گروه هنر قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: بعد از گذشت ۴ سال که از عمر سینما پیاده‌رو می‌گذرد، این بار دیگر چشم و دلمان به دانلود غیرمجاز فیلم‌های روی پرده و قصه دوباره و تکراری فروش غیرقانونی فیلم‌های روی پرده روشن شد؛ خبر تکان‌دهنده دیگری برای سینمای ناتوان ایران که از لحاظ اقتصادی در اوضاع وخیمی ‌به سر می‌برد، آن هم بعد از تلاش‌های ۹ ساله ستاد مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی. این خبر یعنی کوبیدن میخ دیگری بر تابوت سینمای ایران.

به جای سینما‌رفتن دانلود کنید

حوزه تولید و اکران که این روزها بدون پرده‌پوشی و به‌شکلی آشکار انجام می شود. کافی است نام یکی از فیلم‌های تازه‌اکران‌شده را جست‌و‌جو کنید تا ببینید چند سایت برای دانلود فیلم‌های روی پرده به شما پیشنهاد می‌شود. این موضوع در صورتی که فکری برایش نشود، می‌تواند خیلی زودتر از موعد، بدن نیمه‌جان سینما را به خاک بسپارد.

این تمام ماجرا نیست و باز هم در گوشه و کنار شهر بخصوص در خیابان های پر رفت و آمدی مانند انقلاب، بساط فروش فیلم‌های روز سینمای ایران پهن شده است.  قصه تلخ قاچاق فیلم‌ها دارد به اوایل دهه 80 برمی‌گردد و این اصلاً چیز خوشایندی نیست و اگر همین‌طور پیش برود، چیزی جز یک اسم از سینمای ایران باقی نمی‌گذارد. سیدضیاء ‌هاشمی،‌ مدیرعامل جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، با بیان اینکه واقعیت این است که بخشی از این ماجرا به چرخه اقتصادی و توزیع غیر قانونی آثار ویدیویی بر می‌گردد، معتقد است: این مسأله دیگر به یک قصه تکراری تبدیل شده است که هر زمان سینما نیمه‌جانی پیدا کرده، قضیه قاچاق هم جان دوباره گرفته است. هاشمی در ادامه می‌گوید: وقتی می‌گوییم سینما رونق گرفته یعنی علاقه مردم به سینمارفتن و فیلم‌دیدن زیاد شده است و وقتی هم می‌خواهند فیلم ببینند، دلشان می‌خواهد فیلم‌های روی پرده را هم ببینند. بنابراین اینجاست که کار سارقین و قاچاقچیان فیلم‌ها شروع می‌شود و آنها سعی می‌کنند به هر شکلی که شده، فیلم‌های روز را برای توزیع ویدیویی به دست بیاورند. این‌گونه است که نه‌تنها در سایت‌ها امکان دانلود غیرقانونی زیاده شده بلکه بار دیگر داستان توزیع گسترده قاچاق فیلم‌های روی پرده در سطح شهر هم شدت گرفته است.

 

قانونی برای مبارزه با قاچاق فیلم نداریم

این تهیه‌کننده با بیان اینکه همه مشکلات به اشکالاتی برمی‌گردد که در قوه مقننه و قضاییه و پیگیری‌نکردن آنها وجود دارد، ادامه می‌دهد: ما الان قانونی که با این معضلات مبارزه کند، نداریم. قوانین‌ موجود خیلی پیش‌پا‌افتاده و قدیمی‌اند. تازه وقتی هم که قاچاقچی فیلم دستگیر می‌شود، سریع آزادش می‌کنند چون از نظر برخی  این کار غیرمجاز نیست؛ در صورتی که گذاشتن فیلم‌های روز سینما بر روی سایت‌ها یا فروششان عملاً یک دزدی فرهنگی است.

وی بخشی از این مشکل را هم نتیجه ضعف در عملکرد نیروی انتظامی می‌داند و می‌گوید: در نیروی انتظامی هم در زمینه اعمال قانون، عزمی به‌صورت گسترده وجود ندارد چرا؟ چون هزینه‌بر است! بنابراین می‌بینید که از هر جهت دست و بالمان برای مبارزه با قاچاق فیلم‌های روی پرده بسته است. ما حتی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم نمی‌توانیم بخواهیم که این سایت‌ها را فیلتر کنند زیرا  آنها هم می‌گویند باید از طریق دادگاه و قانون عمل کنید و این هم فرآیندی طولانی می‌طلبد در حالی که قاچاق در ظرف 24 ساعت فراگیر می‌شود.
هاشمی حرف آخر و اصل حرفش را این‌گونه می‌زند: اینها را گفتم تا بگویم که همه این آتش‌ها از گور اقتصاد بیمار بلند می‌شود. مثل اینکه اگر ما فقیر باشیم کسی سراغمان نمی‌آید. چون تا سینما می‌آید یک نفسی تازه کند، این داستان‌ها نو می‌شوند.

 

دانلود غیرمجاز؟ امکان ندارد!

حسین فرحبخش، تهیه‌کننده و یکی از فعالان در ستاد صیانت از آثار سینمایی، اما نظری جز این دارد و فروش و دانلود غیرمجاز فیلم‌های روی پرده را کاملاً منکر می‌شود و می‌گوید: ما فیلم‌هایی را داریم که بعد از اینکه وارد بازار و شبکه خانگی شده‌اند روی سایت‌ها برای دانلود گذاشته می‌شود و گرنه اینکه فیلمی ‌همزمان با اکران روی سایت‌ها باشد امکان ندارد. ما مرتب داریم این قضیه را رصد می‌کنیم و هر روز تیم عملیاتی داریم و با همکاری پلیس امنیت با این قضیه برخورد سنگینی می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: الان همکاران ما در ستاد صیانت از آثار سینمایی که دکتر سیدمصطفی ابطحی مسؤولیت آن را بر عهده دارد، پیگیری کرده‌اند و هر سایتی که می‌بینند نشر غیرقانونی انجام می‌دهد را سریع فیلتر می‌کنند. اما فیلم‌هایی که موجود است و وارد شبکه خانگی شده‌اند، اشکالی ندارد و حتی ماهواره هم ممکن است اینها را قاچاقی نمایش دهد. ولی اینکه فیلمی‌ همزمان با اکران در دسترس کاربران فضای مجازی قرار بگیرد، نداریم.

 

سراغ دارید؟ پیگیری می‌کنیم!

این تهیه‌کننده در ادامه چنین می‌گوید: در تهران که اصلاً چنین چیزی امکان ندارد. در شهرستان‌ها هم اگرچه ما هنوز جدی به این این قضیه نپرداخته‌ایم، اما در ادارات ارشاد شهرستانها ستادهایی تشکیل شده که مدیرکل استان‌ها با این قضیه به شدت برخورد می‌کند. ما در شهر تهران هیچ‌گونه فروش غیرقانونی و دانلود غیر قانونی فیلم‌های روی پرده را نداریم. اگر شما جایی سراغ دارید بگویید تا پیگیری کنیم.

فرحبخش از مذاکرات ستاد صیانت از آثار سینمایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر می‌دهد و می‌گوید: به دنبال این هستیم که شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم سایت‌هایی که فیلم‌ها را برای دانلود می‌گذارند را از ریشه نابود کنیم. ولی اینکه فیلم‌های روز به صورت همزمان در فضای مجازی وجود داشته باشند، اصلاً چنین موردی وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد ایشان مدتی است نام یک فیلم روی پرده را جست‌و‌جو نکرده‌اند زیرا در صورتی که این کار را انجام بدهند، متوجه می‌شوند که چنین سایت‌هایی در حال فعالیت هستند.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.