شبکه تلویزیونی فرانس-۲۴ روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به وقوع کودتای نافرجام ترکیه، تاکید کرد که سیاست های آنکارا در قبال بحران سوریه به طور مشهودی تغییر یافته است.

چرخش مشهود ترکیه در قبال بحران سوریه و سیاست های ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، در گزارش این شبکه فرانسوی زبان آمده است، پس از وقوع کودتای نافرجام ترکیه و به دنبال آن بهبود روابط دیپلماتیک میان آنکارا و مسکو، به نظر می رسد که شاهد تغییر رویکرد ترکیه در قبال ناآرامی ها و درگیری های جاری در سوریه هستیم. برای نخستین بار از زمان آغاز بحران سیاسی و نظامی در سوریه، چندی پیش بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه در یک سخنرانی تاکید کرد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بازگیری در صحنه سیاسی این کشور است که باید به آن توجه شود.
البته باید گفت که این تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه، پس از سفر رجب طیب اردوغان و دیدار وی با ولادیمیر پوتین همتای روسی اش، دور از ذهن نبود و چندان عجیب به نظر نمی رسد.
نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: اگرچه نمی شود اتحاد ملی را با حضور بشار اسد متصور شد اما وی می تواند بخشی از انتقال قدرت در این کشور چرا که بازیگری مهم در صحنه سیاسی این کشور است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، اظهارات نخست وزیر ترکیه را را چرخشی کاملا مشهود در سیاست های ترکیه در قبال سوریه می دانند و آن را اقدامی و سخنانی جدید از جانب مقامات ترک می دانند. 
در ادامه این گزارش آمده است، البته یکی دیگر از تغییراتی که در سیاست های آنکارا پس از وقوع کودتای نافرجام و بهبود روابط با مسکو شاهد آن هستیم، تغییر سیاست های ترکیه در قبال ایران است. ترکیه تاکنون از سیاست های ایران در قبال سوریه و منطقه انتقاد می کرد اما اکنون معتقد است که تهران می تواند نقشی اساسی در حل و فصل بحران های منطقه ایفا کند.
سفر وزرای خارجه ایران به آنکارا و ترکیه به تهران را می توان مهر تاییدی بر نزدیکی دو کشور به هم برشمرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.