قدس آنلاین- تبریز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

 خشک شدن دریاچه ارومیه سلامت مردم را به خطر می‌اندازد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، جعفر صادق تبریزی در نشست شورای فرهنگی و اجتماعی، ستاد احیای دریاچه ارومیه استانی، با بیان اینکه پس از جلسه گذشته کمیته مخاطرات سلامت دریاچه تشکیل‌ شده است، اظهار داشت: از زمان تشکیل کمیته تا به امروز  9 جلسه تشکیل یافته و 8 طرح تحقیقاتی که در واقع مگا پروژه هستند در این جلسات تدوین‌شده که یکی از این طرح‌ها مصوب و مرحله اجرا از هفته گذشته سرعت آغاز شد.

وی افزود: یکی از طرح‌ها ارزیابی سریع وضعیت سلامت منطقه و مقایسه با سایر مناطق بود و بر اساس مکاتبه با وزارت بهداشت پیشنهاد شد تا کوهورت دریاچه ارومیه تشکیل و از امروز آغاز شود تا در 15 تا 20 سال آینده وضعیت سلامت مردم رصد شود.

رئیس مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی، گفت: همچنین در مرکز تحقیقات مدیریت خدمات درمانی کارهایی آغاز شد که بر اساس آن در 4 زمینه بررسی‌ها انجام تا با توجه به آن در خدمات تغییراتی ارائه دهیم که مسائل تغذیه، اجتماعی و سلامت عمومی، مسائل جمعیتی و بهره‌مندی خدماتی سلامت و کیفیت آب روستاهای حاشیه با مناطق دیگر مقایسه شود تا به‌سرعت برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

وی، ادامه داد: البته یک سال گذشته بررسی‌های اولیه انجام شد و حدود 15 روستا از حاشیه دریاچه بررسی و  با 15 روستا از اطراف کلیبر و میانه مقایسه شده بود که ازنظر عوامل خطر و بیماری‌ها که تغییر آنچنانی دیده نشد، اما در مطالعات عمیق اپیدمیولوژیستی تغییراتی دیده شد که نشان می‌دهد در بیماری‌ها عوامل خطر تغییراتی دیده‌ شده و بر همین اساس تمام منطقه به سامانه الکترونیکی وصل شده تا با توجه به ثبت این سامانه الکترونیکی از تبریز مسائل را رصد کنیم.

تبریزی، خاطرشان کرد: در درازمدت این مسأله انجام خواهد تا گزارشی به‌صورت کامل ارائه شود و تصمیم‌گیری مناسبی در نهایت انجام بدهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.