قدس آنلاین/آرش خلیل خانه: همزمان با ورود ژنرال دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به ترکیه نیروهای امنیتی این کشور پایگاه هوایی اینجرلیک محل استقرار نیروهای ناتو را محاصره کرده و فعالیت آنرا به حالت تعطیل در آوردند.

شایعات درباره کودتای دوم/ پایگاه هوایی اینجرلیک به محاصره نیروهای امنیتی درآمد

دولت ترکیه یک روز پیش از این اعلام کرده بود که همه پایگاه‌های نظامی را که کودتاگران در آنجا فعالیت داشته‌اند و ادوات نظامی این پایگاه‌ها را برای کودتا به کار گرفتند تعطیل خواهد کرد که در این میان پایگاه هوایی «آکینجی» در آنکارا که دومین محل حضور نیروهای ناتو در ترکیه است از مهم‌ترین این پایگاه‌ها بود.

علاوه بر این موضوع، احتمال تعطیلی پایگاه هوایی «اینجرلیک» بزرگترین پایگاه نظامی که در اختیار نیروهای ناتو و آمریکا قرار دارد به شدت در روزهای اخیر قوت گرفته بود. گفته می‌شود که سوخت رسانی اف 16 های در کنترل کودتاگران توسط دو فروند هواپیمای سوخت رسان که از اینجرلیک به پرواز درآمده بودند، تأمین شده است. ناظران آنرا معطوف به بالاگرفتن تنش میان آنکارا و واشنگتن بر سر ادعای ترکیه مبنی بر حمایت آمریکا از کودتای نافرجام در این کشور و مناقشه این دو پایتخت بر سر استرداد فتح الله گولن متهم اصلی کودتا از دید آنکارا تفسیر می‌کنند.

آنکارا به شدت نسبت به فعالیت و سازماندهی کودتا در پایگاه‌هایی که در اختیار ناتو قرار دارد و زیر گوش فرماندهان آمریکایی مظنون است و از اینرو فعالیت این پایگاه پس از کودتا به حالت عادی باز نگشت و بر اساس بیانیه فرماندهی نظامی آمریکا در اروپا مستقر در اشتوتگارت آلمان ، پایگاه هوایی اینجرلیک از زمان کودتای 25 تیرماه با استفاده از برق ژنراتور فعالیت می کرد. ژنرال بکر ارجان وان، فرمانده ترکیه ای این پایگاه به اتهام همدستی با کودتاگران دستگیر شده است. ادعا شده وی پیش از دستگیری و به دنبال نافرجامی کودتا در ترکیه، از آمریکا تقاضای پناهندگی کرده که این تقاضا رد شده است.

به همین دلیل سفر دیروز ژنرال جوزف دانفورد به ترکیه از نگاه تحلیلگران برای رایزنی و کاهش تنش‌ها و جلوگیری از تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیت نیروهای ناتو و آمریکا در ترکیه ارزیابی شده‌است.اما محاصره و تعلیق فعالیت پایگاه اینجرلیک همزمان با سفر این مقام ارشد نظامی آمریکا شاید پیام خوشایندی برای واشنگتن نباشد و تعطیلی دایم این پایگاه را بیش از پیش جدی نشان می‌دهد.

ظن موج دوم کودتا

در حالی که مذاکرات و رایزنی‌های رئیس ستاد ارتش امریکا با مقامات ترکیه دیروز قرار بود در پایگاه اینجرلیک برگزار شود، رسانه های ترکیه محاصره و تعطیلی این پایگاه را به گزارش‌هایی درباره احتمال وقوع موج دوم کودتا و اتخاذ تدابیر امنیتی برای مقابله با آن عنوان کردند.

از اوایل بامداد یکشنبه بیش از 7 هزار نیروی پلیس و یگان‌های ویژه امنیتی ترکیه در اطراف پایگاه اینجرلیک مستقر شدند و راه‌های ورود و خروج به این پایگاه را مسدود کردند. این تدابیر در حالی اتخاذ شده که فرمانده ترکیه ای این پایگاه به همراه هفت نفر دیگر از افسران تُرک در ارتباط با کودتای نافرجام جمعه شب دستگیر شده‌اند.

پایگاه خبری ان.تی.وی نیز با کد فوری خبر داد که در این عملیات 9 نفر از دادستان های آدانا به همراه تیمی از نیروهای پلیس در حال جست وجوی مدارک شرکت نظامیان این کشور در کودتای نافرجام هستند. بنابر گزارش این شبکه پلیس ترکیه به ویژه در مقابل استانداری، فرودگاه آدانا، زندان شهر، پادگان‌های نظامی، نیروهای ویژه خود را مستقر و با خودروهای زرهی و ماشین آلات کار، موضع گیری کرد.

با این حال «عمر چلیک»،‌ وزیر امور اروپای ترکیه اعلام کرد، این تنها یک «بازرسی امنیتی» عادی است. اما این حضور گسترده پلیس به شدت مسلح سوالاتی را در خصوص این «بازرسی امنیتی» مطرح می‌کند.

رایزنی‌ها زیر سایه شرایط ویژه

رخدادهای دیروز بی‌شک پیام آشکاری را برای ژنرال ارشد آمریکایی که برای رایزنی به ترکیه سفر کرده داشت و مذاکرات او زیر سایه شرایط ویژه امنیتی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت زیرا آنکارا نشان داد که در ظن خود یا حداقل بهره‌برداری از این موضوع جدی است.

به عقیده آنان، استفاده کودتاچیان از دو پایگاه اینجرلیک و دیاربکر در جنوب و جنوب شرق ترکیه در جریان کودتا، در حالیکه نیروهای آمریکایی در این پایگاه‌ حضور دارند، چگونگی همکاری دو کشور پس از این در مبارزه با داعش، اختلافات دو کشور بر سر حمایت آمریکا از کردهای سوریه موسوم به اتحاد دموکراتیک و شاخه نظامی آن که از نظر دولت ترکیه گروهی تروریست و همدست «پ.ک.ک» است، موضوع استرداد فتح الله گولن واعظ آمریکا نشین که از سوی دولت ترکیه به عنوان رهبر جماعت نور و عامل اصلی کودتای اخیر ترکیه معرفی شده و ارتباط احتمالی محافل آمریکایی با کودتای ترکیه، 5 پرونده‌ای است که در کیف رئیس ستاد ارتش آمریکا خواهد بود و میزان موفقیت او را در حل این مناقشات و بویژه باقی ماندن نیروهای امریکایی در پایگاه اینجرلیک را تحولات و رخدادهای روزهای اینده مشخص خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.