قدس ‌آنلاین- بیرجند: مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد: ۲۵ هزار و ۲۱۴ نفر سالمند در شهرهای استان و ۳۷ هزار و ۸۵۰ نفر نیز در روستاهای استان اقامت دارند.

بیش از ۳۷ هزار سالمند در روستاهای خراسان جنوبی زندگی می کنند

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، غلام‌عباس عزیزی ظهر امروز در شورای ساماندهی سالمندان خراسان جنوبی اظهار داشت:از این میزان 31 هزار و 278 نفر مرد و 31 هزار و 788 نفر زن سالمند هستند.

از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت به تمامی افراد بالاتر از 60 سال سالمند اطلاق می شود و سالمندی بسیار قبل از اینکه ظاهر شود شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه فرآیند سالمندی از 60 سالگی آغاز می‌شود و با بیماری‌ها و سستی‌های جسمانی و روانی همراه است افزود: این دوره با عوامل اجتماعی مانند آشیانه خالی و بازنشستگی و ضعف جسمانی و روانی همراه است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بحث تغییرات جمعیتی سالمندان و تغییر هرم سالمندی جمعیت سالمندی رو به افزایش است بیان کرد: در آخرین سرشماری انجام شده 800 میلیون نفر از جمعیت دنیا را سالمندان تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1430 تعداد 2 میلیارد نفر سالمند در دنیا داشته باشیم.

عزیزی تصریح کرد: همچنین بر اساس سرشماری سال 1375 جمعیت بالای 60 سال در کشور 6.6 درصد، سال 1385، 7.26 درصد و در سال 1390، 8.2 رسیده است که نشان دهنده رشد سریع سالمندی کشور است.

وی خاطرنشان کرد:برآوردهای رسمی بیانگر آن است که در صورت تداوم روند موجود جمعیت سالمند کشور تا سال 1405 (در مقایسه با سال 1385) حدود 3 برابر افزایش یافته و به مرز 1505 میلیون نفر خواهد رسید.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به آمار سالمندان استان اظهار داشت:همچنین 25 هزار و 214 نفر سالمند در شهرهای استان و 37 هزار و 850 نفر نیز در روستاهای استان اقامت دارند.

عزیزی با اشاره به اینکه سالمندی پدیده قابل انتظاری است افزود: در بحث ساماندهی سالمندان باید قبل از ورود به سالمندی برای آنها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و همچنین بحث تغذیه و کار بسیار مهم است و کمک می‌کند فرد سالم پا به عرصه سالمندی بگذارد.

وی  با اشاره به اینکه باید سعی شود تا بعد از شروع سالمندی نیز سالمندی سالم و با نشاط داشته باشیم بیان کرد: در این راستا باید تلاش کنیم تا به لحاظ جسمی و روانی نیز سالمندی سالم و با نشاط داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با توجه به انتظارات از دستگاه‌های اجرایی عضو شورای سالمندان افزود: در اجرایی کردن منشور حقوق سالمندان دستگاه‌ها ملزم شوند و کلاس‌های آموزشی در خصوص شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری اردوهای زیارتی و مناطق گردشگری و آموزش‌های لازم برای تکریم سالمندان از دیگر انتظارات از دستگاه‌ها است.

عزیزی گفت: احیای سرمایه اجتماعی از دغدغه‌های ما است سال گذشته در حوزه کاری سالمندان خراسان جنوبی رتبه 5 کشوری را به خود اختصاص داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.