه‌تنها حل نشد، بلکه در برخی موارد نیز شدت گرفت؛ و بیشتر این اختلافات در زمینه مسائل فلسطین، سوریه، یمن و بسیاری از مسائل مطرح روز بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.