مشاور وزیر امور خارجه ایران گفت: دولتمردان عربستان و وهابیون خود را نماینده خدا می‌دانند و معتقدند شاه هستند و خود را در برابر هیچ حقوقی و هیچ فردی پاسخگو نمی‌دانند.

افراطی‌گری سعودی‌ها علیه یمن و بحرین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه ایران در میزگرد "حقوق بشر و کشورهای مسلمان" که به مناسبت سالگرد حقوق بشر اسلامی و به همت مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، ضمن تبریک سالروز حقوق بشر اسلامی، گفت: حقوق بشر اسلامی ملاک‌ها و ارزش‌های انسانی و اسلامی را در مقابل ارزش‌های لائیک و بی‌دین استکبار مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه هنوز چیزی از انقلاب نگذشته بود که نماینده ایران در سازمان ملل در مقابل بیانیه حقوق بشر موضع گرفت، گفت: نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرد که انقلاب اسلامی به دنبال این است که همه قوانین و دیدگاه‌های خود را با رنگ اسلام و کرامت انسانی و اسلامی به دنیا اعلام کند.

مشاور وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تدوین حقوق بشر اسلامی گفت: بیانیه حقوق بشر که با هدف مقابله با نژادپرستی درسال 1348 تدوین شد به دنبال این بود که تمدنی لائیک را پایه‌گذاری کند، اما ایران با مطرح کردن حقوق بشر اسلامی وجه جدیدی از حقوق بشر و توجه به حقوق مردم جهان را مطرح کرد.

شیخ‌الاسلام تاکید کرد: در ابتدای طرح این بیانیه بین ایران و عربستان درباره مقر آن کشمکش وجود داشت و در نهایت قرار شد مقر آن در دبیرخانه سازمان ملل باشد.

وی افزود: بین ما و غرب درباره حقوق بشر از ریشه و بنیان تفاوت اساسی وجود دارد و حقوق بشر اسلامی نشأت گرفته از قانون اساسی و دستورات اسلامی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آنچه که اروپا تمدن غربی را بر سه اصل پایه گذاری کرده است، خاطرنشان کرد: سند حقوق بشر، دموکراسی و قانون‌گرایی از اجزای سند حقوق بشر غربی را تشکیل می‌دهند و ما در دو مورد اول با آنها اختلاف نظر و در قانون‌گرایی نیز تعریف مخصوص به خود را داریم.

شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه تمام رئوس و فعالان سند حقوق بشر اسلامی این سند را تاکنون به گونه‌های مختلف نقض کرده‌اند، گفت: کشورهایی مانند عربستان و سودان این سند را به شکل آشکاری نقض کردند به طوری که در یمن، بحرین و سوریه شاهد نقض حقوق بشر براساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق بشر اسلامی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحرین، یمن، فلسطین و لبنان شاهد دخالت‌ها و افراطی‌گری‌های خاصی از سوی کشورهایی مانند عربستان هستیم که خود را برتر از بقیه می‌دانند، در حالی که این کشورها سند حقوق بشر اسلامی را امضا کردند.

مشاور وزیر خارجه ایران با بیان اینکه برخی کشورهای اسلامی مانند عربستان رفتارهای منافق‌گونه‌ای درباره حقوق بشر اسلامی دارند، گفت: دولت‌مردان عربستان و وهابیون خود را نماینده خدا می‌دانند و معتقدند شاه هستند و خود را در برابر هیچ حقوقی و هیچ فردی پاسخگو نمی‌دانند.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: وهابیون عربستانی از همان ابتدا انگیزه‌ای برای پذیرش و مطرح کردن حقوق بشر اسلامی نداشتند، اما بر اثر فشار ایران برای حقوق بشر اسلامی را مطرح کردند و امروز شاهدیم آنها نیز این مسئله را دنبال کردند و با گذشت سال‌ها این نظریه که براساس دیدگاه‌های امام و رهبری است، قوی‌تر است.

وی گفت: ساختار شاهنشاهی حکام عربستان خود را در برابر کسی پاسخگو نمی‌دانند، حتی در برابر حقوق بشر اسلامی و بشری و کسانی که به آنها ظلم کرده‌اند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اوباما هر چه بگوید واقعیت آمریکا تغییری نمی‌کند، ادامه داد: واقعیت این است که آمریکا در داخل و خارج از کشور خود اقدامات ظالمانه انجام می‌دهد، چنان که در کشور خود نژادپرست و در خارج از کشور خود نیز برتری‌جوست. رفتار آمریکا در خارج بسیار وحشیانه است.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه ما با دنیای وحشی سر و کار داریم و اختلاف اساسی ما با آنها در زمینه رفتارهای دوگانه است، ادامه داد: اگر جنایت و رفتار نادرستی از یک آمریکایی در دنیا سر دهد به دلیل داشتن حقوقی مانند کاپیتولاسیون خود را مصون می‌داند و اساساً آمریکایی‌ها در جایی که نتوانند حق کاپیتولاسیون نداشته باشند، مستقر نمی‌شوند و تنها در ایران و عراق بود که به دلیل فشار مرجعیت نتوانستند این حق را کسب کنند، اما اگر همین جنایت را یک اندونزیایی انجام دهد با او شدیدترین رفتارها صورت می‌گیرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: اکثر کشورهای اسلامی اعلامیه حقوق بشر را عادلانه نمی‌دانند و اما این اعلامیه اکنون به عنوان یک اهرم در دست کشورهای غربی است که از طریق آن کشورهای اسلامی را محکوم می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.