وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه آنکارا و مسکو در مساله سوریه درباره برقراری آتش بس، کمک‌های انسانی و راه حل سیاسی دیدگاه یکسانی دارند از تشکیل یک مکانیزم قدرتمند با مسکو درباره بحران سوریه خبر داد.

چاووش اوغلو: یک مکانیزم قوی با روسیه برای سوریه ایجاد می‌کنیم

 آنکارا و مسکو در مساله سوریه درباره برقراری آتش بس، کمک‌های انسانی و راه حل سیاسی دیدگاه یکسانی دارند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه  به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: پوتین در این دیدار خواستار برداشته شدن موانع واردات مواد غذایی برای شرکت‌های ترکیه شد و دیگر تحریم‌های روسیه علیه تجار ترکیه برداشته می‌شود. در همین راستا روسیه از ترکیه خواست که محصولات کشورهایی که از سوی مسکو تحریم شده اند، از طریق ترکیه وارد روسیه نشود.

وی ادامه داد: اعتقاد به اتحادیه اروپا در میان افکار عمومی بسیار کاهش یافته است و علت اصلی  این مساله اتخاذ موضع نادرست در برابر کودتای 15 ژوئیه است. در حالیکه ما تلاش می‌کنیم اشتباهات دیگران را درست کنیم، اروپایی‌ها ما را مقصر می‌دانند.

وی درباره موضع ناتو نسبت به روابط روسیه و ترکیه گفت: ما عضو ناتو هستیم و می‌دانیم که باید در کنار ناتو باشیم. اما در حالیکه ترکیه با پ ک ک و داعش و گروههای دیگر می‌جنگد، توقعاتی از ناتو داریم اما ناتو توقعات ما را برآورده نمی‌کند. به طور مثال از ناتو درخواست کردیم که سیستم دفاعی را در سراسر ترکیه مستقر کند ، در این باره تصمیماتی گرفته شد اما این تصمیمات عملی نشد. ترکیه نه تنها در سیاست خارجی بلکه درحوزه دفاعی نیز برای حفظ امنیت خود مستقل حرکت خواهد کرد و کشوری نمی‌تواند مانع برداشتن این گامها شود.

وی درباره فعالیت سازمانها و موسسات وابسته به فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه گفت: برخی کشورها پس از کودتا وراد عمل شده‌اند به طور مثال، سومالی یک روز بعد ازکودتا، تمام فعالیت‌های گولن را در این کشور قطع کرده و یک هفته به گولنیستها فرصت داد که از این کشور خارج شوند. قبرس ترک نیز هرگونه فعالیت موسسات وابسته به گولن را متوقف کرده و حتی اردن یک مدرسه وابسته به گولن را بسته است. در قزاقستان و پاکستان، نیز صحبت از کنترل مدارس متعلق به گولن، توسط دولت به میان آمده است تا امکان آموزش این مدارس ادامه یابد.

وزیر خارجه ترکیه درباره استرداد فتح الله گولن گفت: به نظر می‌رسد که آمریکا این مساله را دریافته که مردم ترکیه نسبت به این مساله حساس بوده و واکنش نشان می‌دهند. باید گولن به ترکیه بیاید و در برابر قانون پاسخگو باشد، دولت ترکیه یک دولت قانونمند است.

وی ادامه داد: هم چنین همه جهان چه دوست داشته باشند و یا نداشته باشند می‌دانند که اردوغان پشت حرف‌هایش می‌ایستد بر همین اساس وی بارها بر استرداد گولن تاکید کرده است.

وی دربازداشتهای گسترده پس از کودتای 15 ژوئیه گفت: در حوزه وزارت خارجه، همه اطلاعات را بدون هرگونه پیش داوری بررسی می‌کنیم و بازداشت‌ها بر همین اساس انجام می‌گیرد اما به نظر می‌رسد که در آینده بازداشت‌ها افزایش یابد.

چاووش اوغلو درباره احتمال فرار گولن به کشورهای دیگر از جمله مصر گفت: برخی کشورهااقداماتی برخلاف خواسته ملت ترکیه انجام داده‌اند اما اقدام مصر مبنی بر دعوت از گولن برای اقامت در این کشور همانند این ضرب المثل است که دشمن دشمنم، دوستم است، حتی گولن نیز بر همین اساس حرکت کرده و همکاری هایی با پ ک ک داشته است اما  هنوز اطلاعی درباره سفر گولن به مصر وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.