قدس آنلاین/یاسمین مشرف: درختان می توانند با بیرون کشیدن کربن از هوا، روند گرم شدن سیاره ما را کندتر سازند؛ به عبارت دیگر جنگل ها، ۲۵ تا ۳۰ درصد گازدی اکسید کربن- یک گاز گلخانه ای قوی- که توسط انسان ها وارد جو می شود را جذب می کنند و بنابراین نقشی حیاتی در کاهش سرعت و میزان تغییرات آب و هوایی دارند. اما این تصفیه کنندگان طبیعی هوا، فقط در صورتی می توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند که از سلامت برخوردار باشند.

آیا جنگل ها، ما را از تغییرات آب و هوایی نجات خواهند داد؟

یک مطالعه تازه نشان می دهد تغییرات آب و هوایی، به میزان قابل توجهی از رشد درختان جلوگیری کرده و مانع  جذب کربن توسط آن ها می شود. بر اساس نتایج تهدید کننده این مطالعه که  بتازگی در ژورنال Ecology Letters منتشر شد، تاثیری که جنگل ها در کاهش سرعت و میزان تغییرات آب و هوایی در آینده خواهند داشت، کمتر از چیزی است که تاکنون پیش بینی می شده است.

به گفته محققان، تابستان های گرم تر و طولانی تر می توانند به زودی درختان را به شکل غیر قابل بازگشتی  تضعیف کرده و با تخریب جنگل ها- در برخی موارد تا سال 2050- آن ها را به منابعی از کربن تبدیل کنند. «مارگارت ایوانز» استادیار محقق دانشگاه «آریزونا» و سرپرست این مطالعه می گوید: «جنگل های تخریب شده، درست مثل ترموستاتی هستند که خراب شده باشد.» ایوانز توضیح می دهد: «جنگل ها با بیرون کشیدن دی اکسید کربن از جو، مانند یک شویانه عمل می کنند. اما هرچقدر آب و هوا گرم تر شود، رشد درختان کندتر می شود و هرچقدر کربن کمتری توسط درختان جذب شود، تغییرات آب و هوایی سریع تر اتفاق می افتند.»

ایوانز و همکارانش برای دانستن اینکه هر درخت در طول یک سال مشخص چه میزان رشد می کند، بیش از 2 میلیون ثبت تاریخی حلقه های رشد درختان سرتاسر آمریکای شمالی را بررسی کردند. آنها سپس این میزان رشد را در ارتباط با شرایط آب و هوایی آن سال مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند پیش بینی کنند که شرایط  آب و هوایی آینده کره زمین، چگونه با رشد گیاهان ارتباط خواهد یافت.

نتایج به دست آمده نشان داد، دمای بالاتر می تواند در کوتاه مدت، برای رشد درخت مفید باشد؛ اما نقطه اوجی برای این دما وجود دارد و دماهای بالاتر از این نقطه، برای درختان زیانبار هستند. به عنوان نمونه، در جنوب غرب آمریکا و نیز در  کانادا و آلاسکا، جنگل ها به دلیل تابستان های گرم تر، احتمالا شاهد 75 درصد کاهش رشد بوده و این شرایط در نهایت به معنی مرگ درختان خواهد بود. «نوا چارنی» یک محقق از دانشگاه آریزونا و از دیگر نویسندگان این تحقیق در این زمینه می گوید: «وقتی نرخ رشد درخت در واکنش به عوامل استرس زایی نظیر سرما و خشکسالی کند می شود، درخت می تواند به مدت چند سال این شرایط را تحمل کند، اما با گذشت زمان و تحلیل رفتن منابع درخت، آسیب پذیری آن نسبت به عوامل استرس زا بیشتر می شود. هر یک سال رشد کندتر به معنی انعطاف پذیری کمتر درخت است.» به گفته «والری تراوت» استادیار دانشگاه آریزونا و یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق، گرما در نهایت تا رسیدن درخت به نقطه شکست به آن فشار وارد خواهد کرد. در نهایت یک جنگل، می تواند از یک عامل مفید برای طبیعت، به یک منبع تولید کربن تبدیل شود.

به عنوان مثال، در مدل های عمده آب و هوایی، پیش بینی می شد جنگل های شمالی پهناور آلاسکا با گرم تر شدن زمین، رشد و سرسبزی بیشتری داشته باشند. محققان می گویند ما روی این جنگل ها به عنوان شویانه مهم کربن و منبع جلوگیری کننده از بدترین تغییرات آب و هوایی حساب می کردیم. اما شبیه سازی های تیم تحقیقاتی نتیجه معکوسی را  نشان داد. به گفته تراوت: «باور بر این است که گرم تر شدن کره زمین، تاثیرات مثبتی بر جنگل های شمالی خواهد داشت، اما ما هرگز به چنین نتیجه ای نرسیدیم. به جای رشد بیشتر، ما شاهد قهوه ای شدن برگ درختان بودیم.»

نوا چارنی می گوید: «نتیجه به دست آمده، بر اهمیت بالقوه رویکردهای مدیریت جنگل به منظور کاستن از میزان کاهش رشد جنگل ها، آنگونه که در این مطالعه پیش بینی شده است، تاکید می کند.»

منبع: نیوزویک

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.