وبسایت پولیتیکو در مطلبی نوشت آمریکا در مقابل جنایات عربستان سعودی در یمن همچنان سکوت اختیار کرده است.

 سکوت آمریکا در قبال جنایات عربستان در یمن گوشخراش است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛سازمان ملل مدتهاست که بوسیله اعضای قدرتمند آن مورد زورگویی قرار گرفته است و همه دبیران کل این سازمان مجبور بوده اند در مقابل آن سکوت اختیار کنند. اما کشورهای اندکی همچون عربستان سعودی در این خصوص گستاخی نشان داده اند. اوایل تابستان سال جاری میلادی، "بان کی مون،" دبیر کل سازمان ملل، عربستان سعودی را بخاطر تاکتیک های باج گیرانه اش به چالش کشید. وی آشکارا اعتراف کرد پس از آنکه ریاض تهدید کرد که کمک های مالی خود به سازمان ملل را قطع می کند، او هم به تقاضای این کشور مبنی بر حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در یمن سر تعظیم فرود آورد؛ ائتلافی که عربستان سعودی بوسیله آن مداخله نظامی وحشتناکی در یمن به راه انداخته است. حتی در گزارش سالانه سازمان ملل نیز به خشونت علیه کودکان و نقض حقوق بشر بوسیله عربستان سعودی در یمن اشاره شده است. در این گزارش وقایع وحشتناکی که کودکان یمنی باید شاهد آن باشند شرح داده شده است.
اما بان کی مون تسلیم نشد و در این خصوص گفت: برای کشورهای عضو سازمان ملل تحمل فشار اضافه غیرقابل قبول است. مسئله حذف عربستان سعودی از این فهرست هم در انتظار بررسی قرار دارد.
برای آمریکا این مسائل یادآور آن بود که چقدر یک متحد همانند عربستان سعودی می تواند سرکش باشد (با توجه به افشای اسناد طبقه بندی شده در خصوص حملات 11 سپتامبر که نشان می داد همسر شاهزاده "بندر بن سلطان،" سفیر عربستان سعودی در آمریکا به زن یکی از همدستان این حملات تروریستی مبالغی پول می داده است). هیچکس به اندازه "سامانتا پاور،" نماینده آمریکا در سازمان ملل به این موضوع آگاه نبود که او هم از پاسخ به مسئله درخواست عربستان از سازمان ملل ممانعت کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: سعودی ها که از ثروت نفتی خود به عنوان سلاح استفاده می کنند و از جانب واشینگتن با تأمین سوخت هوایی جنگنده های این ائتلاف در یمن مورد حمایت قرار دارند، از تغییر موضع خود سر باز می زنند. "فیلیپ بولوپیون،" مدیر سابق سازمان دیده بان حقوق بشر در این خصوص گفت: سکوت آمریکا در برابر زورگویی های عربستان بسیار کَرکننده است. عربستان سعی دارد از محکوم شدن بوسیله سازمان ملل بخاطر جنایات وحشتناکی که منجر به کشته شدن صدها کودک شده است، جلوگیری کند. 
به نوشته این وبسایت، بسیاری از سازمان های حقوق بشر در ابتدا دبیر کل این سازمان را به خاطر تعظیم در برابر یک اهدا کننده ثروتمند و چشم پوشی از جنایات این کشور، مورد تمسخر قرار دادند. اما تهدید عربستان به قطع کمک های مالی خود --که به اجبار از جانب وزیر امور خارجه این کشور به بان کی مون داده می شود -- برای کسانی که به رابطه آشفته و خشونت آمیز ریاض و سازمان ملل از زمان بمباران یمن آگاه هستند، تعجب برانگیز نبود. همانطور که وجهه عربستان سعودی هم در یمن و هم در سالن های سازمان ملل ظاهری سبکسرانه به خود می گیرد، سکوت واشینگتن و دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در قبال جنایات عربستان سعودی در یمن  همچنان ادامه دارد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.