قدس آنلاین - یاسمین مشرف: درحالی که شرکت های اینترنتی خود را برای ارایه نسل بعدی خدمات آماده می کنند، پرسش های تازه ای درمورد خطرات امواج منتشر شده از گوشی های تلفن همراه و فرستنده هایی که سیگنال ها را ارسال می کنند مطرح می شود.

آیا نسل بعدی خدمات تلفن همراه خطرناک خواهدبود؟

آغاز به کار فناوری اینترنت فوق سرعت 5G در چند سال آینده، به میزان قابل توجهی تعداد فرستنده های ارسال کننده سیگنال ها به گوشی های تلفن همراه و انبوهی از ابزارهای جدید دیگری که با اینترنت کار می کنند ازجمله وسایل خانگی هوشمند و خودروهای خودران را افزایش خواهدداد. حرکت به سمت ارایه این فناوری جدید در حالی صورت می گیرد که مطالعات کارشناسان یافته های نگران کننده ای درمورد سرطان زا بودن استفاده از گوشی های همراه به دنبال داشته است. نگرانی ها درمورد تاثیرات زیانبار بالقوه فرکانس های رادیویی، همزمان با ورود نخستین گوشی های تلفن همراه به بازار در دهه 1980 آغازشد. هرچند کارشناسان این صنعت به طور عمده ای این نگرانی ها را رد کرده و اعلام کردند میزان این امواج ناچیزبوده و استفاده از این ابزارها بی خطر است، اما زمینه سازی ها برای ارایه فناوری اینترنت فوق سرعت 5G پرسش های و مطالعات تازه ای را در این زمینه مطرح کرده است.

محققان برنامه National Toxicology در آمریکا در ماه می سال جاری میلادی، داده های اولیه ای ارایه کردند که حاکی از افزایش میزان تومورها در خرگوش های نری بود که در معرض امواج گوشی های همراه قرار داشتند. خرگوش ها به مدت 2 سال، روزانه 9 ساعت در معرض این امواج قرارگرفتند. نتایج این مطالعه افزایش بروز تومورهای نادر قلبی و مغزی در خرگوش هایی که در معرض امواج مجاز رادیویی قرارداشتند و افزایش میزان وقوع این تومورها را با 2 تا 4 برابر شدن سطح این امواج  نشان داد. یافته های مبهمی که در این مطالعات به دست آمد به عنوان مثال اینکه چرا افزایش میزان تومورها در خرگوش های نر مشاهده شد و خرگوش های ماده چنین افزایشی را نشان ندادند، توسعه نتایج آن درمورد انسان ها را پیچیده می سازد.

اکنون و در شرایطی که جهان، خود را برای ورود به دنیای 5G که قول خدمات بیشتر و پرسرعت تری را می دهد آماده می کند، برخی از کارشناسان و طرفداران امنیت اینترنت بی سیم خواهان انجام مطالعات بیشتری در این زمینه هستند.

«لیکا خیفتس» استاد همه گیر شناسی دانشکده سلامت عمومی  دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس می گوید فکرنمی کنم خطرات سلامت این امواج روشن باشد.درعین حال بی خطربودن آن ها نیز مشخص نیست اما برنامه National Toxicology نشان داده است که تحقیقات بیشتر و بهتری مورد نیاز است.

ماه گذشته آمریکا نخستین کشوری بود که باند گسترده ای را به  5G  اختصاص داد.خدمات اینترنت فوق سرعت 5G که سرعتی 10 برابر اینترنت 4G امروزی خواهدداشت، تا سال 2020  قابل استفاده کاربران خواهد بود.

پیشرفت های فناوری، توسعه خدمات بی سیم با چنین سطحی از امواج را امکان پذیر ساخته است. اما به منظور قابل استفاده بودن این طیف از امواج، شرکت های ارایه کننده باید هزاران پایگاه کوچک و بزرگ نصب کنند. کارشناسان معتقدند به دلیل محدود بودن مسافتی که امواج 5G می توانند طی کنند تعداد پایگاه هایی که این امواج را منتقل می کنند به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت. براساس برآورد یکی از کارشناسان، در مناطق پرجمعیت شهری، برای هر 12 خانه به یک پایگاه کوچک نیاز خواهدبود.

چشم انداز پایگاه های انتقال دهنده بیشتر برای انتشار امواج رادیویی - هرچند امواجی که این پایگاه ها منتقل می کنند سطح پایین تری نسبت به امواج منتشرشده از دکل های تلفن همراه دارند- کسانی را که نگران تاثیرات بد آن ها بر سلامت انسان ها هستند هراسان ساخته است. افزون بر این، حرکت به سمت فناوری 5G از جنبه های دیگری نیز نگران کننده است. فرکانس های بالاتر امواج  5G در سیگنال های خود انرژی بیشتری را حمل خواهند کرد و انتقال دهنده های کوچک این امواج به محل کار و زندگی افراد نزدیک تر خواهند بود.

«کوین ماتس» مدیر انجمن تومورهای مغزی کالیفرنیا می گوید فناوری گذشته نگرانی های زیادی ایجاد می کرد و ورود فناوری 5G شرایط را بدتر می سازد: «فرستنده هایی برای انتقال ریزموج ها نصب می شوند و هرچه شما به این فرستنده ها نزدیک تر باشید، مشکلات بیشتری ایجاد خواهندشد.» «دزری جاورسکی» مدیر اجرایی مرکز «فناوری بی سیم امن تر» معتقد است دورماندن از سیگنال های 5G برای مردم مشکل تر است: «درحال حاضر شما نباید در مجاورت دکل های تلفن همراه زندگی کنید و در صورت تمایل      می توانید از آن ها فاصله بگیرید. اما زمانی که این دکل ها همه جا نصب شده باشند امکان دور شدن از آن ها را نخواهید داشت.»

یکی از معدود مطالعات درمورد 5G در کشور نیوزیلند در حال انجام است . محققان دانشگاه «ماسی» این کشور از مدل سازی برای بررسی تاثیرات احتمالی فرستنده های بسیاری  که همزمان با یکدیگر کار می کنند استفاده می کنند. «فراز حسن» رئیس این گروه تحقیقاتی می گوید من معتقدم اگر تحقیقات ما نشان بدهند که این امواج مضر هستند امکان ایجاد تغییرات دراین فناوری را خواهیم داشت و اگر بی ضرر بودن این فناوری ثابت شود کابران از امنیت آن خرسند خواهند شد. خیفتس استاد دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس در این باره اظهار داشت معقول و واقع گرایانه نیست که تا زمان به نتیجه رسیدن تحقیقات سرعت فناوری 5G را کاهش دهیم یا استفاده از آن را متوقف کنیم اما به طور قطع به هنگام استفاد از یک فناوری جدید باید تغییرات و تاثیرات آن بر سلامت انسان  مورد بررسی  قرارداده شود.

منبع: sci-tech-today.com

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.