قدس آنلاین/ ایرانشهر / حسین سپاهی: معضل بیکاری و فقر اقتصادی در جنوب سیستان و بلوچستان پیامدهای مخربی را تاکنون از خود به جای گذاشته و در صدها مورد موجب از هم گسستگی کانون گرم خانواده ها شده است.

جوانان سیستان و بلوچستان در انتظار رونق بازارچه های مرزی

ایرانشهر - حسین سپاهی / معضل بیکاری و فقر اقتصادی در جنوب سیستان و بلوچستان پیامدهای مخربی را تاکنون از خود به جای گذاشته و در صدها مورد موجب از هم گسستگی کانون گرم خانواده ها شده است.

بیراهه نیست اگر بگوییم داشتن شغل شاه کلید حل مشکلات است. زیرا وقتی پای حرف مردم بنشینی دغدغه‌هایی را می‌شنوی که ارتباط مستقیم با زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن ها دارد.

امروزه اگر از جوانان بپرسیم که بزرگترین مشکل زندگی‌شان چیست؟ به راحتی می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد آن ها بیکاری را نخستین مشکل خود اعلام می‌کنند.

یک شهروند ایرانشهری در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ایرانشهر جوانترین شهرستان کشور است که متأسفانه بیکاری، اعتیاد و مواد مخدر چهره این شهرستان را زشت و دچار چالش کرده است.

وی بیان کرد: استان ما به عنوان یک استان محروم و دور افتاده مرزی ناامن شناخته شده در حالی که نمایندگان مجلس باید واقعیت های استان را نشان دهند و این مهر ناامنی را از پیشانی استان و شهرستان بردارند تا شاید راهی برای ورود سرمایه گذاران به استان باشد.

مراد زهی افزود: البته ما خدمات مسؤولان را انكار نمي كنيم، اما بايد جديت بيشتري صورت گيرد.

 

* بروز مشکلات روحی با پدیده بیکاری در جوانان

به گفته وی افراد تحصیل‌کرده زیادی از نعمت شغل و درآمد محروم هستند، بیکاری سبب از بین رفتن انگیزه افراد و بیاهمیت جلوه دادن آینده میشود که باید به این موضوع بیش از پیش توجه شود. زیرا گاهی افراد تحصیل‌کرده بهناچار برای امرار معاش و گذراندن امور زندگی، به مشاغل کاذب روی آورده تا بتوانند مایحتاج زندگی را فراهم کنند.

یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد در گفتوگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه بیکاری در افراد تحصیل‌کرده موجب بروز مشکلات روحی میشود، اظهار کرد: زمانی که فردی سرپرست خانواده است، بدون درآمد هرگز نمیتواند مایحتاج زندگی روزانه را فراهم کند و بهنوعی دچار سرخوردگی می‌شود.

این شهروند افزود: دیگر تنها اعتیاد نیست که بلای خانمان سوز شده است، اکنون بیکاری به تنهایی قادر به خشکاندن ریشه شادابی جوانان کشور شده و همچون زنجیری مشکلات دیگری چون افزایش سن ازدواج، افسردگی، سرقت، قاچاق و جنایت را نیز به دنبال خود به بار می آورد.

محمد ناروئی جوان 28 ساله ای است که در گفت و گو با قدس اظهار کرد: به عنوان یک جوان از مسؤولان می خواهم که آینده شغلی مرا تضمین کنند زیرا وقت و انرژی جوانی ام را برای تحصیل و خدمت به این کشور هزینه می کنم و این درست نیست که به جمع بیکاران این کشور اضافه شوم.

 

دولت برای بیکاری جوانان تدبیر کند

یکی از اهداف مهم بازارچه های مرزی، افزایش ضریب امنیت و اطمینان در این مناطق از طریق توسعه تجارت و ایجاد شغل برای مردم مرزنشین است. در واقع با ایجاد اینگونه بازارچه ها ضمن آن که انگیزه لازم برای اقامت اهالی بومی در این نواحی فراهم می شود از طرف دیگر با حضور مردم ضریب امنیت افزایش می یابد.

در برخی از گزارش ها اشاره شده که در نواحی ای که بازارچه تعطیل شده انجام فعالیت های تجارت سیاه (تجارت مواد مخدر و مشروبات الکلی) افزایش یافته است.

به عقیده کارشناسان بازارچه های مرزی و رونق آن از گام‌ها و روش‌های مؤثر برای تأمین امنیت پایدار، تثبیت و ماندگاری جمعیت و ایجاد اشتغال در مناطق مرزی است که متأسفانه بیشتر از جنبه شعاری و تبلیغاتی برخوردار بوده و در عمل کاری مثبت برای بهره گرفتن از ظرفیت‌های آن و رفع مشکلات و نیازهای ساکنان این مناطق مرزی صورت نگرفته است.

یک شهروند ایرانشهری گفت: در استان سیستان و بلوچستان؛ بازارچه مرزی شهر مرزی جالق با پاکستان بسته شده و فقط چند نفر تاجر کار می کنند، بنا بر این جا دارد که بازارچه های مرزی میلک زابل، پیشین سرباز و کوهک برای جلوگیری جوانان از بیکاری و روی آوردن آن ها به شغل های کاذب تجارت به صورت چمدانی راه اندازی شود.

براهویی با بسته شدن این سه بازارچه مرزی استان توسط افغانستان، به بهانه نبود گمرک، رنجی جانکاه متوجه مرزنشینان شده است، افزود: نباید از این نکته غفلت کرد که بسیاری از فرصت‌سوزی ها به‌دلیل پیگیری نکردن مناسب رخ داده است.

 

•      ضرورت راه اندازی بازارچه های مرزی

مرزنشینان گفتند: مسؤولان ذی ربط چندبار به روستاهای مرزی سر زدند و گفتند که مشکل و درد جوانان چیست که قاچاق سوخت انجام می دهند. آیا پرسیده اند که در هربار قاچاق سوخت چه مقدار پول می گیرند. آیا پرسیده اند که چرا جوان های با استعداد و آینده سازان کشور در حاشیه دریای مکران یا عمان و مرز پاکستان و افغانستان زندگی می کنند چرا ترک تحصیل می کنند.

آن ها می افزایند: کدام مادر راضی است که پسرش به خاطر 200هزار تومان به خاطر قاچاق سوخت جان خود را از دست بدهد.

 حقیقت چیست؟ بله حقیقت این است که بسیاری از مردم مرزی بیکارند از این رو تلاش برای راه اندازی و رونق دوباره بازارچه های مرزی ضروری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.