اعدام شهرام امیری که رسانه‌های خارجی وی را کارشناس هسته‌ای ایران می‌نامند، حاشیه‌هایی را در روزهای اخیر ایجاد کرده که حتی کارزار انتخاباتی آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

ترامپ: شهرام امیری به دلیل ایمیل‌های کلینتون اعدام شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعدام شهرام امیری را با ایمیل‌های افشا شده رقیب انتخاباتی خود از حزب دموکرات مرتبط دانست.

شبکه خبری سی‌ان‌ان،دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی آمریکا با هدف انتقاد از کلینتون پیامی در صفحه توئیتر خود منتشر کرده و آورده است: بسیاری از مردم می‌گویند ایرانی‌ها کارشناس هسته‌ای خود را که به آمریکا کمک کرده بود به دلیل ایمیل‌های هک شده هیلاری کلینتون اعدام کرده‌اند.

وب سایت افشارگر ویکی لیکس هزاران ایمیل شخصی از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده است که تعدادی از آنها مربوط به مکاتبات مشاوران و معاونان وی درباره شهرام امیری در دوران فعالیت کلینتون در وزارت امور خارجه است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این ایمیل‌ها که محتوایشان به امیری ارتباط داشتند بخشی از یک مجموعه ایمیل‌هایی است که وزارت امور خارجه آمریکا سال گذشته در پاسخ به درخواست‌ها برای عمل به قانون آزادی اطلاعات در ارتباط با افشای استفاده کلینتون از یک سرور شخصی برای انجام ارتباطات رسمی‌اش منتشر کرده بود.

اما پلیس فدرال آمریکا (FBI) پیش از این اعلام کرده بود که هیچ سند محکمی دال بر اینکه این سرور هک شده بود وجود ندارد و چنین سندی قطعا به راحتی به دست نمی‌آید.

کمپین انتخاباتی کلینتون پیش از انتشار پیام ترامپ در شبکه توئیتر در پاسخ به حملات جمهوری‌خواهان بیانیه‌ای منتشر و در آن تاکید کرد: نامزد حزب جمهوری‌خواه از این لفاظی‌های بسیار بد برای حمله به کلینتون استفاده و اتهامات نامعقول و بی‌معنی را مطرح می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه هرگونه ارتباط میان ایمیل‌های هیلاری کلینتون و اعدام شهرام امیری را رد کرده است.

الیزابت ترودو رییس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این انتقادات گفت که کلینتون هنگامی که امیری تصمیم به بازگشت به ایران می‌گیرد، در یکی از کنفرانس‌های خبری‌اش در سال 2010 درباره این کارشناس هسته‌ای ایرانی صبحت می‌کند بنابراین این چیزی نیست که با انتشار ایمیل‌های کلینتون فاش شده باشد.

وی افزود: هیچ یک از ایمیل‌های مرتبط با امیری طبقه‌بندی یا در گذشته طبقه‌بندی نشده است. هم‌چنین محتوای این ایمیل‌ها نشان می‌دهد که موضوع امیری آنقدر حساس نبوده که بخواهد علنی شود.

ترودو تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم درباره اینکه چه چیزی منجر به وقوع این ماجرا شده است اظهارنظر کنیم.

بر اساس این گزارش، شش سال پیش زمانی که شهرام امیری به ایران بازگشت ابتدا مدعی شد که توسط سرویس‌های جاسوسی آمریکا در جریان انجام مراسم حج در عربستان ربوده شده و میلیون‌ها دلار برای جاسوسی به وی پیشنهاد داده شده بود اما این کارشناس آنها را رد کرده است.

سخنگوی دستگاه قضایی ایران روز یکشنبه ضمن تایید خبر اعدام شهرام امیری گفت که وی در دادگاه محاکمه شده مجرم شناخته و سپس به اعدام محکوم شد و وی نه تنها ابراز پشیمانی نکرده بلکه قصد داشته به جرم خود ادامه دهد و از زندان نیز برای آمریکا اطلاعات بفرستد.

هیلاری کلینتون در یک کنفرانس خبری در ژوئیه 2010 گفت که امیری به میل خود در آمریکا است و آزادی کامل دارد و برای رفتن نیز آزاد است اما اشاره مقامات آمریکایی به ایمیل‌های هک شده کلینتون موج جدیدی از اتهامات را علیه حساب ایمیل شخصی وی ایجاد کرده است.

این ایمیل‌ها نشان دهنده تردید امیری برای ادامه همکاری و تمایلش برای ترک آمریکا است.

تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس، با انتقاد از هیلاری کلینتون مدعی شد که اهمال وی در چگونگی حفظ و حراست از اسناد طبقه‌بندی شده دولت آمریکا، منجر به اعدام شهرام امیری کارشناس هسته‌ای ایران شده است.

کاتن گفت: بی دقتی و اهمال کلینتون در حفاظت از ایمیل‌هایش نشان می‌دهد او شایستگی احراز سمت ریاست جمهوری آمریکا را ندارد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری نیوز مکس، در برخی از این ایمیل ها معاونان کلینتون در سال 2010 درباره شهرام امیری نقطه نظرات خود را به کلینتون منتقل کرده‌اند که ظاهرا نشان می‌دهد امیری آن گونه که پس از بازگشت به ایران اذعان کرده بود، از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ربوده نشده، بلکه با برنامه‌ریزی قبلی از کشور خارج و به آمریکا رفته است.

کاتن هم‌چنین به سی بی اس گفت: من نمی خواهم درباره این که کارشناس هسته‌ای ایران چه خدمتی برای آمریکا انجام داده یا نداده است قضاوت کنم، اما در ایمیل‌های کاری که از سرور شخصی کلینتون به سرقت رفته و افشا شده است، مشاوران کلینتون صحبت‌هایی با او درباره شهرام امیری داشته‌اند.

این سناتور جمهوری‌خواه افزود: این نشان می‌دهد چه قدر کلینتون با بی پروایی و بی دقتی این قبیل اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده را در سرور شخصی خود قرار داده است و من فکر می کنم کلینتون همان رئیس‌جمهوری نیست که برای امنیت آمریکا مناسب است.

وی در ادامه با اعلام حمایت از دونالد ترامپ گفت در صورتی که مردم آمریکا یک نامزد جمهوری‌خواه را انتخاب کنند این کشور دوباره قوی و امن خواهد شد.

کاتن از مخالفان جدی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.