قدس آنلاین/ مریم سادات کاظمی: شبکه الجزیره بتازگی در گزارشی اعلام کرده است، شمار گردشگران خارجی پس از توافق هسته ای ایران در سال گذشته و لغو تحریم‌ها افزایش یافته است.

ایرانیان میهمان‌نواز آمار گردشگران را بالا بردند / درآمد ۸میلیارد دلاری ایران از گردشگری

زمانی که بهار گذشته فیلمی با عنوان «به ایران سفر نکنید» در اینترنت به نمایش درآمد، بسیاری از ایرانیان نگران شدند که مبادا این اقدام نیز گامی دیگر در جهت ضربه زدن به وجهه کشورشان باشد، اما به گفته بنیامین مارتینی، فیلمساز فرانسوی، هدف این فیلم کاملاً متفاوت بوده و سعی شده تا به این ترتیب با تصورات رایجی که در مورد ایران وجود دارد، مقابله شود. این فیلم صدها هزار بار در شبکه‌های اجتماعی بخصوص توسط ایرانیان داخل کشور به اشتراک گذاشته شده است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مردم دنیا به دلیل انبوه خبرهای گوناگون، اطلاع درستی از ایران ندارند، در حالی که ایران در حال تغییر است و ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارد. صمیمت مردم، غنای فرهنگی و مناظر زیبا و شگفت انگیز برگ برنده ایران برای جذب گردشگران است.

 

طی سالیان اخیر، صنعت گردشگری در ایران اتفاقات تازه ای را در این زمینه تجربه می‌کند. به گزارش سازمان جهانی گردشگری، پس از سال 2013 تعداد گردشگران به 8/4 میلیون نفر افزایش یافته است. توافق هسته ای ایران در سال 2015 و لغو تحریم‌ها توانست دریچه تازه ای از ورود گردشگران به این کشور را بگشاید. در سال گذشته، سازمان گردشگری ایران اعلام کرد که ورود 2/5 میلیون گردشگر با هزینه متوسط 1700 دلار در طول اقامت، موجب درآمدزایی بیش از هشت میلیارد دلار شده است.

ایران با ثبت 20 اثر تاریخی در یونسکو به عنوان رکوردار در خاورمیانه مطرح است که از جمله بقایای پرسپولیس و بازارهای قدیمی تبریز و تهران همواره بازدیدکنندگان بسیاری را مجذوب خود می کند.

به گفته یکی از مدیران تورهای گردشگری، این صنعت در ایران در حال رشد است و به منظور ادامه، نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. در بخشی از افق اقتصادی 20 ساله، ایران برنامه ای برای استقبال از 20 میلیون گردشگر خارجی را تا سال 2025 دارد که به طور قطع نیاز به برنامه ریزی دقیق احساس می شود. در حال حاضر رزرو هتل در شهرهای گوناگون، تهیه بلیت داخلی هواپیما و قطار و نبود امکان استفاده همیشگی از کارت‌های اعتباری از جمله مشکلاتی است که گردشگران خارجی از آن گله مندند.

تأثیر لغو تحریم در رونق صنعت گردشگری از این روست که ایران پس از آن توانست ناوگان هوایی خود را ارتقا داده و با شرکت‌های معتبری برای خرید یا اجاره هواپیما قرارداد ببندد. بیشترین تعداد گردشگران در سال گذشته به استرالیا و آلمان اختصاص داشت، البته گردشگرانی از کشورهای دیگر مانند ایتالیا، اسپانیا و آمریکا نیز از مناطق دیدنی ایران بازدید کردند.

یکی از اقدام‌های ایران برای جذب گردشگر بیشتر، ارایه ویزای 30 روزه به اتباع 190 کشور دنیاست. البته برای اتباع آمریکا و انگلستان محدودیت‌هایی برای سفر مستقیم به ایران وجود دارد.

اما در پایان، آقای مارتینی اشاره می کند که ایرانیان، مردمانی بسیار خونگرم و میهمان‌نواز هستند و از هیچ کاری برای پذیرایی از مهمان دریغ نمی‌کنند. همچنین اگر با مسأله ای روبه رو شوند که احساس کنند وجهه کشورشان تحت تأثیر قرار می گیرد، بسرعت واکنش نشان داده و سعی در تغییر آن به بهترین شکل دارند.

* منبع: Al Jazeera

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.