قدس آنلاین/ مسعود حیدری معینی: مسأله «اسکان» از اولویت‌هایی است که هر خانواده‌ای در سفر به آن نیاز ویژه‌ای دارد. از سالیان گذشته رسم بر این بوده که آموزش و پرورش، مدارس و فضاهایی را که امکان اسکان در آن فراهم بوده، به منظور استفاده فرهنگیان در تعطیلات، در اختیار آن‌ها قرار می‌داده است. حال ببینیم با گذشت سال‌ها و کسب این همه تجربه و پیشرفت امکانات و فناوری، چه اتفاقی برای اسکان فرهنگیان رخ داده است.

اتاق‌های بی‌ستاره برای معلمان / آموزش و پرورش یک چهارم مسافران کشور را اسکان می دهد

* نظارت دایمی داریم

شمار زیادی از فرهنگیان از شرایط اسکان در سفرهای تابستانی ابراز ناخشنودی می‌کنند، اما علی‌اصغر طلوعی، رئیس اداره رفاه وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: اسکان فرهنگیان به صورت دایمی در حال بازرسی است و ما کیفیت پایین اسکان در مدارس و مراکز اقامتی را تأیید نمی‌کنیم. وی در گفت‌وگو با «قدس» می‌افزاید: اتاق‌های ویژه باید مجهز به تخت، فرش، یخچال، تلویزیون، دست کم سه پتو و بالش، وسایل گرمایشی و سرمایشی باشد و به ازای هر پنج اتاق، یک چشمه حمام و یک دستگاه اجاق گاز در نظر گرفته شده است و مبلغ استفاده برای یک روز 25 هزار تومان است اجاره هر اتاقی با عنوان ویژه و بدون این امکانات تخلف است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش عضو اصلی ستاد هماهنگی خدمات سفر، زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، می‌گوید: ما هر ساله یک چهارم ظرفیت اسکان مسافران در کشور را برعهده داریم که رقم قابل توجهی است، اما تا کنون هیچ کمکی از این بابت به ما نشده است.

* اسکان یک و نیم میلیونی مسافران به همت آموزش و پرورش

رئیس اداره رفاه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمار اسکان تابستانی این وزارتخانه می‌گوید: تا 16مردادماه جاری 361هزار و 540خانوار با جمعیت یک میلیون و 446هزار نفر را اسکان داده‌ایم که 94درصد فرهنگی و 6درصد غیرفرهنگی بوده‌اند که در شرایط ویژه به آن‌ها اسکان داده شده است.

به گفته وی، پنج استانی که بیشترین میزان پذیرش را داشته‌اند به ترتیب: خراسان رضوی، گیلان، مازندران، اردبیل و اصفهان بوده‌اند. وی یادآور شد: فرهنگیان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده تخلف یا برای بیان شکایات خود با شماره 02182287010 تماس بگیرند.

* کلاس‌های درجه یک!

سری به شهر تاریخی فیروزه‌ها می‌زنیم، شهری که هنرمندانش همچون نگینی در طول تاریخ درخشیده‌اند. یکی از فرهنگیان که میهمان نیشابور شده، به گزارشگر ما می‌گوید: یکی از اتاق‌های درجه یک را برای اسکان گرفتیم، وقتی به مدرسه مراجعه کردیم، آنچه را که دیدیم و آنچه را که گفته بودند، از زمین تا آسمان متفاوت بود. انتظار داشتیم مسؤولان آموزش و پرورش به قولشان عمل کنند، ولی متأسفانه در حضور خانواده‌ام شرمنده شدم. به عنوان مثال در یک مدرسه 10 کلاسه، توالتی را که در داخل ساختمان بود، تبدیل به حمام کرده‌اند، یعنی یک تکه سنگ بر روی کاسه توالت گذاشته و یک دوش اضافه کرده‌اند، بدون اینکه دست کم فضای داخلی این توالت یک بار ضدعفونی شود! من بچه کوچک دارم و چون هوا گرم است، حتماً روزی یکی دو بار باید از حمام استفاده کنیم تا مشکلی برایش پیش نیاید، ولی این جای کثیف و غیربهداشتی بیشتر ما را دچار مشکل می‌کند و خاطره خوشی از سفر برای ما به جای نمی‌گذارد.

* آشپزخانه نامناسب

مهندس احمد رحمتی هم از دیگر فرهنگیانی است که از کثیف بودن اجاق گاز و نبودن آشپزخانه اظهار ناراحتی می‌کند و می‌گوید: فقط یک اجاق گاز سه شعله را در محل راهروی طبقه همکف قرار داده‌اند و 10 خانواده باید از همین گاز استفاده کنند و این در حالی است که مبلغ 25 هزار تومان هم برای یک شب اقامت در این مدرسه به اصطلاح درجه یک، از ما پول گرفته‌اند.

خانم محمودی هم از فرهنگیان با سابقه‌ای است که همراه خانواده به مسافرت آمده‌اند. او می‌گوید: همسرم نزدیک به12 ساعت رانندگی کرده و خسته و کوفته به اینجا رسیده‌ایم، حالا که می‌خواهیم یک قوری چای درست کنم تا خستگی‌اش رفع شود، نیم ساعت معطل شدم، تازه از کتری یکی دیگر از مسافران، آب جوش تهیه کردیم. دختر خانم محمودی که مشغول شستن ظرف‌هاست، می‌گوید: باید در محل دستشویی که همجوار توالت‌های مدرسه است، ظرف‌ها را بشوییم که وضعیت نامطلوبی است، چون هر چند دقیقه یکی برای شستن دست و صورت یا وضو گرفتن یا آب برداشتن اقدام می‌کند و از طرفی جایی نیست که ظرف‌ها را آنجا قرار دهم و بناچار باید ظرف‌ها را روی زمین بگذاریم که این کار بهداشتی نیست.

* نبود بهداشت مناسب

کیخا از استان سیستان و بلوچستان آمده و یک فرزند دو ساله دارد. او می‌گوید: چند ساعت از اسکان ما می‌گذرد، اما هنوز هوای اتاق مطلوب نیست. ظاهراً برای چهار تا کلاس فقط یک کولر در نظر گرفته‌اند و چون من به خاطر فرزند کوچکم در طبقه همکف اتاق گرفته‌ام، دور از انصاف است که پول اتاق درجه یک را بدهم و این گرما را هم تحمل کنم.

حسن. س نیز از وضعیت توالت‌ها و نبودن صابون مایع شکایت می‌کند و می‌گوید: از همه بدتر این است که توالت خانم‌ها و آقایان و محل وضو گرفتن مشترک است و برای دختر جوان من که می‌خواهد وضو بگیرد، فضای مناسبی وجود ندارد. این یک ضعف مدیریتی برای آموزش و پرورش است که نمی‌تواند مسأله به این سادگی را رسیدگی کند. بخشنامه‌ها و آیین نامه‌ها خوب نوشته می‌شود و تبلیغات زیادی هم به راه می‌افتد، ولی در عمل ضعف داریم. اگر ناظران و بازرسانی متعهد و متخصص به کار گرفته شوند، دیگر این مشکلات جزیی که در کنار هم قرار می‌گیرند، تبدیل به یک معضل نمی‌شود.

دولت آبادی هم که از مدیران مدارس است، در گفت‌و‌گو با گزارشگر ما می‌گوید: همه ارگان‌ها و نهادها، اماکنی را برای استراحت، تفریح و اسکان پرسنل خود فراهم می‌کنند تا نیروهایشان تجدید قوا کنند و بتوانند با بهره‌وری بیشتری به کارشان بپردازند. ما فرهنگیان بیشتر از هر قشر دیگری نیاز به این امکانات و خدمات داریم، زیرا با تجدید قوا و آرامش فکر، می‌توانیم خیلی بهتر به دانش‌آموزان خدمت رسانی کنیم. آموزش و پرورش باید با مدیریت صحیح منابع و امکانات، شرایط مناسب سفر را برای فرهنگیان فراهم آورد، اما در حال حاضر به اندازه کافی خانه معلم و مراکز اقامتی مناسب نداریم.

* واگذاری خدمات گردشگری به دست اندرکاران

اما مهندس امین رادفر، کارشناس حوزه گردشگری معتقد است، در عمل این امکان وجود ندارد که آموزش و پرورش برای تمامی کارکنان خود مکان‌های رفاهی در نقاط گوناگون کشور ایجاد کند، زیرا این کار آموزش و پرورش را از مسیر خود خارج و هزینه‌های کلانی را بر دوش این وزارتخانه می‌گذارد. روش مناسب، دادن خدمات سفر و یارانه‌ای است که آموزش و پرورش می‌تواند با رایزنی با شرکت‌های بزرگ گردشگری و مراکز اقامتی، آن را انجام دهد و یارانه سفر را بر اساس سرانه خانوار و به شرط سفر در اختیار فرهنگیان قرار دهد. بدین ترتیب آنان می‌توانند با پذیرفتن بخشی از هزینه‌ها و استفاده از یارانه، از فضاهای مناسب و استاندارد اقامتی استفاده کنند و از سوی دیگر چرخ صنعت گردشگری کشور هم به کمک انبوه مسافران فرهنگی، بهتر خواهد چرخید. مزیت دیگر این کار هم این است که بخش زیادی از نیرو و هزینه آموزش و پرورش صرف تصدی‌گری کاری که در تخصص و امکانات این وزارتخانه نیست، نمی‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.