۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
کد خبر: 407187

دبیر مرکز دانشجویی حقوق بشر گفت: کشتار و تجاوز بی‌رحمانه کشمیر در زیر سایه سکوت سنگین مجامع بین المللی و رسانه‌های خبری در حال انجام است.

کشتار مسلمانان کشمیر زیر سایه سکوت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد واحدی دبیر مرکز دانشجویی حقوق بشر( موسسه صلح زیبا) در میزگرد "حقوق بشر و کشورهای مسلمان" که به مناسبت سالگرد حقوق بشر اسلامی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار داشت: در سال 2008 میلادی هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران که در اجلاس سی و پنجم وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اوگاندا حضور یافته بود، پیشنهادی را مبنی بر سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی موسوم به بیانیه قاهره به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی» ارائه کرد که با تایید کشورهای عضو ، این امر به مصوبه سازمان تبدیل شد.

وی افزود: متاسفانه امسال، روز حقوق بشر اسلامی با نقض متعدد حقوق مسلمانان در سراسر جهان سرکوب شدید مردم عربستان سعودی که تنها خواستار حقوق اولیه و اساسی خود به عنوان انسان هستند، متقارن شده است.

دبیر مرکز دانشجویی حقوق بشر تصریح کرد: سرکوب مسلمانان کشمیر که چیزی جز آزادی بیان و حق تعیین سرنوشت خود را از حاکمیت نمی‌خواهند، تجاوز به حقوق مسلمانان در کشورهایی که خود را داعیه‌دار حقوق بشر و دموکراسی می‌دانند و موارد بسیاری نظیر آنچه در چین ، میانمار و سایر کشورها در حال رخداد است و از چشم رسانه‌های مستقل جهان به دور مانده است.

واحدی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ابعاد نقض حقوق بشر از سوی عربستان در سال‌های اخیر را می‌توان تجاوز ناجوانمردانه این کشور به یمن دانست، جدای از اینکه دولت سعودی به فجیع‌ترین شکل پاسخ منتقدان و معترضان به سیاست‌های رژیم را می‌دهد، آغازگر جنگی است که هدفی جز نسل کشی و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان یمنی را دنبال نمی‌کند.

وی با اشاره به موارد نقض حقوق بشر از سوی عربستان خاطرنشان کرد: گزارش‌های ویژه بازرسان در زمینه آزادی مذاهب؛ از بازداشت گسترده پیروان اقلیت‌های مذهبی در عربستان سعودی به ویژه شیعیان خبر دارد. ساکنان مناطق شرقی عربستان حتی حق کار در سازمان‌ها و مدارس خصوصی را ندارند. تصدی برخی پست‌ها نظیر وزیر، شهردار، دیپلمات یا نماینده رسمی دولت در یک سازمان بین‌المللی برای شیعیان ممنوع است و همین موضوع نشان دهنده عدم التزام دولتمردان سعودی به قوانین بین المللی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشر اسلامی قاهره است.

واحدی با اشاره به موارد نقض حقوق بشر از سوی عربستان گفت:خشونت علیه زنان به اشکال مختلف در جامعه عربستان دیده می‌شود، خشونت در خانواده، خشونت در زمینه‌های عمومی ، خشونت علیه کارگران مهاجر زن و ... . تخمین میزان خشونت‌های خانگی در عربستان به دلیل محدودیت در گزارش این موارد و نبود داده‌ها مشکل است و تنها مواردی را شامل می‌شود که شکایت هایی در این رابطه به موسسات حقوقی بشری رسیده باشد.

وی گفت: متاسفانه ،همه فعالان حقوقدان و مدافعان حقوق بشر در عربستان در زندان بسر می‌برند و به مجازات‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند، با آغاز بیداری اسلامی در سال 2011 مراکز تصمیم‌گیری در عربستان با هر گونه صدای مخالف به شدت برخورد می‌کنند.

دبیر مرکز دانشجویی حقوق بشر با اشاره به اینکه در عربستان قانون مجازات وجود ندارد، تصریح کرد:  عربستان تنها کشوری است که برای سرکوب‌گری خود قانون وضع کرده است. دعوت به تظاهرات یا تحصن، دعوت به اصلاحات ، انتقاد از مسئولان یا پیوستن به گروه‌ها و احزاب منتقد داخلی و خارجی از ده سال زندان تا اعدام در پی دارد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به مواردی که مطرح شد می‌توان عربستان سعودی را بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان امروز دانست که سازمان‌های بین‌المللی کوچکترین پیگیری و اعمال فشاری در زمینه بهبود آزادی‌های اجتماعی و مدنی در این کشور نمی‌کنند.

واحدی با اشاره به تحولات کشمیر نیز گفت: اخبار ناگواری از کشتار بی‌رحمانه و  سرکوب شدید اعتصابات مدنی شهروندان کشمیر در فضای رسانه‌ای در حال انتشار است.این کشتار و تجاوز بی‌رحمانه درحالی زیر سایه سکوت سنگین مجامع بین المللی و رسانه‌های خبری در حال انجام است که روز به روز بر شدت آن افزوده می شود.

دبیر مرکز دانشجویی حقوق بشر تاکید کرد: کشتار بی‌رحمانه انسان‌های مظلوم در کشمیر لکه ننگی دیگر بر تارک انسانیت در عصر معاصر است، با کمال تاسف بار دیگر شاهد هستیم که شعار حقوق بشر برای مدعیان دروغین آن صرفا برای پیشبرد، منافعشان است و نه دغدغه انسانیت.

وی ادامه داد: 85 سال قبل بود که  خون 21 تن از مسلمانان معترض به هتک حرمت از  کتاب دینی‌شان(قرآن کریم) توسط سربازان حکومت حاکم، بر زمین کشمیر نقش بست و جرقه انقلاب این مردم را علیه حکام زورگو آتش زد. از آن زمان تاکنون اعتراضات و اعتصابات مستقل گروه های مردمی برای احقاق حقوق اولیه خود شروع شد.

واحدی گفت: تقسیم شبه قاره هند در سال 1947 و تشکیل پاکستان که فرصتی برای دستیابی به این حقٍ از دست رفته بود نیز عملا اوضاع کشمیر را بدتر از گذشته کرد و بخشی از آن به سیطره پاکستان در آمده و بخشی دیگر در اختیار هند باقی ماند. چهار دهه مبارزات سیاسی و مدنی تا سال 1988 میلادی به نتیجه ای منجر نشد.

وی تاکید کرد: کشتاری که در این سال ها و در پی مبارزات بدون خشونت مردم کشمیر توسط حکومت حاکم صورت گرفت به قدری است که می‌توان به آن نام نسل‌کشی اطلاق کرد.منابع هندی آمار کشته‌شدگان را 65هزار تن ذکر کرده‌اند در حالی که دیگر منابع این آمار را قریب به یکصد هزار تن عنوان کرده اند.

دبیر مرکز دانشجویی حقوق بشر با بیان اینکه آنچه در کشمیر در جریان است نه دعوای مذهبی و نه اختلافات قومی قبلیه‌ای است، یادآور شد: مردم کشمیر برای حقی می‌جنگند که هم تاریخ بر آن گواه است و هم قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی آن را تایید می‌کنند.

وی در پایان گفت: اعطای حق تعیین سرنوشت و توقف پایمال شدن حقوق اولیه بشری تنها خواسته تظاهرکنندگان کشمیری در راستای مبارزه بی خشونت بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.