رسوایی ناشی از وضعیت بحرانی کارگران خارجی در عربستان، شاه سعودی را به تکاپو وا داشته است.

"سلما‎ن‎خان" دربه‎در، دنبال کارگران اخراجی/ کار کردن کابوس تن‎پروران سعودی‎!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور که انتظار می‎رفت و کارشناسان سیاسی - اقتصادی هم ارزیابی کرده بودند، وابستگی شدید حکام آل سعود به اقتصاد نفتی کار دست رژیم ریاض داد.
در پی کاهش بهای نفت و بوجود آمدن بحران اقتصادی در عربستان، هزاران کارگر خارجی در این کشور در صف انتظار دریافت حقوق و مزایای عقب افتاده ۸ ماهه خود از کارفرمایان سعودی ایستاده‎اند. جالب اینجاست که شخص دولتمردان عربستان از ارکان اصلی سقوط قیمت نفت در سالهای اخیر بوده‎اند.


با توجه به تهی شدن جیب کارفرمایان شبه جزیره از دلارهای نفتی، در ابتدا دستمزد کارگران پرداخت نشد و سپس هم از کار اخراج شدند. برای مدتی، حتی غذایی هم در کمپ هایی که برای زندگی آنان در بیابان داغ عربستان درنظر گرفته شده بود، توزیع نمی شد. خدمات درمانی نیز ۲ ماه قبل قطع شده است.
همسویی سعودیها با آمریکا و رژیم صهیونیستی بمنظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی بویژه در دوران تحریمها، سبب شد تا عربستان با کوته‎فکری و سطحی‎نگری، قیمت نفت را به پایین‎ترین حد خود کاهش دهد تا هم بازار نفت
برای آمریکا و اروپا شیرین شود و هم ایران در فروش نفت خود تحت فشار قرار گیرد.
حال امروز شاهد هستیم، دشمنان سعودی ما با شیرین کردن بازار نفتی غرب، تلخ‎کامی اقتصادی را برای مردم خویش به ارمغان آورده است. مردمانی که حتی برای خرید خانگی خود هم از کارگران سایر کشورها بهره می‎گیرند. 
قطعا با خروج کارگران خارجی از عربستان اکثر شهروندان این کشور با مشکل مواجه خواهند شد و مجبور به خود اشتغالی می‎شوند. از طرفی یارانه نفت هم به سیاق گذشته پرداخت نخواهد شد. از این رو باید گفت ماه عسل نفتی  شبه جزیره عربستان پایان یافته است.
 
 
آیا آل سعود به یاد می آورد که، به دوستان غربی خود قول داد؛ شیرهای نفت را باز خواهم گذاشت تا بازار اشباع شود؟
 
سلما‎ن‎خان دربه‎در، دنبال کارگران اخراجی؛
 
 "ملک سلمان" شاه نابخرد و کهنسال سعودی به وزارت کار و توسعه اجتماعی و وزارت دارایی این کشور دستور داد که برای جمع کردن رسوایی ناشی از اوضاع بحرانی کارگران خارجی که از بحران مالی شرکت های عربستانی نشات می گیرد، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
پیشتر وزارت کار عربستان نیز در پی بحرانی شدن اوضاع کارگران خارجی در این کشور، وعده داده بود که تدابیر لازم را درخصوص بازگشت کارگران خارجی به کشورهایشان اتخاذ و حقانیت آنها را در زمینه شکایت از شرکت های ذی ربط برای دریافت حقوق معوق خود، تضمین کند. رژیم آل سعود برای مهار بحران وضعیت هزاران کارگر هندی که از حدود 9 ماه پیش آغاز و چند روز پیش به مرز انفجار رسید، وارد میدان شده اند.
 
 
سران شبه حزیره در حالی به دنبال بهره‌گیری از ابزار نفت برای فشار بر کشورهای دیگر برای تحقق اهداف سلطه گرایانه در منطقه هستند که در پی سقوط بهای نفت اوضاع اقتصادی عربستان بهم ریخت و همین امر بدترین تاثیر خود را بر کارگران خارجی حاضر در این کشور گذاشته است.
به این ترتیب ده‌ها هزار تن از هندی‌ها، فیلیپینی‌ها و پاکستانی‌ها بعد از اخراج از کار در پی کاهش قیمت نفت و عدم پرداخت حقوق‌شان با شرایط فاجعه‌باری در عربستان روبه‌رو شده اند.
بر همین اساس بیش از 10 هزار کارگر هندی در عربستان اکنون به دلیل وضعیت بد اقتصادی از سوی کارفرمایان عربستانی به حال خود رها شده‌اند؛ وضعیت کارگران هندی به حدی وخیم است که حتی پول خرید غذا و یا بازگشت به کشورشان را نیز ندارند.
در این ارتباط دولت هند در پی بی‌توجهی عربستان به وضعیت این کارگران، اقدام به توزیع 16 هزار کیلو گرم غذا در مقابل کنسولگری خود در جده کرد.
 
 
هند اعلام کرد که 10 هزار کارگر این کشور پس از اخراج از شرکت‌های سعودی، پول تهیه غذا و بلیت برگشت به کشورشان را ندارند و بحران غذایی آنها را تهدید می‌کند. یکی از معاونان وزارت خارجه هند نیز برای برنامه ریزی بازگرداندن 10 هزار کارگر آواره این کشور به عربستان رفت.
نواز شریف، نخست وزیر پاکستان هم با توجه به مشکلات شهروندان پاکستانی در عربستان، سفارت این کشور در ریاض را مسئول حل مسائل این شهروندان در سریع‌ترین زمان ممکن کرد.
در فیلیپین یک مسئول جمعیت میگرانتی که متعلق به کارگران مهاجر است گفت:‌ برخی فیلیپینی‌ها در عربستان ناگزیر به گدایی شده‌اند تا ماه‌های بدون حقوق خود را زنده بمانند. این مسئول فیلیپینی گفت:‌ برخی از این کارگران چیزی برای خوردن ندارند و به دنبال غذا در جاهای مختلف می‌گردند.
 
 
عربستان بعد از کاهش قیمت‌ نفت مجبور شده است تا هزینه‌های خود را کاهش دهد، این اقدام، شرکت‌های ساخت و ساز را تحت فشار قرار داده است؛ به این ترتیب بسیاری از شرکت‌های سعودی در پرداخت دستمزد کارگران خود با مشکل مواجه شده‌ و ده‌ها هزار کارگر خارجی را اخراج کرده‌اند و حتی بسیاری از این کارگران پول برای خرید غذا و بلیت برگشت را هم ندارند.
 
گروکشی شاهزادگان ریاض از کارگران نگون‎بخت
 
هزاران کارگر خارجی از کشورهای جنوب آسیا که به دلیل افول اقتصاد عربستان، ماههاست دستمزدهایشان را از شرکت‎های ساخت و ساز این کشور دریافت نکرده اند، با بلاتکلیفی مواجه اند و نمی دانند که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
محمد صلاح الدین، سازنده لوله های آب از بنگلادش که در یکی از کمپ‎های احداث شده توسط شرکت سعودی اوگر اسکان داده شده می گوید: «آنها هیچ پاسخی به سوالات ما در مورد دستمزدهایمان نمی دهند… بعد از اینکه دستمزد و مزایایم را بگیرم، از اینجا خواهم رفت.»
 
 
مقامات سعودی در تلاش برای کاهش هزینه های دولتی، پرداخت پول های پیمانکاران را به تعویق انداخته‎اند تا بتوانند با تبعات افت قیمت نفت مقابله کنند. این سیاست های ریاضتی موجب وخامت اوضاع شرکت های خصوصی شده که برای دهه های متمادی در پروژه های دولتی فعالیت می کردند. قربانیان این وضعیت هزاران کارگر خارجی  هستند که در تمام این سال ها با دستمزدهای پایین به اقتصاد عربستان کمک کرده اند.
کارگران بیکار شده که شامل حدود ۱۶ هزار هندی و پاکستانی هستند، حدود ۸ ماه است پولی دریافت نکرده اند. بر اساس سیستم حمایتی ای تحت عنوان کفاله، چشم بسیاری از کارگران به دست کارفرمایان است. ویزای خروج از کشور نیز به این کارگران داده نشده است. در عربستان، که عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان را یدک می کشد، این کارفرمایان هستند که باید ویزای خروج کارگران خارجی را پیگیری کنند، اما قبل از این کار، آنها باید بدهی هایشان به کارگران را صاف کنند.
 
شاید شاهزادگان سعودی از بیم آن که یک روزی خود بیل و کلنگ در دست بگیرند و خدایی ناکرده کار کنند، ویزای کارگران نگون بخت را گرو نگه داشته‎اند تا با بکارگیری ترفندی دوباره آنها را استثمار کرده و به کار بکشند. هر اندازه طلای سیاه از سفره رجال سعودی دورتر می‎شود، کابوس کار کردن بیش از پیش، گلوی مرفهین بی درد ریاض را می‎فشارد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.