۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
کد خبر: 407163

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی کشورهای منطقه که ادعای دوستی با ترکیه را می‌کردند از کودتاچیان حمایت کردند.

اشاره ولایتی به حمایت از کودتاگران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران، عصر امروز (یکشنبه 10 مرداد) با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

این اولین دیدار سفیر ترکیه بعد از کودتای این کشور با یک مقام رسمی جمهوری اسلامی بود.

در ابتدای این دیدار، علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما از این ملاقات پس از کودتا و شکست آن خوشحال شدیم، گفت: ایران و ترکیه بین کشورهای مسلمان، دو کشور مهم هستند که می توانند در آینده جهان اسلام اثرگذار باشند. آنچه مردم ترکیه در برابر کودتا انجام دادند، قابل توجه است و اقدام بسیار بزرگی بود.

وی افزود: تلاش شد تا این مقاومت مردم ترکیه منجر به شکست شود ولی با همت برای مقابله با کودتا این اقدام شکست خورد.

ولایتی با بیان اینکه برخی اختلاف نظرها و دیدگاهها میان دو طرف باعث نمی‌شود به اشترکات موجود بی‌توجه باشیم، خاطرنشان کرد: این موضوع برای توسعه روابط دو کشور بسیار مهم است. ترکیه با توجه به این وقایع، نسبت به تأثیر نفوذ برخی کشورهای بیگانه که کودتا را هدایت کردند حتما توجه خواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه شاهد بودیم برخی کشورهای منطقه که ادعای دوستی با ترکیه را می‌کردند در جریان کودتا در این کشور از کودتاچیان حمایت کردند، گفت: این کشورها آزمون خود را پس داده و معلوم شد برای پیروزی کودتاگران علیه ملت و دولت قانونی ترکیه اقدام کردند.

وی با بیان اینکه در این سختی‌ها و چنین وقایعی دوست و دشمن شناخته می‌شوند، متذکر شد: ایران و همه مقامات، از دولت و ملت ترکیه علیه کودتاچیان حمایت کردند و من هم در این جهت موضع‌گیری صریح داشتم. باید گفت که حتماً دو کشور منافع مشترک فراوانی دارند که باید برای توسعه همکاری‌ها مشارکت کنند.

«رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه  در ایران نیز با تقدیر از موضعی که ولایتی در قبال کودتای ترکیه اتخاذ کرد، گفت: در ترکیه پاکسازی‌هایی در دست انجام است. گروه گولن همانند سایر گروه‌های تروریستی عمل نکرد.

وی با اشاره به موضع ایران افزود: این حوادث بسیار ناراحت کننده بود ولی ما از مواضع مسئولان ایران در قبال کودتا سپاسگزاریم. خوشبختانه در  10 سال گذشته روابط دو کشور به عمیق‌ترین میزان رسیده است و باید بگویم این حوادث دموکراسی ترکیه را بیش از پیش نمایان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.