قدس آنلاین: به دلیل آن که این تفکر تنازعی و داروینیستی و گرگی است، در پی تغالب و غلبه بر همه عالم است و این بینش، دانشی را تولید می کند که ابزار دست آن باشد لذا بینش طبیعی، دانش طبیعی تولید می کند و بینش تک ساحتی و تنازعی، دانش تک ساحتی و تنازعی.

خروجی دانش تنازعی و داروینیستی اعتلای انسان نمی شود

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا صدرا، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه علوم غربی بینش خودمحوری و خودخواهی و تسلط بر دیگران را ترویج می کنند، و از سوی دیگر گروه تکفیری و تروریستی داعش تحت نظر غرب و اندیشه های غربی به کشتار و اعمال فجایع غیرانسانی می پردازند، تا چه میزان علوم انسانی غربی بر این توحش و خونریزی تاثیر گذار هستند، گفت: هر دانشی، بینشی دارد و دانش سیاسی که امروز در غرب تحت عنوان مدرنیستم مطرح می شود – هر چند با رویکردهای متفاوت – بینش سیاسی ماکیاولی دارد.

 

وی با بیان این که شالوده دانش غربی و بینش آن شاخصه های متعددی دارد، افزود: نخست این دانش تفکر مادی دارد یعنی همه امور حتی خرد انسان را مادی تفسیر می کند. دوم اینکه این دانش طبیعت گرا است و سوم علم سیاست غرب، اومانیستی است یعنی بُعد غریزی و بشری را مد نظر دارد نه انسان متعالی.

 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سکولاریسم تنها نیازهای دنیوی را در نظر می گیرد، اضافه کرد: دیگر شاخصه دانش غربی، خودخواهی است که به صورت فردی یا ملی تعریف می شود و غیرخواه و خیرخواه نیست در حقیقت این از ویژگی های نظام سلطه است که موجب می شود اساسا سیاست و تفکر و توسعه و تمدن غرب، تک ساحتی و تنازعی شود یعنی یا فرویدی است یا داروینیستی که نگاه تک ساحتی به دنیا دارند و بُعد متعالی انسان را نمی بینند و به دلیل این نوع نگاه، تنازعی عمل می کنند و همه عالم را برای خود می خواهند و دیگران مهم نیستند هر چند همه آنها را به استثمار کشند.

 

صدرا در ادامه ابراز کرد: بنابراین، به دلیل آن که این تفکر تنازعی و داروینیستی و گرگی است، در پی تغالب و غلبه بر همه عالم است و این بینش، دانشی را تولید می کند که ابزار دست آن باشد لذا بینش طبیعی، دانش طبیعی تولید می کند و بینش تک ساحتی و تنازعی، دانش تک ساحتی و تنازعی.

 

وی تاکید کرد: از آنجا که گرگ که ضمن آن که با هم تعارض و تنازع دارند و به اصطلاح به هم می پرند، اما زمانی که پای شکار در میان باشد، باید یکدیگر متحد شده و همگرا هستند لذا این گرگ ها برای سلطه بر دنیا با هم یک بستر و دو رویا می شوند.

 

به گفته این استاد دانشگاه در حقیقت شاکله این گرگ ها یکی است و برای سلطه بر دنیا از هر چه بتوانند سوءاستفاده و همه ناهنجاری ها را بسیج می کنند تا منافع خود را داشته باشند و استکبار و استعمار را تحقق بخشیده و وضعیت موجود را حفظ و گسترش دهند، بنابراین، به طور طبیعی جریان استکبار جهانی و جریان منطقه ای و ارتجاعی، خروجی جز طغیان و شورش و کشتار ندارد.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که صهیونیزم عربی و اسراییلی و استکبار شرق و غرب به رهبری آمریکا اضلاع سه مثلثی است که نه تنها ضد اسلام بوده، بلکه ضد مسلمان ها و فراتر، ضد مردم سالاری هستند، اذعان کرد: به طور مثال این سه جریان تا زمانی که ترکیه عمله آن ها بود رویکرد مناسبی با این کشور داشتند اما به محض این که ترکیه متوجه شد رودست خورده و از آن استفاده ابزاری شده و لذا در پی اصلاحات لازم برآمد، این جریانِ یادشده رویکرد خود را با این کشور تغییر دادند و پس از انجام کودتای سخت در این کشور، باید منتظر اعمال کودتای نرم نیز از جانب آنها باشیم.

 

صدرا در ادامه با اشاره به این که توطئه نرم همان جریان تکفیری هاست، گفت: این رویکرد حاصل بینش تنازعی و تفسیر تنازعی است که نه تنها به نفع منطقه نیست بلکه به نفع خودِ استکبار هم نبوده و عملا به ضرر آنها تمام می شود، همان طور که راه اندازی جنگ تحمیلی نیز چیزی جز ضرر برای استکبار جهانی نداشت و ایران را به قدرت منطقه تبدیل کرد. اما استکبار جهانی در پی تکرار همان تجربه غلط و اشتباه پیشین است که نتیجه اندیشه غلط و به دنبال آن دانش غلط است در حقیقت دانش غلط، روش و کنش غلط تولید می کند.

 

صدرا با تاکید بر این که اندیشه شور، شر به پا می کند و آتش شر به خودِ برپاکنندگان آن نیز سرایت می کند، خاطرنشان کرد: بنابراین، آن بینش، دانش طبیعی و تنازعی و داروینیستی تولید می کند که در پی ایجاد تنازع و تغالب بوده و اساسا تفکر تنازع نیز اینگونه است که دوست و دشمن نشناخته و حتی دوستان، بیشتر در معرض تهدید هستند به دلیل آن که نفوذ در میان آن ها بیشتر است.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.