حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه با برگزاری باشکوه جشن های دهه کرامت، در جهت معرفت افزایی جامعه تلاش می کنیم، گفت: اهل بیت(ع) محورهمدلی، همزبانی و وحدت هستند.

اهل بیت(ع)؛ محورهمدلی، همزبانی و وحدت هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی، در مراسم افتتاحیه بزرگداشت دهه کرامت در استان تهران که عصر روز گذشته (14 مرداد ماه) در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبد العظیم الحسنی(ع) برگزار شد، گفت: «هجرت»، یکی از نکاتی است که در تاریخ اسلام بسیار سرنوشت ساز و تعیین کننده بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه «هجرت» آغاز تاریخ فرهنگ دینی ماست، بیان کرد: از زمانی که پیامبرمکرم اسلام (س) از مکه به سوی مدینه حرکت کردند، آن دوران آغاز بسیاری از تحولات و اتفاقات به شمار آمد و از همان جا، شاهد دستاوردهای بسیاری بوده ایم، به گونه ای که بعد از 100 سال از این هجرت، صدای اذان از کنار دیوار چین به گوش رسید و این حرکت تاثیر بسیار بالایی در سرنوشت جهان آن روز و امروز داشته است.

 

مسئول شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت دومین هجرت را که در تاریخ اسلام بسیار تاثیرگذار بوده است، هجرت امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از مکه به کربلا نام برد و افزود: حوادثی که درآن روز (عاشورا) اتفاق افتاد، مبدا بسیاری از تحولات و انقلاب های جهان قرار گرفت و هنوز هم از آن سرچشمه زلال انسان های آزاده بهره می گیرند.

 

حجت الاسلام سلیمانی، هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو را سومین هجرت تاریخ اسلام دانست و خاطر نشان کرد: این هجرت در تاریخ اسلام بسیار ممتاز و تاثیرگذار بوده، به طوری که تحولات فراوانی در منطقه به ویژه ایران به همراه داشته است و می بینیم که اتفاقات بزرگی که در آن دوران در منطقه رخ می دهد، به خاطر همین سفر بوده است.

 

وی ادامه داد: اگر چه سفر امام رضا (ع) به مرو در ظاهر به اجبار، زور و تهدید بوده است، اما هنر آن حضرت این بود که این تهدید را به فرصت تبدیل کند. امام رضا(ع) توانست در یک مقطع کوتاهی برنامه و نقشه های مامون را آشکار کند و از این طریق فرهنگ ناب اسلامی را به  مردم آن دوران و آیندگان معرفی کند.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به مناظرات و جلسات علمی امام رضا(ع) اظهار کرد: همه این جلسات روزنه هایی بود که توانست نور ایمان را در دل مردم ایران بتاباند و آنها را تربیت کند و حتی مخالفانشان را به عقب راند.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به سفرهای متعددی که بعد از هجرت امام رضا(ع) به ایران شکل گرفت، گفت: یک سال بعد از هجرت امام رضا(ع) به مرو، حضرت معصومه(س) برای دیدار برادر حرکت می کنند و  پس از ورود به ایران به دلیل مسمومیت و یا بیماری دچار ناراحتی می شوند و درخواست می کنند که ایشان به شهر قم برده شوند.

 

وی به پیش بینی امام صادق (ع) و معرفی شهر قم به عنوان حرم اهل بیت (ع) اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) فرموده بودند که از ما در شهر قم خانمی مدفون  می شود، که هر کس وی را زیارت کند، بهشت برای او به ارمغان آورده خواهد شد.

 

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هجرت حضرت معصومه (س)، مبدا بسیاری از اتفاقات بوده است، اذعان کرد: اگر خط هجرت حضرت معصومه(س) را دنبال کنیم، می بینیم که اتفاقاتی که در دوران انقلاب اسلامی و سال 57 رخ داده است، همه حکایت از هدایت ائمه اطهار(ع) و امام زادگان دارد. هر کدام از این امامزادگان در هر نقطه از ایران و دیگر کشورها که قرار گرفته اند، مشعل فروزان اسلام در آنجا روشن شده است و علاقه مندان از نور اسلام بهره برده اند.

 

حجت الاسلام سلیمانی به هجرت حضرت شاهچراغ(ع) به ایران هم اشاره کرد و ادامه داد: ایشان با تعدادی از سادات در نزدیکی شیراز توسط حکومت وقت مورد هجوم قرار گرفتند و بر اثر جنگی که رخ داد، بسیاری از یاران ایشان به شهادت رسیدند و ایشان و  برخی از دوستانشان برای مدتی مخفی شدند که بعد ازشناسایی محل سکونتشان مورد هجوم قرار گرفت و  خانه بر سر آنها خراب شد و بعدها مقبره حضرت شاهچراغ(ع) آشکار شد.

 

وی با بیان اینکه در مقاطع تاریخی زندگی حضرت معصومه(س)،حضرت شاهچراغ(ع)،حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و دیگر امامزادگان همچون حضرت حمزه(ع) و حضرت طاهر(ع) اتفاقات جالب وجود دارد، گفت: لازم است، پایان نامه هایی در مورد شرح زندگی این امامزادگان تهیه شود و از فرصت های علمی خودمان برای بررسی زندگی، آثار و تحولات آنها بهره ببریم.

 

مسئول شورای هماهنگی بزر گداشت دهه کرامت خاطر نشان کرد: اگر امروز آثار قرآنی، فکری، علمی و معارف اهل بیت(ع) در کشور موج می زند و به مناسبت دهه کرامت، هزاران جلسه در سراسر کشور شکل می گیرد، به دلیل ارادتی است که ریشه در تاریخ دارد و از همان ابتدا این اعتماد و  پیوند وجود داشته است.

 

حجت الاسلام سلیمانی به تاریخچه تشکیل شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت اشاره کرد و گفت: جشنواره امام رضا(ع) در سال ۸۲ در مشهد مقدس کلید خورد و برخی استان ها در برگزاری این جشنواره مشارکت کردند، آرام آرام این جشنواره به صورت ملی در افکارعمومی مدیران شناخته شد و امروز به عنوان یکی از امتیازات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید.

ضرورت مردمی برگزار شدن جشن های دهه کرامت

وی ادامه داد: درسال 87 با بررسی هایی که صورت گرفت، ضرورت مردمی برگزار شدن جشن های دهه کرامت احساس شد، تا این جشن ها تنها به صورت اداری و دولتی برگزار نشود، بنابراین تلاش کردیم از دیگر ظرفیت ها هم در برگزاری جشن های دهه کرامت استفاده کنیم و با این نگاه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان محور این حرکت تعیین شد.

 همکاری 34 دستگاه در برگزاری باشکوه جشن های دهه کرامت

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همکاری 34 دستگاه، نهاد دولتی و غیر دولتی در برگزاری جشن های مردمی دهه کرامت خاطر نشان کرد: با همکاری این دستگاهها، امروز شاهد حرکت و برنامه ریزی ملی در حوزه دهه کرامت هستیم.

تصویب روز امام زادگان و بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع)

حجت الاسلام سلیمانی اذعان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، برنامه های دهه کرامت از اول ذی العقده(ولادت حضرت  معصومه(س)) از شهر مقدس قم آغاز می شود و در روز یازدهم ذی القعده (ولادت امام رضا(ع)) در مشهد مقدس پایان می یابد. علاوه بر آن در سال های اخیر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز پنجم ذی القعده به عنوان روز بزرگداشت امام زادگان و روز ششم ذی القعده  روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) نامگذاری شد.

 

وی با اشاره به برگزاری برنامه های گسترده از سوی آستان های قدس رضوی، آستان مقدسه حضرت معصومه(س) و آستان حضرت شاهچراغ(ع) همزمان با دهه کرامت گفت: قریب 50 برنامه از سوی آستان حضرت شاهچراغ(ع) برای ایام دهه کرامت تدارک دیده شده است و اخیرا در جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت که در آستان حضرت عبد العظیم الحسنی(ع) برگزار شد، آیت الله محمدی ری شهری، تولیت این آستان برای تقویت برنامه های دهه کرامت اعلام آمادگی کرد.

 

دبیر ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: آستان مقدس امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با انتقال تجربیات یکدیگر، تلاش می کنند از ظرفیت هایشان در برگزاری باشکوه تر جشن های دهه کرامت بهره ببرند و قرار است در شب ولادت امام رضا(ع ) در مشهد مقدس تفاهم نامه ای را برای همکاری بیشتر به امضا برسانند.

 

حجت الاسلام سلیمانی تصریح کرد: علاوه بر آن تولیت آستان های عتبات عالیات نیز قرار است، برای همکاری بیشتر در برنامه های دهه کرامت در شب ولادت امام رضا(ع)  در مشهد مقدس حضور یابند.

 

وی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) محور همدلی، همزبانی و وحدت هستند، گفت: اگر بر اساس این محور، برنامه ریزی های هدفمند و هوشمندانه صورت گیرد، برکات بسیاری به همراه خواهد داشت.

 

 دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد  کشور با اشاره به اینکه مردم با برگزاری باشکوه جشن های  دهه کرامت به دنبال تحقق این فرموده خداوند هستند، «ما ازشما هيچ مزد و پاداشى برای رسالتمان درخواست نمى كنیم؛ جز دوست داشتن اهل بیت(ع)»، تصریح کرد: این مودت دارای الزاماتی همچون «شناخت»، «معرفت» و«تبعیت» است، اگر این الزامات در کنار محبت شکل گیرد، به طور قطع آن چیزی که رضای خداوند است، محقق می شود.

 اهتمام به معرفت افزایی مردم

حجت الاسلام سلیمانی ابراز کرد: باید با برگزاری جشن های دهه کرامت، تلاش کنیم که در جهت معرفت افزایی جامعه تلاش کنیم و برنامه ها را به مسیری که ما را به سبک و زندگی اهل بیت(ع) نزدیک می کند، پیش ببریم.

 

وی با اشاره به همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جامعه المصطفی العالمیه در ترویج و گسترش فرهنگ رضوی بیان کرد: امروز برنامه های دهه کرامت از مرزهای کشور فراتر رفته است، به گونه ای که جشن های این ایام در 77 کشور جهان برگزار می شود و در دو هزار نقطه از کشور، پرچم ترویج فرهنگ رضوی برافراشته شده است که اینها از برکات سنت حسنه ای است که افراد پاکدل و دلسوز بنیان گذاشتند.

 

بنابراین گزارش، در این مراسم به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) خادمان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) جمع خوانی کرده و پرچم ضریح ایشان در حرم عبدالعظیم(ع) به اهتزاز درآمد.

 

شایان ذکر است، از یکم ذی القعده، میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد امام رضا(ع) دریازدهم ذی القعده دهه کرامت نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.