در روند تدوین آیین نامه آزمون استخدامی دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی کشور و در اجرای این آیین نامه، سلیقه ای و سطحی عمل شده است.

 آزمون استخدامی دستیاران ستادی دستگاه‌ها سلیقه‌ای برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، معترضان به روند آزمون استخدامی دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی در نامه ای خطاب به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشتند:


با احترام، بر آن شدیم تا مسائلی را که بر آزمون استخدامی دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی کشور رفته است و توسط پرسنل شما هم در روند تدوین آیین نامه آزمون و هم در اجرای این آیین نامه، سلیقه ای و سطحی عمل شده است و با پیگیری‌های مکرر بنده در معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی بی پاسخ مانده است را برایتان بازگو نماییم تا برای آن چاره ای بیاندیشید:
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اصلاح آیین نامه های جذب و استخدام در دستگاه های دولتی، حقیقتا امید بسیاری در بین هم نسلان ماایجاد شد که بستری عادلانه و بدون دخالت و اعمال سلیقه برای ورود و فعالیت در دستگاه های دولتی برای آنان ایجاد شده است. این رویکرد دولت محترم مبنی بر استفاده از نخبگان در سطوح مختلف دستگاه های اجرایی با تصویب جذب 2000 دستیار ستادی برای دستگاه های اجرایی بیش از پیش نمود پیدا کرد، به نحوی که نتیجه این رویکرد، قطعا تربیت مدیران آینده دستگاه ها را به دنبال خواهد داشت. متاسفانه عدم دقت نظر در تدوین آیین نامه آزمون دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی و همچنین برداشت سطحی و غیرکارشناسی از مصوبه شورای عالی اداری توسط کارشناس مربوطه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی سبب شده است که بسیاری از افراد نخبه که در آزمون علمی قبول شده اند، از ادامه مراحل استخدام باز بمانند.
یکی از شروط تدوین شده برای دستیاران ستادی، شرط حداکثر 40 سال می باشد و یکی دیگر از شروط آن، کسب رتبه کشوری در کنکور سراسری دوره لیسانس زیر 5000 برای رشته های علوم تجربی و ریاضی، و کسب رتبه زیر 2000 برای رشته علوم انسانی می باشد. در نگاه اول شاید این شروط غیرمنطقی به نظر نرسند، اما دقت در آن نشان می دهد که شرط رتبه ها، با توجه به شرط سنی قرار داده شده بسیار ناعادلانه است. با یک جستجوی ساده اینترنتی و یا یک استعلام از سازمان سنجش متوجه می شویم که فردی که 40 ساله است، در کنکور سال های 72-74 شرکت نموده است و طبعا تعداد افراد شرکت کننده در آن سال¬ها در کنکور بسیار پایین تر از تعداد افراد شرکت کننده در سال¬های 80-85 می باشد. مثلا اگر فردی در کنکور ریاضی در سال 72 شرکت کرده باشد، این آزمون بین 150-100 هزار نفر در این رشته برگزار شده است، و رتبه کشوری زیر 5000 یعنی قرارداشتن در بین 3 الی 5 درصد اول شرکت کنندگان در آن کنکور، در حالی که همین آزمون در سال 82 برای آزمون ریاضی، از بین حدود 450هزار نفر و در سال 84 از بین 430 هزار نفر بوده است. یعنی فردی که در سال 84 در کنکور ریاضی شرکت کرده است، باید بین 1 درصد اول شرکت کنندگان در آن آزمون قرار داشته باشد تا از نظر سازمان مدیریت به مرحله بعدی گزینش و استخدام راه پیدا نماید. اگر شرط رتبه را به دلیل مصوبه  بودن آن یک شرط برای این آزمون در نظر بگیریم، حداقل سازمان مدیریت می توانست برای سال¬هایی که افراد کنکوری تعدادشان بسیار زیاد بوده است، این شرط را با مقداری تعدیل(10 یا 20 درصد) بیشتر از آن چه در آیین نامه آمده است قرار دهد. افرادی به دلیل اینکه فاصله رتبه شان با رتبه های اعلام شده بسیار کم بوده است و در سال¬های اوج تعداد افراد کنکوری، آن رتبه را کسب نموده اند، به امید اینکه پس از برگزاری آزمون سازمان مدیریت این روند را اصلاح نماید، در آزمون شرکت کرده و با کسب میانگین درصد و رتبه عالی در آزمون علمی خوشه شغلی مربوطه قبول شده اند که تعداد آن ها بالغ بر 500 نفر می باشد، اما متاسفانه جزء اسامی نهایی اعلام شده توسط سازمان سنجش که دوشنبه 18/5/95 اعلام شد قرار نگرفته اند.
متاسفانه کارشناس مربوطه در سازمان مدیریت با اعلام اینکه اگر سازمان سنجش رتبه معادل شرکت کنندگان در آزمون را بر اساس تعداد افراد شرکت کننده در کنکور اعلام نماید، ما نیز آن را درست خواهیم کرد باعث شد تا بنده با پیگیری از سازمان سنجش متوجه شوم که این امر از لحاظ فنی برای سازمان سنجش هیچ کار خاصی ندارد و می تواند ظرف چند روز کاری رتبه معادل افراد را بر حسب درصد شرکت کنندگان به راحتی اعلام نماید. اما این کار نیاز به درخواست سازمان مدیریت دارد که با درمیان گذاشتن آن با همان کارشناس در سازمان مدیریت که این پیشنهاد را مطرح کرده بود، ایشان با فرافکنی از این درخواست استنکاف نمود و تمام هم و غم خود را بر مخالفت با تعدیل شرط رتبه اعمال کرد تا به نتیجه نرسد.
مع الاسف باید به حضورتان عرض کنیم که ظاهرا تمامی نامه ها و درخواست ها از جانب مدیران منصوب شما پیرامون این موضوع، به همین کارشناس ارجاع می گردد و رفتار سلیقه ای ایشان با آینده بسیاری از افراد که شایستگی حضور در دستگاه های اجرایی را دارند بازی نموده است. ما حتی در سامانه ثبت شکایت سازمان مدیریت نیز اقدام به اطلاع رسانی به مسئولان امر نمودیم که متاسفانه شکایتمان نیز به همین کارشناس ارجاع شده است.
آنچه که این برخوردهای سلیقه ای و غیرعادلانه و غیرکارشناسی را در روند این آزمون مسجل و قطعی می نماید این است که همه ی مخالفت ها با تغییر در بند غیرکارشناسی فوق، با جدیت تمام توسط کارشناسان سازمان انجام شده است اما به راحتی یکی دیگر از شروط آزمون که زمینه دخل و تصرف و انحراف این آزمون را فراهم می نماید را زیر پا گذاشته اند و این امر به ناعادلانه بودن روند این آزمون افزوده است.
در آیین نامه آزمون شرط قبولی در آزمون علمی کسب حدنصاب 50 درصد میانگین دروس عمومی و تخصصی قید گردیده بود، و به روشنی در صفحه 9 فایل دفترچه آزمون آمده است.
اما در عمل، ملاک قبولی در آزمون کسب 50 درصد امتیازات نفر اول قرار گرفته است. همه ی شرکت کنندگان در آزمون می دانند که از زمانی که آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می گردد، اعمال سلیقه و پارتی بازی به مرحله مصاحبه و گزینش منتقل شده است و با این تغییر در آیین نامه، اگر فردی امتیاز 70 درصد در این آزمون را کسب کرده باشد و لایق جذب در دستگاه استخدامی باشد، با تغییر در میانگین درصد، با فردی که 35 درصد زده باشد به مصاحبه رفته و اگر فردی که درصد پایین تری زده است و طبق آیین نامه شرایط استخدام را نباید داشته باشد، در آن دستگاه پارتی داشته باشد، قطعا حق فردی که رتبه اول را آورده است ضایع خواهد شد و این کار کارشناسان سازمان مدیریت بنیان عدالت را زیر سوال برده است. از آنجا که دولت محترم به دلیل اعتراض فعالان حقوق زنان اقدام به لغو آزمون استخدامی شهریور نمود، ما نیز که دستمان از رساندن پیام مستقیم به شما کوتاه است، انتظار داریم تا با اصلاح روند طی شده در این آزمون، به احقاق حقوق از دست رفته مان کمک نمایید. چرا که اگر مورد رتبه کنکور یکی از شرایط این آزمون بوده و نباید تغییر کند، پس شرط میانگین درصد به طریق اولی، نباید تغییر کند. اما اگر به دلیل شرایط آزمون این شرط را تغییر داده اند، پس انتظار می رود رتبه ها هم تعدیل گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.