مدیر مرکز تحلیل‌های سیاسی الصیاد لندن تاکید کرد که اردوغان آماده است درجریان مذاکرات آینده خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه به تفاهم برسد.

اردوغان آماده تفاهم با تهران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "باسم العوادی"  مدیر مرکز تحلیل‌های سیاسی الصیاد لندن با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ترکیه  به ایران  گفت:  روابط  ایران و ترکیه  همواره  خوب بوده و مورد توجه جهانیان است.

وی افزود موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در قبال ترکیه بویژه بعد از شکست کودتا در این کشور مثبت بوده است. بعد از کودتای نافرجام ترکیه ما شاهد تغییر رویکرد سیاسی این کشور در قبال  تحولات سوریه هستیم. همچنین در این مدت  شاهد بودیم که مناسبات ترکیه – روسیه  از سرگرفته شد. تحلیل‌ها و مقاله‌های زیادی در این زمینه  نوشته شد.

العوادی در ادامه تاکید کرد که کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بویژه عربستان سعودی به  تغییر رویکرد سیاسی جدید آنکارا توجه ویژه‌ای دارند. آنها  از مواضع  مثبت ایران  در قبال ترکیه  بیمناک هستند. تمام  اینها نشان می‌دهد که مناسبات  ایران و ترکیه بیش از این گسترش خواهد یافت و سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران پیامی دارد و این  پیام، همان  تشکر از رویکرد مثبت ایران به آنکاراست؛ چراکه  تهران مخالفت خود را با  کودتا اعلام  و از دولت قانونی آنکارا حمایت کرد. به اعتقاد بنده "رجب طیب اردوغان" می‌خواهد  با سفر به  تهران  خودش شخصا از مواضع  ایران تشکر کند.

مدیر مرکز تحلیل‌های سیاسی الصیاد در لندن درپاسخ به این سئوال"  آیا امکان  دارد  در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه  به ایران  دو کشور به  توافقاتی درباره تحولات سوریه  دست پیدا کنند؟ "  گفت:  یکی از محورهای مهم  مذاکرات رجب طیب اردوغان با مقامات ایرانی،  بحث سوریه خواهد بود.

وی افزود: در اینجا باید این نکته را یادآوری کنم،  یکی از شرایط از سرگیری مناسبات آنکارا- مسکو  این بود که ترکیه باید سیاست‌های خود را  در قبال  بحران سوریه  تغییردهد. مقامات ترکیه چه قبل از دیدار اردوغان با پوتین، چه بعد از آن،  درخصوص  تغییر سیاست‌های آنکارا در قبال  سوریه بسیار سخن گفته‌اند. مثلا  نخست وزیر ترکیه گفته است  آنکارا تغییرات مهمی در سیاست های  خود در قبال سوریه بوجود خواهد آورد.

العوادی در پایان با بیان اینکه بین  ایران و ترکیه  اختلافات سیاسی مهم  یا جنگ منطقه‌ای وجود ندارد، گفت: جنگ داخلی سوریه یک بحران منطقه‌ای است که سبب برخی دلخوری‌ها در مناسبات تهران  آنکارا شده است. در اینجا باید بر این نکته  تاکید کنم که اردوغان بعد از کودتای نافرجام ترکیه با  اردوغان قبل از آن متفاوت است. اکنون اردوغان آماده است  در جریان مذاکرات آینده خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه به  تفاهماتی دست پیدا کند؛ لذا این امکان وجود دارد که پس از اینکه اردوغان در برخی امور تضمین‌هایی را از مقامات جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد، به سرعت در سیاست‌های ترکیه در قبال  بحران  سوریه تغییر ایجاد کند و روابط  آنکارا با دمشق را بهبود بخشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.