مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم گفت: با واکسیناسیون ۱۷۰۰۰ راس از دام های اهلی شهرستان خاتم بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از احتمال شیوع این بیماری و سرایت به حیات وحش منطقه جلوگیری به عمل آمد.

واکسیناسیون دام، احتمال شیوع بیماری طاعون در حیات وحش را کاهش می دهد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، دکتر محمد امین قدیمی اظهارداشت :  واکسیناسیون دام های اهلی شهرستان خاتم به خصوص در روستاهای همجوار با مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش بر علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) با همکاری و هماهنگی اداره محیط زیست شهرستان خاتم از اوایل سال جاری در دستور کار این شبکه قرار گرفت و کلیه همکاران این شبکه با تلاشی مضاعف توانستند تعداد 17000 راس دام اهلی را در این شهرستان بر علیه این بیماری واکسینه کنند تا از شیوع این بیمار ی و سرایت به حیات وحش منطقه جلوگیری به عمل آورند.

وی افزود: طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR) یک بیماری به شدت ویروسی با انتشار سریع است که بیشتر نشخوار کنندگان کوچک از قبیل گوسفند و بز را مبتلا می کند. نشخوارکنندگان وحشی از جمله کل و بز، قوچ و میش و آهو نیز میزبان این ویروس هستند و بیماری از دام اهلی به آنها سرایت می کند. تلفات ناشی از این بیماری در حیات وحش به خصوص گونه های کل و بز و قوچ و میش به مراتب بیش از دام اهلی است.

مسئول شبکه دامپزشکی خاتم تصریح کرد: این بیماری قابل سرایت به انسان نبوده و در اثر تماس با لاشه یا حیوان بیمار نیز، عامل بیماری زا به انسان منتقل نمی شود. عامل بیماری که همان ویروس است در خارج از بدن میزبان، ضعیف بوده و مدت کوتاهی زنده می ماند.

 

قدیمی از اجرای فاز دوم طرح واکسیناسیون PPR خبر داد و گفت :در فاز جدید برنامه ریزی و تهیه واکسن برای واکسیناسیون 30هزار راس دام صورت گرفته و از دامداران خواست که با همکاری کارشناسان شبکه دامپزشکی این شهرستان در پوشش هر چه بهتر این طرح شرکت نمایند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.