استاندار خراسان رضوی به همراه جمعی از مدیران اقتصادی و عضو ستاد اقتصاد مقاومتی استان ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به تشریح اقدامات انجام شده در بحث اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دراستان پرداخت

انتقاد از تجاری سازی های متعدد در مشهد

نماینده ولی فیقه در خراسان رضوی در این دیدار برنامه ها و اقدامات انجام شده در استان را  در راستای عملیاتی  و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی  را قابل توجه ارزیابی کرد و اظهار داشت:با این حال این توفیقات چندان برای مردم ملموس نیست لذا باید در بعد رسانه ای کردن  این اقدامات انجام شده بیشتر ورود یافت.

آیه ا..علم الهدی افزود: اگر خراسان رضوی از صنایع مادر،بیشتری برخوردار بود وضع اقتصاد استان بهتر از شرایط حال حاضر بود.

*نوسان اقتصاد استان

وی با اشاره به اینکه نوسان ثبات اقتصادی در خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان های کشور به مراتب بیشتر است، اضافه کرد:دلیل این مساله این است که مشهد به عنوان مرکز استان در عرصه اقتصاد بیشتر در حوزه مصرف و کاذب وارد شده است به این دلیل که بازارهای تجاری بدون حساب و بی برنامه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شکل گیری بازارهای عظیم و متعدد تجاری ثبات اقتصادی استان را بر هم می زند و اقتصاد کلان خراسان رضوی  را دچار نوسان می کند،گفت:مدیریت استان به ویژه در بخش اقتصادی یک مدیریت پیچیده وکار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه وضعیت مشهد بر کل استان تاثیرگذار است،یادآورشد:شاید در کشور استانی همانند خراسان رضوی نباشد که مرکز آن به این حد بر تمام استان تاثیر گذار باشد ولی این مشکل در خراسان رضوی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشهد دارای ویژگی های خاصی است که به هیچ وجه به اطراف استان تعلق ندارد،تصریح کرد:با این حال آثار آن بر تمام استان است لذا این مساله کار مدیریت را با مشکلات بیشتری مواجه می کند.

اما جمعه مشهد با اشاره به تجربه و بینش بالای استاندار خراسان رضوی و برنامه ها و اقدامات انجام شده در بخش مقابله به قاچاق و رفع موانع اقتصادی استان یادآورشد: مبارزه با قاچاق کالا و برنامه های پیشگیری در این بخش باید با جدیت ادامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه حرکت های استان در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل توجه است،خاطر نشان کرد:با این حال این اقدامات برای مردم ملموس نیست لذا باید بیشتر رسانه ای شود.و این اعتقاد وجود دارد که باید قدری روی این مساله و نشان دادن فعالیت ها و حجم کارهای انجام شده بیشتر تمرکز شود که نتیجه آن  در مردم موثر خواهد بود.

*پدافند اقتصادی

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق کالا یکی از راههای پدافند در حوزه اقتصاد مقاومتی است،گفت: از همان ابتداء که بحث اجرایی شدن سیاست های اقتصادی مقاومتی مطرح شد بر اهمیت ورود مردم در این بخش اصرار داشتم و در خطبه های نماز جمعه نیز تاکید شد که اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تنها مربوط به دولت نیست بلکه همه قوا و مردم باید پای کار باشند.

آیه ا..علم الهدی در ادامه با اشاره به وجود بازارهای بزرگ و متعدد پوشاک در مشهد خاطر نشان کرد:70 درصد اجناس موجود در این بازارها خارجی و 30 درصد داخلی که البته از نوع با کیفیت نازل است ضمن اینکه از 70 درصد خارجی نیز 40 درصد تولید داخل با مارک خارجی است.

وی با بیان اینکه وفور  اجناس خارجی در بازارکالا ها و مایحتاج مردم با اقتصاد مقاومتی منافات دارد،گفت: چگونه مردم را باید به استفاده از کالا و تولیدات داخلی ترغیب کرد در حالیکه در بازار اجناس خارجی فراوان وجود دارد.

وی ادامه داد: لذا باید در گام اول و اساسی قاطعانه، بازاررا از وجود کالاهای خارجی رصد و برخورد شود.تا تولید داخل با مصرف رونق گیرد.

*لزوم ایجاد دیوار آهنین در مقابل قاچاق کالا

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی کاری آسان و سریعی نیست لذا باید ابتداء پدافند فرهنگی داشت.باید با قاطعیت دیوار آهنین مقابل قاچاق کالا ایجاد کرد که قدرت آن را داریم و کاری قابل انجام است. درراستای تقویت تولیدات داخلی و اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی باید   رسما جلوی قاچاق و واردات تولیدات خارجی گرفته شود تا با وجود کالاهای تولید داخل در بازار مردم نسبت به استفاده از آن ترغیب شوند.

خطیب جمعه مشهد یادآورشد: تا مساله مصرف کالا مدیریت نشود تولید داخل  رونق نمی گیرد.

*اقتصاد مقاومتی، راه گشای مشکلات

در این دیدار استاندار خراسان رضوی با ارائه گزارش عملکرد استان در حوزه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی جزء با همراهی همه بخش ها اعم از دولتی،خصوصی،قوه مقننه،قضایی و مردم امکان پذیر نیست و مسوولیت تنها به عهده دولت به عنوان قوه مجریه نیست.

رشیدیان با تاکید بر اینکه همه ما معتقد و پایبند به اصل ولایت فقیه به عنوان رکن اصلی انقلاب اسلامی هستیم،افزود:ابلاغ  سیاست های اقتصاد مقاومتی یک حجت و وظیفه شرعی برای همه کسانی است که در حوزه اجرا دارای مسوولیت هستند ضمن اینکه اجرایی شدن این سیاست ها به لحاظ علمی و عقلی راه گشای برون رفت اقتصاد کشور از چالش های پیش رو است و همه صاحب نظران اقتصادی نیز بر آن تاکید دارند.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در استان تصریح کرد: در راستای تمرکز زدایی و اخذ اختیارات بیشتر  در راستای اجرایی شدن بهتر سیاست ها ی اقتصاد مقاومتی شماری از اختیاراتی که قابل تفویض بود توسط استان احصاء و به مرکز ارسال شد و با توجه به نگاه مثبت دولت برای افزایش اختیارات استان ها تاکنون بیش از40 مورد اختیارات با تصویب دولت به دستگاهای اجرایی تفویض شده است.

وی با اشاره به احصاء 107 مورد از قوانینی که به نوعی مخل تولید محسوب می شود و ارسال آن به مرکز خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات کشور وجود قوانین متفاوت،موازی وزیاد  است.

*واگذاری 21 هزار واحد مسکن مهر

عالی ترین مقام اجرایی خراسان رضوی در ادامه به اشاره به اینکه شمار زیادی پروژه نیمه کاره از دولت قبل به ارث رسیده است،یادآورشد: طی سه سال از عمر دولت، در استان بیش از 21 هزار واحد مسکن مهر معادل سه برابر دولت قبل آماده و به متقاضیان واگذار شد.

وی با اشاره به احصاء 330 پروژه نیمه کاره قابل واگذاری به بخش خصوصی در استان اذعان داشت:در حال حاضر 159 پروژه از این شمار که عمدتا مربوط به حوزه ارشاد و تربیت بدنی است آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

رشیدیان با بیان اینکه همچنین پروژه های مهم و تاثیر گذار و محوری در استان احصاء شده است،گفت: این پروژه ها می تواند منشاء تحول در استان باشد لذا در دستور کار پی گیری و روند اجرا به طور مرتب قرار دارد.

وی با اشاره به احصاء 61 پروژه محوری در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان خاطر نشان کرد:104 پروژه مهم و راهبردی نیز در شهرستان ها و 39 پروژه عمرانی نیز احصاء و پی گیری شده است.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال یادآورشد:سند اشتغال استان تا افق 20 ساله تهیه شده است و برابر آن نرخ بیکاری باید به 5 درصد برسد که برای رسیدن به آن باید 105 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

*ظرفیت 6 هزار میلیارد توماین تسهیلات استان

وی با اشاره به اینکه تفاوت سپرده های مردمی در استان تا تسهیلات بیش از 20 هزار میلیارد تومان است،اظهار داشت:بیش از 6 هزار میلیارد تومان ظرفیت تسهیلات اقتصادی در استان وجود دارد.

رشیدیان به اشاره به اینکه تاکنون 2هزارو31 واحد در سایت بهین یاب برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردند،یادآورشد:در 5 ماهه امسال 108 میلیون یورو ماشین آلات خارجی برای کارخانجات استان خرید و وارد شده است ضمن اینکه 60 میلیون یورو معافیت گمرکی در سه ماهه امسال برای ماشین آلات صنعتی و تولیدی استان اعمال شده است.

استاندار در ادامه با بیان اینکه تولیدات استان به ویژه در حوزه دانش بنیان از خروج  حجم بالای ارز از کشور جلوگیری می کند،گفت: سال گذشته 308 میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی در استان انجام شده است ودر سال جاری هم این رقم 154 میلیون دلار است که جذب شده است.

وی در بخش دیگر با اشاره به کاهش 40 درصدی قاچاق سوخت در مرزهای استان در سال گذشته تصریح کرد: در سال جاری تاکنون 570 هزار تن گندم در قالب خرید تضمینی با 38 درصد رشد نسبت به سال قبل و 160 هزارتن نیز جو با 49 درصد رشد نسبت به سال قبل  خریداری شده است.

وی ادامه داد: در مجموع آنچه در بحث اجرایی شدن بهتر سیاست های اقتصاد مقاومتی ،مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولیدات داخل مهم است همراهی بیشتر مردم است لذا استفاده از توان و ظرفیت ائمه جمعه مد نظر است تا از طریق این پتانسیل  و تریبون های نماز جمعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی و ضرورت خرید و استفاده از تولیدات داخلی در مردم نهادینه شود لذا امضاء تفاهم نامه ای فی مابین استانداری با ائمه جمعه استان مد نظر است.  

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.