نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یک دهه از عمر پرخیر و برکت جشنواره امام رضا(ع) می‌گذرد، در این مدت بازخوردهای مثبتی در جامعه به دنبال داشته که اکنون در سایه برگزاری آن، سایه اخوت در اقصی‌نقاط استان گسترده شده است.

۵۸ کشور در «نامه‌ای به امام رضا(ع)»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از حضور داوران برجسته و کارشناسان با سابقه در این حوزه در نخستین دوره این جشنواره خبر داد و گفت: داوران این جشنواره که به میزبانی استان تهران برگزار می شود متشکل از دکتر ایرج نعیمایی، دکتر محمدرضا آزاده فر، دکتر کیوان پهلوان، احمد صدری و حسام الدین سراج می باشد که مسئولیت انتخاب آثار برتر را به عهده دارند.

محمدحسین اسماعیلی بیان کرد: با اعلام اتمام مهلت پذیرش آثار توسط دبیرخانه جشنواره آواها و نواهای رضوی  اولین مرحله داوری و انتخاب آثار برگزیده آغاز شد.

اسماعیلی ادامه داد: در نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی بیش از 200 اثر در بخش های مختلف و از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این تعداد اثر نشان از علاقمندی و استقبال چشمگیر علاقه مندان به آواها و نواهای رضوی برای حضور و ابراز ارادت به ساحت نورانی امام هشتم(ع) است.

وی افزود: شرکت کنندگان در این دوره در بخش های مختلف آواها، نواها، تک نمای فرهنگ و مرور آثار حضور پیدا کرده اند.

* مولوی سلامی: به یمن جشنواره امام رضا(ع) سایه برادری در زاهدان افکنده شده است

نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی زبان هنرمندان در بیان تعلق و وابستگی آنان به اعتقادات ملی و مذهبی است.

مولوی نذیراحمد سلامی اظهار کرد: یک دهه از عمر پر خیر و برکت برگزاری جشنواره امام رضا(ع) در زاهدان می‌گذرد، در این مدت این جشنواره بازخوردهای مثبتی در جامعه به دنبال داشته که اکنون در سایه برگزاری آن سایه اخوت و برادری در اقصی نقطه استان گسترده شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش ها و جشنواره هایی مانند جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیگی پادزهری در برابر نفوذ فرهنگی دشمنان است، افزود: اکنون که دشمنان قسم خورده انقلاب در جنگ سخت علیه کشورمان ناامید شده اند و راهکار نفوذ فرهنگی در بین جوانان را دنبال می کنند انتظار می رود که دستگاه های فرهنگی در شرایط حساس کنونی که مورد هجمه فرهنگی دشمن قرار گرفته‌ایم آستین بالا زده طرح و ایده بدهند تا نفوذ فرهنگی دشمنان ابتر بماند.

مولوی سلامی تاکید کرد: بی شک به تصویر کشیدن سیره و منش ائمه معصومین(علیهم السلام) با ابزار فرهنگ و هنر روحیه معرفتی در بین هنرمندان به ویژه هنرمندان اهل سنت تقویت خواهدکرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی اثر هنرمند را که نشات گرفته از خلاقیت و ابتکار است با مبانی اعتقادی جلا می دهد تا محصول ماندگاری خلق شود. در جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی رابطه ی قلبی و عاطفه ای بین هنرمند و امام رضا(ع) شکل می گیرد.

* ارسال ۳۰۰۰ اثر به جشنواره سراسری شعر رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: از بین سه هزار و ٢٢٥ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، ٢٣٧ اثر در مرحله اول داوری مقدماتی انتخاب شد و به مرحله نهایی راه یافت.

محمدرضا علیزاده گفت: بیست‌ودومین دوره جشنواره شعر رضوی با استقبال خوبی از سوی شاعران روبه‌رو شده و شاعران بسیاری از نقاط مختلف کشور، در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: پس از استخراج آثار ارسالی از سایت جشنواره، مرحله اول داوری آثار جشنواره سراسری شعر رضوی به‌تازگی پایان یافته است.

علیزاده با بیان این‌که مرحله نهایی داوری جشنواره به زودی انجام می‌شود، گفت: از بین آثار راه‌یافته، ٣٠ اثر برای قرائت در اختتامیه جشنواره انتخاب می‌شود.

* ۲۱ هزار گیلانی در ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به پایان مهلت ثبت نام و شرکت در ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز اظهار کرد: در این جشنواره که در سال جاری به دبیری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با محوریت کتابخانه ها برگزار شد، بیش از ۲۱ هزار نفر از گیلانیان علاقمند به کتاب در بخش مکتوب و الکترونیک این جشنواره شرکت کردند که این آمار در مقایسه با ادوار گذشته از سطح ملی جشنواره بسیار فراتر است.

امیر محمدپور، شهرستان لاهیجان را خواستگاه عالمان و دانشمندان بسیاری در طول تاریخ دانست و این مقوله را ناشی از علاقمندی مردمان این دیار به مطالعه و کتابخوانی عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان خاطرنشان کرد: امروز کتابخانه های عمومی در شهرستان لاهیجان مرکزی برای حضور علاقمندان واقعی کتاب و تشکلهای فرهنگی شده است.

* برگزیدگان همایش کرامت انسانی در آموزه های رضوی اعلام شد

نتایج همایش علمی پژوهشی کرامت انسانی در آموزه های رضوی اعلام شد و پس از داوری یکصد اثر رسیده به دبیرخانه این همایش از سراسر کشور توسط هیات داوران که متشکل از حجت السلام مهدی مجتهدی، دکتر تورج عقدایی و دکتر ابراهیم قاسمی بود، هشت نفر در بخش محورهای همایش و 2 نفر در بخش ویژه به عنوان برگزیده معرفی شدند.

براساس اعلام هیات داوران احمد عباسی دره بیدی، سید احمد محمودیان و داود جمینی از استان اصفهان، محمد آقایی و محمدرضا فتحی مهر از تهران، محمد غفوری فر و حامد علیزاده از بجنورد، ام البنین چابکی، فاطمه خادمی و عشرت صادقی از تهران، ولی اله عباسی از قم، زهرا و مطهره آقالری از بابل، مهدی حیدری و مهری تلخابی از زنجان به عنوان برگزیدگان این همایش در محورهای همایش کرامت انسانی در آموزه های رضوی معرفی شدند.

همچنین علی اکبر صیدی از زنجان و عالیه شریفی از مرند هم به عنوان نفرات برگزیده در بخش ویژه همایش اعلام شدند.

* آغاز داوری آثار ارسالی به پنجمین جشنواره سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره سراسری سفرنامه و خاطره نویسی رضوی از آغاز داوری آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره خبر داد.

واحد زهرایی اظهار کرد: در مجموع 460 اثر با موضوع های خاطره نویسی و سفرنامه امام رضا(ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت شاهچراغ (ع) و سایر امامزادگان به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

وی افزود: کار داوری آثار بخش فارسی جشنواره امسال توسط ظاهر سارایی، علی حسن سهراب نژاد و محمدعلی قاسمی و آثار بخش عربی توسط سید مهدی حسینی نژاد، محمدرضا شیرخانی و مالک عبدی که به تایید نهایی دبیرخانه بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در مشهد مقدس رسیده اند، انجام می شود.

به گفته زهرایی، جشنواره سراسری سفرنامه و خاطره نویسی رضوی در دو رده سنی بالای 18 سال و زیر 18 سال 20 مرداد ماه همزمان با دهه کرامت برگزار و از هشت برگزیده تقدیر خواهد شد.

وی افزود: نفر اول این جشنواره به اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که همزمان با میلاد امام رضا (ع) در مشهد برگزار می شود، راه می یابد.

برگزیده آثار جشنواره داستان رضوی ترجمه می‌شود

داور دوازدهمین جشنواره سراسری داستان رضوی «کبوتر حرم» توجه به مخاطبان و مسلمانان خارج از کشور را در قالب ارائه آثار این جشنواره مورد تاکید قرار داد و گفت: با ترجمه داستانهای برگزیده این جشنواره می توان گام بزرگی برای آشنایی و نزدیکی بیشتر مخاطبان خارج از کشور با فرهنگ رضوی برداشت.

عماد عبادی اظهار کرد: با توجه به برگزاری ١١ دوره این جشنواره و گردآوری آثار داستانی، این آثار را باید در قالب مجموعه ای ترجمه و در اختیار مخاطبان و علاقه مندان آن حضرت در خارج از کشور قرار دهیم.

عبادی خاطرنشان کرد: با ترجمه این آثار شرایط لازم برای توزیع آن در سایر کشورها زمینه تسری این فرهنگ در اقصی نقاط جهان فراهم می شود و برای انجام کار فرهنگی نباید مرزها را ببینیم و باید فرامرزی فعالیت کنیم.

وی در خصوص تاثیر برگزاری این جشنواره در ترویج فرهنگ رضوی در کشور گفت: ترویج فرهنگ رضوی باید در رفتارها اثرگذار باشد، فرهنگ رضوی یعنی صداقت، رفتار خوب، خلق نیک، خیرخواهی و نیکوکاری و ... و این امر نیاز به کار فرهنگی دراز مدت دارد و اگر تلاش کنیم این مسایل در درازمدت در جامعه و به خصوص جامعه فرهنگی و هنری جا افتاده و خود را نشان می دهد.

* ۵۸ کشور جهان در جشنواره بین‌المللی نامه‌ای به امام رضا(ع) شرکت کردند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه نامه های بین المللی تاکنون رشد سه برابری نسبت به سال گذشته داشته است گفت: سال گذشته 350 نامه از 43 کشور به جشنواره ارسال شده بود. امسال هزار و 12 نامه از 58 کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

احد جاودانی بیان کرد: درجشنواره امسال مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، آستان قدس رضوی و مدارس خارج کشور تعامل  و همراهی شایسته ای با جشنواره داشته اند.

جاودانی با بیان اینکه با بررسی آثار که از سطح بالایی نسبت به سال گذشته برخوردار بود طی هماهنگی با صدا و سیما جهت تولید برنامه ها و فیلم های کوتاه اقدام شد، تصریح کرد: در برخی از مشکلات که قادر به حل آن بوده ایم بعنوان خادم رضوی با مراجعه به نویسندگان نامه بصورت حضوری برخی از آنها برطرف شد.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقاء کیفی و کمی آثار مبلغ جوایز را هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته به گونه ای که در برخی از بخش ها رشد 3 برابری داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه جامعه هدف هر بخش مشخص و فراخوان جشنواره دسته بندی شده به مراکز و نهادها ارسال شد، اذعان کرد: در بخش ملی فراخوان به آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون های فرهنگی هنری مساجد، دانشگاه ها، مسافران نوروزی و راهیان نور، بخش بین المللی به جامعه المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، آستان قدس رضوی، مدارس خارج کشور، بخش ویژه حدیث رضوی به حوزه های علمیه، معتکفین ماه رجب، مساجد، در بخش ویژه نامه های بومی مازندران خانه های هلال روستایی، هیئات مذهبی، خانه های مدیریت بحران روستاها، کانون فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه های بسیج ارسال شد.

جاودانی با بیان اینکه با برگزاری حداقل 11 جلسه اتاق فکر که کلیه راهبردی ها و تصمیمات جشنواره در این جلسات مصوب و اجرایی شد، خاطرنشان کرد: با حضور نمایندگان دستگاههای فرهنگی و اساتید ادبیات فارسی  کیفی شدن هرچه بیستر جشنواره مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در خصوص ثبت آثار جشنواره، گفت: کلیه آثار در سامانه الکترونیکی شمس توس ثبت و آثار برگزیده نیز بصورت کتاب با عنوان «نجوای دل» به چاپ می رسد.

جاودانی تصریح کرد: در حاشیه جشنواره نامه ای به امام رضا(ع) دیپلماسی رضوی، تجلیل از مروجین فرهنگ رضوی در داخل و خارج کشور در دستور کار قرارگرفته است.

وی بیان کرد: دعوت از مهمانان خارجی، مسئولان کشوری، حضور برگزیدگان خارج از کشور، حضورخدام به همراه پرچم مقدس حرم امام رضا(ع) وتجلیل ازمروجان مهربانی و نوعدوستی در جشنواره امسال برنامه ریزی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.