۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴
کد خبر: 407236

حسن هانی‌زاده

تاکتیک جدید جبهه النصره در سوریه

جدایی «جبهه النصره» از القاعده و تغییر نام این جبهه به «فتح الشام» از وجود یک تاکتیک عملیاتی جدید و رویکرد آمریکا برای ناامن کردن دمشق حکایت دارد. ارتش و مقاومت اسلامی لبنان در سوریه اخیراً به پیشروی‌هایی در شرق حلب دست یافتند و پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده این شهر استراتژیک از وجود گروهک‌های تروریستی پاکسازی شود .از سوی دیگر آمادگی نیروهای دولتی ومردمی «الحشد الشعبی»عراق برای آزادسازی شهر موصل نگرانی‌هایی برای بازیگران منطقه‌ای و  فرا منطقه‌ای بحران‌های سوریه و عراق بوجود آورده است. ظاهراً مأموریت تعریف شده گروهک‌های تروریستی داعش، جبهه النصره، فتح الاسلام، جیش الحر، احرار الشام و جیش الاسلام هنوز به پایان نرسیده وآمریکا، عربستان وغرب نسبت به شکست مأموریت این گروهک‌ها نگران شده‌اند. از این رو امریکا در دو حوزه نظامی و سیاسی در سوریه و عراق قرار است طرح های جدید خود را برای برهم زدن شطرنج سیاسی و نظامی منطقه عملیاتی کند.

در سوریه، بازیگران منطقه‌ای وبین‌المللی بحران این کشور در چارچوب باز‌سازی برخی گروهک‌های تروریستی و دادن مشروعیت سیاسی به این گروهک‌ها دستور جدایی جبهه النصره از القاعده را صادر کرده‌اند .از آنجایی که القاعده از نظر افکار عمومی ملت‌های غربی یک گروهک ضد غربی و تروریستی تلقی می‌شود لذا اعلام جدایی جبهه النصره از القاعده می‌تواند مشورعیت لازم را به این جبهه تروریستی ببخشد و حمایت کشورهای غربی از این گروه را توجیه کند. تغییر نام جبهه النصره به فتح الشام نشان می‌دهد که گروهک های تروریستی از حلب ناامید شده و تمرکز خود را بر روی دمشق قرار داده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود پس از آزاد سازی حلب و شکست گروهک‌های تروریستی در این شهر که نزدیک به 5 سال است در اشغال این گروهک‌ها قرار دارد، رویکرد جبهه النصره، احرار الشام و ارتش آزاد بر ناامن کردن دمشق متمرکز شود. هدف اصلی این گروهک‌ها اشغال دمشق و ضربه زدن به دولت مرکزی سوریه و نزدیک شدن به مرزهای مشترک سوریه و لبنان از طریق مرزهای مشترک مضایا، زبدانی والجدیده خواهد بود. این هدف در چارچوب طرح " ب" آمریکا قرار دارد زیرا به نظر می‌رسد ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر در خصوص همکاری با عربستان و امریکا در کمک رسانی به گروهک‌های تروریستی سوریه دچار اختلاف شده است .

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، آمریکا را در سازماندهی کودتای نافرجام علیه دولت خود متهم کرده و در صدد است تا از طریق دروازه‌های تهران
و مسکو به دولت بشار اسد نزدیک شود و راه خود را از آمریکا و عربستان جدا
کند. بنابراین امریکا و عربستان تلاش دارند تا جبهه جدیدی را علیه دولت مرکزی سوریه بگشایند و از این رو قصد دارند از ظرفیت جبهه النصره که به جبهه فتح الشام تغییر نام داده و قوی ترین گروهک تروریستی  پس از داعش است، استفاده کنند. در خصوص عراق نیز، آمریکا پس از آزاد سازی احتمالی موصل تلاش خواهد کرد تا از رهگذر تحریک رهبران اقلیم کردستان به جدائی از عراق، دولت مرکزی این کشور را با یک چالش امنیتی وسیاسی جدید مواجه کند. لذا طی هفته‌های آینده رخدادهای سوریه و عراق سمت وسویی متفاوت خواهد یافت ومنطقه شاهد نوع جدیدی از تقابل گروهک‌های تروریستی با نیروهای مسلح دوکشور خواهد بود که با گذشته تفاوتی اساسی خواهد داشت .

سفر اخیر استفان دمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه به تهران و گفت‌وگوی وی با مقامات جمهوری اسلامی بی ارتباط با رخدادهای سیاسی و نظامی جدید سوریه نیست. مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که آمریکا تلاش دارد تا رضایت ایران را برای پذیرش طرح انتقال قدرت از بشار اسد به گروه های مخالف جلب کند و در غیر این صورت طرح"ب" خود را برای سرنگونی تهاجمی بشار اسد عملیاتی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.