منتقدان کابینه "باراک اوباما" این بار وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید را به دروغگویی در مورد ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت شده به ایران متهم کرده‌اند.

واشینگتن پست: دردسر جدید وزارت خارجه آمریکا بر سر ۴۰۰ میلیون دلار پرداختی به ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛منتقدان به عملکرد کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار پول به ایران، روز گذشته موضوع جدیدی را مطرح کردند که به موجب آن کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به دروغگویی متهم شده‌اند.
این گزارش در ادامه می‌افزاید: جمهوری‌خواهان کنگره سخنان روز پنجشنبه "جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، را مورد تحقیر و نکوهش قرار دادند که گفته بود واشینگتن تا زمانی‌ که از آزادی چهار شهروند آمریکایی در ایران اطمینان حاصل نکرد، 400 میلیون دلار را به ایران نپرداخته بود. او افزود: صادقانه بگویم به دلیل بی‌اعتمادی دوطرفه میان ایران و آمریکا، ما به‌طور قطع به دنبال حفظ حداکثر فشار تا لحظه آزادی شهروندان آمریکایی در ایران بودیم، این اولویت اول ما بود.
سخنان کربی در حالی بیان شد که در 7 ماه گذشته کابینه اوباما و مقامات ارشد کاخ سفید تاکید می‌کردند پرداخت این پول هیچ ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی نداشته است.
کربی روز جمعه اذعان کردارتباط جزئی و کمرنگی میان این دو واقعه وجود داشته است.
کربی در سخنانی اظهار داشت: اولویت اصلی و مهم برای ما، بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی به کشور بود و به محض اینکه اطمینان حاصل شد هواپیمای حامل زندانیان آزاد شده در صبح 17 ژانویه (27 دی) از فرودگاه تهران به پرواز درآمد، هواپیمای ایرانی حامل پول به سوی ایران پرواز کرد.
کربی همچنین مدعی شد: ما از این پول که طلب ایران بود به عنوان اهرم فشار برای پایان دادن به قائله زندانیان آمریکایی استفاده کردیم. رفتار خوبی از ایران مشاهده نمی‌شد. برای همین تصمیم گرفتیم از یک اهرم برای پایبند نگه داشتن ایران به تعهداتش استفاده کنیم. 
"مایک پمپئو،" نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کانزاس، در این باره گفت: رئیس جمهور و وزارت خارجه آمریکا ما را فریب دادند. آنها به کنگره و از همه مهمتر به مردم آمریکا دروغ گفتند. کاری که وزارت خارجه انجام داد، تلاش برای دور کردن ما از حقیقت ماجرا بود.
گزارش مذکور و حرف‌های جان کربی، بهانه خوبی برای "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی آمریکا، بود تا یک بار دیگر باراک اوباما و حزب رقیبش را به باد انتقاد گیرد. او که به محض انتشار خبر پرداخت این پول، دولت را متهم به باج‌دهی کرده و حتی گفته بود ویدئو مربوط به پرواز حامل پول‌ها را دیده است، این‌بار اوباما را به دروغ‌گویی درباره‌ ماجرای پرداخت بدهی واشینگتن به تهران متهم کرد.
ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی گفت: ما اکنون از آنچه وزارت امور خارجه اعلام کرد، می‌دانیم رئیس‌جمهور اوباما درباره‌ 400‌ میلیون دلار پول نقدی که به ایران فرستاد، دروغ گفته است. او گفت این پول برای آزادی زندانیان نبوده؛ اما در حقیقت بوده است.
ترامپ با تأکید بر اینکه او (اوباما) گفت ما باج نمی‌دهیم؛ اما خود این کار را کرد، ادامه داد: وی آشکارا و با وقاحت درباره‌ زندانیان آمریکایی دروغ گفت، همان‌طور که درباره‌ طرح خدمات درمانی‌اش دروغ گفته بود. اوباما با این کار تمام شهروندان آمریکایی خارج از کشور، حتی نیروهای نظامی را در خطر قرار داد. "هیلاری کلینتون،" رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات، معمار سیاست‌های اوباما در قبال ایران است و این دلیل دیگری است که وی هرگز نمی‌تواند رئیس‌جمهور آمریکا شود.
400 میلیون دلار مورد بحث به دلیل حل ‌و فصل یک مناقشه قدیمی میان دو کشور به ایران پرداخت شد. ماجرا مربوط به یک قرارداد خرید تسلیحات از آمریکا است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اجرا نشده و به یکی از محورهای اختلاف میان دو کشور تبدیل شده بود. دو کشور نهایتا بر سر پرداخت 1.7 ‌میلیارد دلار به ایران توافق کردند که 400‌ میلیون آن مبلغ اصلی و مابقی سود پول ایران است.
این 400 میلیون دلار درست هم‌زمان با اجرائی‌شدن توافق هسته‌ای و آزادی شهروندان آمریکایی در ایران به صورت نقد به تهران فرستاده و در همان زمان نیز اعلام شد؛ اما چندی قبل، برخی از رسانه‌های آمریکایی دولت این کشور را متهم کردند مبلغ مورد اشاره به خاطر آزادی شهروندان این کشور به ایران پرداخت شده است. "باراک اوباما،" رئیس ‌جمهور، و "جان کری،" وزیر خارجه آمریکا، به این موضوع واکنش نشان دادند و تأکید کردند این مسائل از یکدیگر جدا بوده و صرفا هم‌زمان شده است. اوباما تأکید کرده بود ما به کسی باج نمی‌دهیم. اظهارات تازه جان کربی نیز در همین راستا بیان شده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی است کشورش از مبلغ مورد اشاره و آن پرونده قدیمی به‌عنوان اهرم فشاری استفاده کرده است تا در فضای بی‌اعتمادی میان دو کشور زمینه آزادی شهروندانش را فراهم کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.