رئیس کمیسیون سیاست خارجی فراکسیون سبزها در آلمان در مقاله‌ای انتقاد شدیدی به انفعال و یکجانبه گری جامعه بین‌المللی در برابر اقدامات عربستان سعودی در یمن وارد کرده و از بزرگترین فاجعه انسانی زمان حال در این کشور سخن گفت.

تسلیحات آلمانی ابزار فجایع یمن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "امید نوری پور"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان در مقاله‌ای که در روزنامه "فرانکفورتر روند شای" به چاپ رسیده است به شرح اوضاع فاجعه بار یمن پرداخته و تصریح کرد: بزرگترین فاجعه انسانی زمان حال که تا حد زیادی مورد بی توجهی جامعه جهانی قرار گرفته است در یمن رخ می دهد.

بزرگترین فاجعه انسانی زمان حال در یمن

این سیاستمدار بلند پایه حزب سبز آلمان در بخش دیگری از این مقاله نوشت: تقریبا 15 میلیون انسان در فقیرترین کشور جهان عرب به کمک های انسانی نیازمندند، این جنگ بیش از 6 هزار قربانی گرفته است، 2.8 میلیون نفر از وطن خود بیرون رانده شده اند؛ بر اساس جدیدترین آمار یونیسف حدود 1.5 میلیون کودک در یمن دچار سوء تغذیه هستند که 370 هزار نفر از آن ها تحت تاثیر سوء تغذیه حاد آسیب دیده اند و در معرض عواقب جدی بلند مدت رشد جسمی و ذهنی قرار دارند.

بسیاری از بیمارستان‌های یمن بمباران شده اند، اکثر کلینیک ها برق ندارند. بیماران مزمن از جمله بیماران دیالیزی و دیابت به شدت تحت تاثیر این شرایط قرار داشته و آسیب می بینند.

القاعده از جنگ یمن سود می‌برد

وی با اشاره به درگیری ها و اختلافات بین قبایل مختلف در این کشور فروپاشی جامعه یمن را فاجعه بار دانسته و گفت: مکانیسم حل سنتی این تعارض ها به حد پایین ظرفیت خود رسیده است. در این میان به ویژه گروه های افراطی از جمله القاعده از این شرایط سود می برند.

در توضیح شرایط یمن بسیاری سریعا مسئله جنگ نمایندگی بین عربستان و ایران و اختلافات بین شیعه و سنی را مطرح می کنند.

جنگی فاجعه بار به رهبری عربستان و حمایت آمریکا و انگلیس

در ادامه آمده است : ریشه های این اختلافات بسیار پیچیده تر است و هر دو طرف سهم خود را در تشدید این اختلافات داشته اند. اما وخامت اوضاع انسانی در یمن تازه زمانی آغاز شد که یک ائتلاف از کشورهای عربی با رهبری عربستان سعودی و کمک فعالانه آمریکا و انگلیس در مارس 2015 اختلافات داخلی یمن را به جنگی که تا امروز ادامه پیدا کرده است گسترش دادند. این روزها با توجه به گفتگوها و مذاکرات در کویت این تهدید وجود دارد  که سومین تلاش برای یافتن راه حلی برای این اختلافات با شکست مواجه شود.

واکنش یکجانبه جامعه بین‌المللی به جنگ یمن

در ادامه این مقاله آمده است: جامعه بین المللی در یمن بسیار یکجانبه واکنش نشان می دهد. جامعه بین المللی از دور نظاره گر بود وقتی که عربستان سعودی ترتیبی داد که تقاضا برای تحقیقات مستقل درباره جنایات جنگی احتمالی همه احزاب درگیر در یمن در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصویب نشود با وجود اینکه علامت های آشکاری درباره ارتکاب این گونه جنایت ها در یمن وجود داشت.

جامعه بین المللی همچنین از دور نظاره گر بود وقتی که عربستان سعودی سازمان ملل را با تهدیدهای مالی مورد اخاذی قرار داده تا این کشور را از لیست کشورها و موسساتی که حقوق کودکان را نقض می کنند حذف کند. اگر چه گزارش های سازمان های غیر دولتی سعودی و سازمان ملل نشان می داد که عربستان به صورت انبوه حقوق کودکان را در جنگ یمن نقض می کند.

قصور دولت آلمان در اتخاذ موضعی آشکار در برابر جنگ یمن

در ادامه این مطلب آمده است: دولت آلمان نیز از ابتدا در این باره قصور و کوتاهی کرده است که در جنگ یمن از با موضع آشکاری سخن بگوید. وزیر امور خارجه آلمان چند روز بعد از شروع بمباران های فاجعه بار در یمن اقدامات عربستان سعودی را قابل درک دانست. برخی از نمایندگان دولت ائتلافی آلمان هم این اظهارات مضحک وزیر خارجه را تایید کرده و درباره عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن ابراز شادمانی کردند.

استفاده از تسلیحات آلمانی در جنگ یمن

به گفته امید نوری پور مدارک و شواهد مشخصی وجود دارد مبنی بر اینکه تسلیحاتی از آلمان و یا با مجوز ساخت آلمان در یمن به کار برده می شود. با این همه آلمان همچنان تسلیحات نظامی را به احزاب جنگی در این منطقه ارائه داده که متناقض با مفاد قوانین صادرات تسلیحات کشور ما است.

در اینجا دولت آلمان تلاش می کند این بهانه را بیاورد که مجوز صادرات این تسلیحات از مدتها پیش داده شده است و این کالاهای صادراتی هیچ ارتباطی به جنگ یمن نداشته و یا دیگر کشورها مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه کالاهای تسلیحاتی در اندازه بیشتری به این احزاب جنگی ارائه می دهند.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: این گونه تحویل ها و این حمایت ها همان گونه که در جنگ یمن نشان می دهد عواقب موجودیتی برای بسیاری از انسان ها دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.