معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن از افزایش ۴۸ درصدی صادرات بخش معدن و کتهش خام‌فروشی در این بخش در سه ماهه نخست سال ۹۵ خبر داد.

افزایش ۴۸ درصدی صادرات معدن/ خام‌فروشی در بخش معدن کاهش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، جعفر سرقینی در چهاردهمین اجلاس هیئت عمومی سالانه نظام مهندسی معدن ایران که ظهر امروز در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سالانه در کشور ۱۷.۵ میلیون تن کنستانتره و ۱۷.۵ میلیون تن گنداله تولید می شود که تمام سرمایه گذاری ها در بخش خصوصی انجام شده است.
وی با بیان اینکه ایجاد امنیت در مناطق معدنی مرهون زحمات و تلاش های معدن کاران است، گفت: تلاش  دولت تدبیر و امید بر ایجاد زیر ساخت ها است وبرهمین اساس، محدوده هایی که سال‌ها در بلاتکلیفی به سر می بردند، آزاد و کار اکتشاف در آنها انجام شد.
سرقینی ادامه داد: قوانین و مقررات به گونه ای تغییر یافتند که معدن کاران واقعی بدون واسطه بتوانند در معادن فعالیت کنند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کل مجوزهای صادره تا کنون هفت درصد سطح زمین را تحت پوشش قرار می دهد، گفت: با اجرای صحیح برنامه پهنه ها، با رشد چهار برابری در حوزه معدن پیشرفت خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: پهنه های کشور برای عملیات کاری در مقیاس های بزرگ تقسیم می‌شود تا به جای ۲۰۰ معدن کوچک ۱۰ معدن بزرگ در اختیار داشته باشیم و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.
سرقینی یکی از وظایف اصلی وزارت خانه‌ها را تهیه و تولید اطلاعات پایه دانست و عنوان کرد: در دولت یازدهم این امر به خوبی صورت گرفته است و تاکنون با گذشت سه سال از عمر این دولت ۲۵۰ هزار کیلومتر پرواز برای تهیه اطلاعات پایه انجام شده است.
وی بیان کرد: برای تکمیل زنجیره های فرآوری مواد معدنی، در سه سال گذشته ۲۴ میلیون تن ظرفیت تولید زنجیره فولاد افزایش پیدا کرده است و در سال جاری و سال آینده ۳۰ میلیون تن دیگر نیز به این میزان اضافه می شود و با انجام این کار از خام فروشی به ویژه در خراسان رضوی جلوگیری می‌شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: علی‌رغم اینکه ارزش ریالی صادرات در سه ماه اول سال جاری پنج درصد کاهش داشته است اما صادرات در بخش معدن با وجود کاهش قیمت مواد معدنی، ۴۸ درصد رشد را تجربه کرد.
سرقینی با اشاره به اینکه در سه ماهه اول سال جاری دو میلیارد دلار صادرات صنایع معدنی داشته‌ایم، اظهار کرد: علاوه بر ۳۵ میلیون تن تولید فولاد در سنگان، معادن کوچک مس و طلا نیز در حال فعالیت هستند.
وی خاطرنشان کرد: تا پیش از این خراسان رضوی تنها با تولید سنگ های زینتی شناخته می شد اما با رشد صنایع معدنی در استان، در زمینه استخراج مس و طلا نیز فراهم شده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به معدن سنگان ادامه داد: در هیچ جای دنیا و در هیچ معدنی این حجم از سرمایه گذاری در یک معدن وجود ندارد که خود گواه رشد صنایع معدنی در خراسان رضوی است.
سرقینی با تاکید بر اینکه فعالیت های معدنی توقف پذیر نیستند، گفت: ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از دیگر مزایای فعالیت های معدنی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.