قدس آنلاین/یاسمین مشرف: تغییرات آب و هوایی در بازی های المپیک سال جاری در مرکز توجه کارشناسان، برگزارکنندگان، ورزشکاران و تماشاچیان این دوره از مسابقات قرار داشته است. کارشناسان معتقدند گرم شدن جهانی آب و هوا سبب خواهد شد در دوره های بعدی برگزاری این بازی ها، تعداد کمتر و کمتری از شهرهای جهان برای میزبانی این رویداد جهانی مناسب باشند. این شرایط، برگزاری این بازی ها در دوره های آینده را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

سایه تغییرات آب و هوایی بر آینده بازی های المپیک

پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک ریو، به دلیل نگرانی ها در مورد گسترش ویروس «زیکا»- که ثابت شده است در شرایط آب و هوایی گرم تر و مرطوب تر حاصل از تغییرات آب و هوایی رشد بیشتری دارد- بسیاری از ورزشکاران و هزاران نفر از تماشاچیان ترجیح دادند از این دوره از بازی ها غایب باشند.

المپیک تابستانی

یک مطالعه تازه که در سال جاری در هفته نامه پزشکی «لنست» منتشرشد نشان داد تا زمان برگزاری المپیک سال 2084، افزایش دمای هوا میزبانی المپیک تابستانی را برای بسیاری از شهرهای جهان، عملا غیرممکن خواهدساخت. با توجه به اینکه فقط هشت شهر نیمکره شمالی که خارج از قاره اروپا قراردارند، به اندازه کافی برای برگزاری بازی ها سرد خواهند بود و فقط سه شهر در آمریکای شمالی شرایط مناسب برای میزبانی المپیک را خواهند داشت، آینده این رویداد جهانی به شکل اجتناب ناپذیری نامشخص است. کارشناسان با بررسی ابزار سنجشی که دمای جهانی حباب مرطوب (WBGT) نامیده می شود و دما، رطوبت، تابش گرمایی و باد را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار می دهد به این نتیجه دست یافتند. این ابزار سنجش همراه با دو مدل آب و هوایی برای دست یابی به میزان زیست پذیری شهرهای میزبان در آینده مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان اذعان می کنند می توان تعدادی راه حل برای این مشکل ارایه کرد. به عنوان مثال، در صورت حذف برخی  ورزش های خاص،ادامه یافتن المپیک تابستانی امکانپذیر خواهدبود؛ با این حال،نگاه کارشناسان به دوره های آینده بازی های المپیک بسیار متفاوت از نگاه آن ها به المپیک ریوست.

المپیک زمستانی

در سال 2014 و پیش از آغاز المپیک زمستانی در «سوشی» روسیه، این پرسش برای برگزارکنندگان روسی و ورزشکاران شرکت کننده، مطرح بود که آیا برف کافی برای برگزاری بازی ها وجود خواهد داشت یا خیر. المپیک سوشی در شرایطی به پایان رسید که جهان یکی از گرم ترین زمستان های خود را در آن سال پشت سر گذاشت. «دانیل اسکات» از کرسی تحقیقاتی «توریسم و تغییرات جهانی» در دانشگاه «واترلو» کانادا که به مدت دو دهه ارتباط میان ورزش، تفریح و محیط زیست را مورد بررسی قرار داده است در این باره می گوید: «درحال حاضر همه شهرهایی که در گذشته میزبانی المپیک را به عهده داشته اند، از نظر شرایط آب و هوایی مناسب تلقی می شوند.» دانیل اسکات افزود:«با این حال تا اواسط قرن بیست و یکم، تعداد شهرهای دارای شرایط مناسب، به نصف کاهش خواهد یافت. با توجه سناریوی گرم تر شدن کره زمین، تا اواخر قرن، تعداد شهرهایی که می توانند  بازی های المپیک را میزبانی کنند فقط شش شهر خواهدبود.»

کارشناسان معتقدند در بدترین شرایط انتشار گازهای گلخانه ای، تا سال 2080 بیش از نیمی از 20 شهری که میزبان دوره های اخیر المپیک زمستانی بوده اند، از نظر آب و هوایی امکان برگزاری این بازی ها را نخواهند داشت؛ به این معنی که یا برف کافی در این شهرها وجود نخواهد داشت و یا دمای هوا به قدری بالا خواهد بود که اساساً انجام رقابت ها را غیرممکن خواهدساخت.

شرکت کنندگان در المپیک

ورزشکاران شرکت کننده در المپیک که دو دوره پی درپی از این بازی ها را در شرایطی گرمتر از شرایط ایده آل پشت سر گذاشته اند، در همراهی با گرو ه های طرفدار آب و هوا مثل گروه Protect Our Winters نگرانی خود از آینده ورزش های مطبوع شان را ابراز داشته اند. «اندرو نیوول» اسکی باز آمریکایی در این رابطه نوشت: «شرایط برفی درحال بدتر شدن است، الگوهای آب و هوایی بیشتر و بیشتر غیرعادی می شوند و چیزی که زمانی فقط موضوعی برای بحث به شمار می آمد اکنون به یک واقعیت و حقیقت تبدیل شده است. آب و هوا درحال تغییر است و ما زمستان های خود را از دست خواهیم داد.»

در شرایطی که بازی های المپیک ریو درحال برگزاری است، آینده نامشخص این بازی ها باید انگیزه ها برای انجام اقدامات در زمینه تغییرات آب و هوایی را تقویت کند.

منبع : natureworldnews.com

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.