۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
کد خبر: 414583

اظهارات اخیر ایهود باراک علیه بنیامین نتانیاهو، به سرعت در صحنه سیاسی و عمومی جنجال به پا کرد.

اظهارات ایهود باراک جنجال به پا کرد

با وجود اینکه اسرائیلی‌ها از ایهود باراک، نخست وزیر سابق‌شان و ژنرال ارشد سابق کینه دارند، اما اظهارات اخیر وی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به سرعت در صحنه سیاسی و عمومی رواج یافته است و مسئولانی خواهان انجام بازجویی از نتانیاهو شده‌اند؛ به ویژه پیرامون اتهامش مبنی بر این که وی فرصت ارزشمندی را برای به دست آوردن حمایت نظامی آمریکا که چه به لحاظ مالی یا کیفی بی‌سابقه‌ بود، از دست داد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عومری بارلو، نماینده مخالف که ژنرالی در ارتش ذخیره و پسر حییم بارلو، رئیس مشهور ستاد ارتش است، گفت که اتهام‌های باراک بسیار خطرناک است و در یک دولت معمولی می‌تواند به حبس نخست وزیر بینجامد.

پیشتر باراک گفته بود که نتانیاهو مسئول کاهش میزان کمک‌های آمریکایی برای قرارداد آتی از ۴۵ میلیارد به ۳۵ میلیارد دلار بوده است و او نبرد حزبی و شخصی ساختگی را علیه کاخ سفید و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به راه انداخت تا به گروه‌های حزبی و سیاسی مخالف در میان راست‌گراهای آمریکایی خدمت کند. وی سپس او را به این امر متهم کرد که اسرائیل را از دست یابی به سلاح پیشرفته‌ محروم کرد. باراک جزئیات این امر را مطرح نساخت اما خبرنگاران نظامی به نزدیکان باراک گفتند که منظور وی "بمب‌های هوشمندی" است که کوه‌ها را می‌شکافت.

مسئولان نظامی بازنشسته در تل‌آویو گفتند که این بمب‌ها مهم‌ترین سلاح ویژه‌ای است که اسرائیل در صورت حمله به ایران برای منهدم کردن رآکتورهای هسته‌ای‌اش به آن نیاز دارد. چراکه این موشک‌ها می‌تواند به زمین تا عمق ده‌ها متر نفوذ کند. اما دولت آمریکا تاکنون اجازه نداده است که این بمب‌ها از مرزهای ایالات متحده خارج شود وحتی نگذاشته است این بمب‌ها به دست نزدیکترین هم‌پیمانانش در ناتو برسد.

آنها برآوردشان این است که باراک منظورش این بوده است که پنتاگون با خارج کردن این سلاح‌ها و گذاشتن آن در یکی از پایگاه‌های نزدیک خود در خاورمیانه تحت تصرف اسرائیل موافقت کرده بود. این مساله‌ای است که پشتیبانی ویژه بی‌سابقه‌ای در تاریخ روابط دو طرف به شمار می‌آید. اما این کمک مشروط به این امر بود که نتانیاهو دست از مبارزه با توافق هسته‌ای با ایران بردارد. نتانیاهو این فرصت را از دست داد چراکه به جنگ خود علیه توافق تا آخرین لحظه ادامه داد. این منظور باراک بود زمانی که گفت که نتانیاهو منافع دوستانش در ایالات متحده را به منافع امنیتی اسرائیل ترجیح داد.

مسئولان آمریکایی نیز این مساله را در گفتگو با رسانه‌های اسرائیلی تایید کردند.

یدیعوت آحارونوت نوشت: حدود یک سال و نیم قبل، فرماندهی دستگاه امنیت با تایید وزیر (جنگ) وقت (موشه یعالون) به نتانیاهو سفارش کرد که پیشنهاد آمریکا برای پرداخت کمکی به اسرائیل جهت جبران توافق هسته‌ای با ایران را بپذیرد.

در کنار افزایش حجم کمک‌های آمریکا برای ۱۰ سال آتی، این پیشنهاد شامل چندین مساله می‌شود که می‌تواند به صورت دراماتیک بر همکاری امنیتی میان دو طرف و توانایی‌های استراتژیک اسرائیل تاثیر بگذارد. بنا به دلایل سیاسی- حزبی، نتانیاهو سفارش دستگاه امنیت را نپذیرفت و در ماه مارس ۲۰۱۵، دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل، وی سخنرانی مقابل اعضای کنگره آمریکا را نپذیرفت و تلاش کرد تا آنها را برای ایستادگی در مقابل اوباما و جلوگیری از توافق هسته‌ای قانع کند.

کارمندان برجسته آمریکایی عنوان داشتند که نسبت به رفتار نتانیاهو احساس ناکامی کردند. طبق گفته آنها، در اواخر سال ۲۰۱۴ - آغاز ۲۰۱۵ چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا پیامی از سوی اوباما به نتانیاهو مبنی بر این امر رساند که آمریکا آماده است تا در اسرائیل سلاح‌های استراتژیکی را مستقر سازد که پیش از آن چنین سلاح‌هایی نداشته است.

انتقال این سلاح‌های استراتژیک به اسرائیل جهش کیفی گسترده‌ای را در توانایی‌های تکنولوژیکی و عملیاتی اسرائیل و همچنین در سطح همکاری امنیتی میان دو طرف ایجاد می‌کرد، اما این امر رخ نداد.

سیاست‌مداران اسرائیلی معتقدند، آنچه که باراک فاش کرده است، مساله‌ای خطرناک است که ارزش آن را دارد که تحقیقات در مورد آن انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.