قدس آنلاین: تولیت آستان قدس رضوی گفت: به‌ عنوان مرزبانان فرهنگی جامعه نباید اجازه بدهیم مرزهای فرهنگی جامعه شکسته شود.

 اجازه ندهیم مرزهای فرهنگی جامعه شکسته شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی با اشاره به آیات قرآن در رابطه با ارزش قلم اظهار داشت: کتاب یکی از فرآورده‌های بشری است که بزرگترین ثروت بشر به‌شمار می‌رود، البته بعضی آحاد بشر از این گنجینه به‌صورت مناسب بهره نمی‌برند و بر آن نیز نمی‌افزایند که این سبب خسران است، کتاب مادر تمدن‌ها و عصاره مدنیت‌ها است و یکی از جلوه‌های کمال بشری کتاب بوده که اگر بخواهیم جامعه‌ای را بسنجیم یکی از شاخصه‌های تمدن کتاب‌های آن جامعه است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در برخی بخش‌ها در حوزه نگارش کتاب کم کاری‌هایی وجود دارد مانند حوزه انقلاب اسلامی که با توجه به اینکه اساس انقلاب بر فکر و فرهنگ است، اما شاهد کار گسترده در این حوزه نیستیم و صاحبان خرد و اندیشه باید در رابطه با اندیشه انقلاب کارهای بزرگی انجام دهند.

وی در رابطه با کتابت با کرامت افزود: کتابت با کرامت سبب جلوگیری از مسمومیت فکری می‌شود چراکه کتاب غذای روح است و باید سالم و مقوی باشد یعنی سبب تقویت اندیشه‌ها شود و مصونیت ساز باشد. یکی از حوزه‌های نفوذ دشمن از راه تاثیرگذاری بر فکر و باور افراد است و رسالت صاحبان قلم ایجاب می‌کند در این عرصه تلاش بسیار کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه فرهنگ ما فرهنگی غنی و تمدنی کهن است و ذخایری ارزشمند در آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: به‌ عنوان مرزبانان فرهنگی جامعه نباید اجازه بدهیم مرزهای فرهنگی جامعه شکسته شود، درست است که اکنون در فضای جامعه با رسانه‌های دیجیتال روبه‌رو هستیم اما کتاب هنوز دارای جایگاه ویژه است و منزلت اجتماعی خاص خود را دارد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروزه در جامعه با مسائل بسیار مهمی رو‌به‌رو هستیم که نباید از دید دانشگاهیان دور بماند، جامعه امروز بر مبنای فقه است و امروزه بر پایه اجتهاد تمدن‌ساز می‌توانیم مدنیتی موثر را رقم بزنیم. 

وی در رابطه با اقدامات موثر برای ساخت جامعه‌ای بر پایه اجتهاد گفت: نخستین قدم نیازشناسی در حوزه‌های مختلف است و سپس نوبت نگارش و قلم‌زدن توسط خادمین علمی در حوزه نیازهای جامعه است تا مفاهیم به‌صورت مناسب به جامعه انتقال یابد. از مراکز علمی، دانشگاهی و حوزوی می‌خواهیم که در جهت مرجعیت علمی بکوشند و گام‌های موثر برای موفقیت بیشتر بردارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.