معاون برنامه ریزی و توسعه ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، با بیان اینکه مساجد در زمینه ترویج اقتصاد مقاومتی فعال شوند، گفت: این مراکز عبادی با توجه به نیاز واقعی و اساسی جامعه، کارکرد های مختلفی داشته‌اند.

 مساجد در زمینه ترویج اقتصاد مقاومتی فعال شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، سعید سعادتی گفت: اهمیت جایگاه مسجد به عنوان پایگاه اعتقادی و مردمی محکم در ساختار و شاکله جامعه اسلامی و نقش محوری آن در طول تاریخ اسلام در هدایت مردم و همچنین در عرصه های عبادی، آموزشی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و ... بر کسی پوشیده نیست.

 

مسجد کارکردهای غیر عبادی نیز دارد

وی تصریح کرد: مساجد علاوه بر کارکرد دایمی خود در زمینه عبادی و دینی در برهه های مختلف با توجه به نیاز واقعی و اساسی جامعه کارکرد های مختلفی داشته اند. مثلاً در دوران پیروزی انقلاب اسلامی کارکرد سیاسی مسجد احیا شد و یا در دوران  دفاع مقدس وظیفه آموزش های نظامی یا بسیج نیروها و اعزام آنان به عهده مساجد بود.

 

سعادتی ادامه داد: بنابراین در عصر حاضر با توجه به مسائل و مشکلات معیشتی، تحریم های اقتصادی و ضرورت مقابله با زورگویی نظام سلطه و استکبار جهانی برای رسیدن به شکوفایی و استقلال اقتصادی و در نهایت اقتدار و عزت نظام اسلامی مساجد می توانند نقش مهمی را در پیاده سازی راهبرد اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن آن ایفا کنند.

 

نقش امام جماعت در تقویت کارکرد اقتصادی مسجد، حیاتی است

وی بیان کرد: در این عرصه و در کنار نقش متولیان، نمازگزاران و تشکل های مسجد، نقش ائمه جماعات به عنوان مهم ترین رکن مسجد در تقویت و احیای کارکردهای اقتصادی مساجد بسیار مهم و حیاتی است.

 

معاون برنامه ریزی و توسعه ستاد عالی کانون های مساجد، اضافه کرد: ائمه جماعات باید از تربیون اعتقادی و رسانه فرهنگی مساجد، برای مردمی کردن اقتصاد و بسیج مردم در جهت رونق بخشی به اقتصاد کشور  بهره ببرند.

 

وی افزود: ائمه جماعت می توانند با استفاده از ظرفیت های مساجد با فرهنگسازی، آگاهی بخشی و پاسخگویی به شبهات و تبیین صحیح مؤلفه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی با زبانی قابل فهم برای عموم، نقش مهمی را از طریق اقدامات در پیاده سازی، نهادینه کردن و تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی ایفا کنند.

 

مهمترین مولفههای اقتصاد مقاومتی

وی افزایش احساس مسئولیت آحاد ملت در ارتقای سهم خود در تولید ملی را و آشنا کردن آحاد جامعه با نحوه صحیح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ صرفه جویی، افزایش همبستگی ملی و احساس مسئولیت در مقابله با فساد، احتکار، گران فروشی و اخلالگران اقتصادی، تشویق آحاد مردم به سبک زندگی اسلامی ایرانی و معرفی کالای ایرانی در زمینه رشد تولید ملی، تقویت نظام توزیع مال و ثروت، پرداخت زکات، خمس، مالیات ، کفارات و...، اهتمام و التزام جامعه به روزی حلال و برکت در زندگی، تقویت روحیه کارآفرینی، کار و تلاش بی وقفه و مشارکت حداکثری در رونق اقتصادی کشور ، داشتن عرق ملی برای رسیدن به خودکفایی، عزت و استقلال اقتصادی از مولفه های اصلی مردمی شدن اقتصاد دانست.

 

معاون برنامه ریزی و توسعه ستاد عالی کانون های مساجد، به دیگر مولفه های مردمی شدن اقتصاد اشاره کرد و گفت: کمک رسانی به افراد جستجوی کار در راه اندازی کسب و کار کوچک و زودبازده با مشورت مراکز تخصصی کسب و کار به جای توقع از دولت برای استخدام، تشویق مردم برای سوق دادن سرمایه های هر چند اندک و خرد برای سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های اقتصادی از طریق بازار بورس، خرید اوراق مشارکت شرکت های سرمایه گذاری و بانک های عامل و آشنایی با ترفندها و توطئه های اقتصادی استکبار برای مقابله با آن و مقابله با شایعه سازی و ایجاد فضای یاس و ناامیدی از ویژگی های مردمی شدن اقتصاد است.

 

الزامات کمک به اقتصاد کشور

سعادتی بیان کرد: افزایش مهارت مدیریت مصرف خانوار و پرهیز از خرید کالای تجملاتی و غیر ضروری، جلب مشارکت مردم در انجام کارهای خیر و خدمت رسانی به خانواده های بی بضاعت و محروم، کمک به افزایش کیفیت تولیدات داخلی و منابع محلی با تحریم کالاهای خارجی، کنترل قیمت بازار و حذف واسطه های سودجو با کمک به نهادهای نظارتی و احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، پرهیز از حرام خواری و وارد کردن مال شبهه ناک به زندگی، ترویج سنت های حسنه مانند وقف، قرض الحسنه، انفاق و صدقه جاری از وظایف مردم در کمک به اقتصاد کشور است.

 

وی گفت: دعوت عمومی از سرمایه داران ایرانی مقیم خارج کشور برای سرمایه گذاری در داخل، کمک به مردم برای انجام کارگروهی محله محور و تشکیل تعاونی های محلی و خانوادگی، همدلی و همبستگی با دولت در ایستادگی و مقاومت در برابر فشارها و تحریم های ظالمانه اقتصادی، تقویت روحیه عزت نفس و خداباوری با آشنایی و التزام عملی به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، ترویج فرهنگ جهادی و روحیه جهادی در زندگی مردم و برگزاری ازدواج های آسان و ترویج روابط سالم اجتماعی، تشکیل خانواده و ... می تواند به پویایی اقتصاد کشور کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.